HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmtvandsprioritering for/imod
2ni
Hej!

Jeg har lige installeret en ny luft/vand varmepumpe og en 300L buffertank med mulighed for solfanger senere. Min VVB er en metro combi beholder.

Jeg har ikke installeret en 3-vejs ventil til varmtvandsprioritering, men har en ventil med termostat sat på, som åbner op for flow fra buffertanken op igennem spiralen i VVB hvis brugsvandet kommer under de ca. 40 grader. Tanken er at el-patronen i VVB, varmer det op fra de 40 grader til 55 grader.
Min fremløbstemp på varmepumpen er sat til 45 grader med en plus minus 3 grader.

Er det bedre at investere i en 3-vejsventil og sætter varmepumpen til at køre varmtvandsprioritering, og på den måde sætte fremløbstemperaturen til buffertanken endnu længere ned?

pft.
 
hanssing
Ja, men rentabiliteten afhænger af dit varmtvandsforbrug og din nødvendige fremløbstemperatur til huset.

Du har ligesom alle boliger brug for 2 varmefremløb: OPvarmning og VarmtVand.
Det specielle ved varmepumper, er at de er væsentligt mere effektive (højere COP) ved lavere fremløbstemperaturer, dvs. optimal COP får man ved lavest mulige fremløb. Det er derfor du vil læse en masse omkring varmekurver, gulvvarme, afmontering af telestater og radiator-termostater, osv. herinde.

Uden at kende dit system, kan man gøre følgende betragtninger:
1) Din buffer på 300l til boligopvarmning kan *måske* med fordel ændres til variable temperatur som funktion af temperaturen udenfor og evt. en rum-temperatur - dette kaldes varmekurve
"Måske" i sætningen ovenfor er primært hvis du ikke monter en 3-vejs, idet det man nærmest kan få en økonomisk optimal omvendt varmekurve; faktisk vil den være en "dal" med lavest i starten af fyringssæsonen da du igen om vinteren skal have højest temperatur og om sommeren da husets forbrug er 0, men varmtvandsforbruget er det samme, og man i dit system derfor skal køre med højest fremløb om sommeren hhv. vinteren....

2) Din brugsvandsopvarmning kan med en 3-vejs ventil ske med højere andel af varmepumpe udnyttelse (højere end 45C som idag), hvilket altid vil være bedre end el (COP=1).

Begge tiltag vil koste penge...

PS: Hvilken VP har du anskaffet?
 
2ni
Hej, mange tak for dit indlæg :-)

Jeg har købt copmax luft til vand 10 kw fra VVS eksperten.

Jeg er klar til at ofre lidt penge på den optimale løsning. Jeg skal blot finde en løsning som også er klar til når jeg tilslutter solfangerne til buffertanken, så jeg også kan opvarme brugsvandet derfra, og ikke kun fra varmepumpen ved varmeprioritering.
 
hanssing
Nå, en cop max.
Den ville jeg faktisk gerne høre i drift, så vil du oplyse hvor i landet du bor?

Vedr. muligheder med solvarme, varmt brugsvand osv, så skal vi nok have lidt mere info på bordet, omkring hvilke komponenter, inkl tanktyper, pumper, og deres fortrådning du har idag.

Venligst
 
2ni
Jep, Bor i Holbæk.
 
hanssing
OK, har sendt en besked/PM
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,003 Unikke besøg
XHTML CSS