HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Forskellig temperatur i VVB og buffertank - hvordan?
nikolaj
Hej,

Jeg skal have installeret en Panasonic LV-varmepumpe på 9kw. Den skal varme vand til gulvvarme og brugsvand. Jeg har en 110l beholder, som jeg regner med at bruge som buffertank til centralvarmen, og så vil jeg installere en 60-80L varmtvandsbeholder ved siden af.

Jeg har talt med mange forskellige folk om opsætningen, men jeg har ikke kunnet få noget entydigt svar på, hvordan det gøres mest hensigtsmæssigt. Jeg vil jo gerne køre med en så lav temperatur som muligt i buffertanken, da varmepumpen så vil være mest effektiv. Men er det muligt at sætte det op, så der kører f.eks. 30 grader C i buffertanken og 55 grader C i varmtvandsbeholderen, uden at forvirre systemet? Flere har foreslået at give vandet i VVB det sidste nøk fra 30-55 grader C med en elpatron, men det lyder lidt fjollet, når jeg nu har en varmepumpe, der godt kan varme det op til denne temperatur, og selvom den er mindre effektiv her end ved 30C, så må den trods alt være bedre end ren el.

Jeg håber, at nogen vil komme med inputs. Jeg uddyber også meget gerne problemet, hvis der mangler oplysninger. Jeg er helt grøn indenfor varmepumpeverdenen.

Med venlig hilsen,

Nikolaj
 
hamselv
Måske du skulle spørge en fagmand. Panasonic (ihverttilfælde dem jeg har set) arbejder med brugsvandsprioritering via en trevejsventil. Og igen den med fagmanden. Der er en årsag til Panasonic selv anvender 200 liter beholdere (ligesom Mitsubishi, Bosch m fl.). 110 literen monterer du lavpraktisk på returen til varmepumpen, iht montage instruktionen fra Panasonic sådan den virker som simpel volumen forøger. Og så laver du en flowsikring, enten med omløb eller AVDO.
 
Varmeihuset
Den 110 liter du har, er den brugt?
det ville jeg overveje om er en god ide, skal du senere skifte, er besparelsen hurtigt væk
ang op sætning , der har jeg set et eksempel, hvor buffertanken har tre tilslutninger
i bunden er der en tilgang,den har et rør inden i der gå op til toplaget
det er egentligt en vvbeholder
det er her man kan hente det varme toplag ud af tanken(når den bruges somvvbeholder)
til den tilsluttes varmepumpens udgang
i toppen er der også en tilslutning
her henter husets pumpe vandet fra
det ledes igennem radiator eller gulvvarme , eller begge dele

dette vand ledes retur til den sidste tilslutning under tanken
men der sidder så et T stykke
på den anden tilgang på T stykket, henter varmepumpen sit retur vand

giver varmepumpen og huset pumpe samme mængde vand , kommer det ikke gennem hele buffertanken
det kommer ud oppe inden i toppen, og bliver med det samme suget ud af husets pumpe

synker husets behov , så aftar varme systemet ikke nok varmepumpe vand
det medfører at toplaget langsomt forøges, lige indtil der kommer for varmt vand retur til pumpen
så stopper den som alle andre , om det er en inverter eller start stop

er forbruget højt nok, vil en inverter ikke stoppe , men bare skrue op og ned for effekten

slår varmepumpen over på vv produktion(via trevejs ventil) , forsætter husets pumpe med et cirkulere vandet igennem bufferen , det samme hvis varmepumpen bare stopper pga for høj temp i buffer (forår efterår )

ang varmt vand
den effekt som din varmepumpe kan levere, den skal vvbeholderen jo også kunne afta

det kræver en STOR spiral
jeg tror ikke du kan finde en 60 eller 80 liters vvbeholder der kan æde det en 9kw leverer
det er jo IKKE vandet i vvbeholderen der opvarmes af varmepumpen, men kun den lille lille bitte smule vande der er i spiralen
bliver denne varme ikke afsat, så stopper pumpen pga forhøj temp

Ham selv har tidligere været inde på det, det er VVbeholderen der afgør hvad der kan lade sig gøre ,HVIS der skal lave varmt vand via varmepumpen

men glem ikke at HVIS du vælger en løsning hvor varmepumpen forvarmer det varme vand , så kræver det at bufferen er i drift HELE året

så den skal være godt isoleret
om vinteren gør det ikke så meget , hvis bare tabet fra bufferen ender et sted det gør nøtte

har du plads , så kan du evt planlægge ekstra isolering omkring både buffer og vvbeholder

men husk også at om sommeren. der kan du IKKE afsætte varme i radiatorer eller gulvvarme
så der er det kun bufferen som skal holdes på ønske temp, og det kun for at kunne forvarme dit varme vand
skal den forvarme dit vand , skal den ha en stor spiral ;o)

og ha nok vand til at kunne gøre uden at temp falde, ellers skal elpatronen varme for meget vand
 
Varmeihuset
Endnu en ting
HVIS du har langt imellem dit VV forbrug, så vil et system der KUN forvarmer vandet, jo KUN forvarme DET vand der tilføres vvbeholder

det varmetab som vvbeholderen har, det blier REN eldrift
og de fleste beholdere, vil tabe nok til at elpatronen slår til flere gange om dagen

har du et stort forbrug, har det ikke så megen betydning
ved alle systemer, der gælder det, jo færre bad der tages, jo dyrere per bad
 
Varmeihuset
Hvor stort er huset, og kender du det tidligere forbrug til varme
gulvvarme eller radiator
og hvilken pumpe
de laver jo flere typer, nogen af dem leverer det samme ned til minus 15
andre gør ikke ,,STOR forskel

hvordan ser det ud med antal personer,og deraf, forventet forbrug at badevand osv?
 
Varmeihuset
ups ren gulvarme eller også radiator ?
 
nikolaj
1000-tak for svar!

Ja, 110-liters beholderen er brugt. Den skal heller ikke nødvendigvis bruges, jeg tænkte bare, at det kunne være en mulighed.

Huset er nyt (sommerhus) og 60m2 stort. Det er ret velisoleret. Vi er to personer (sommetider flere), og det er ren gulvvarme. Varmebehovet er nok ikke voldsomt.

Pumpen er en Panasonic split-model. Inverterstyret. Den hedder vist WH-UD28AE. Kan ikke huske, om det er ude- eller indedelens navn.

Vil pumpen (når det nu er med inverter) ikke blot skrue ned for effekten, når varmebehovet falder, eller køre med lav effekt, hvis spiralen i vvb er lille? Den er forhåbentlig ikke så overdimensioneret, at det er et problem?

Vil det i sidste ende alligevel bedre kunne betale sig at slukke den om sommeren, og varme brugsvand med ren el?

Mvh. Nikolaj
 
nikolaj
...eller kunne det være en ide blot at købe en kombibeholder, som vel selv kan finde ud af det? Tænker f.eks. på denne: http://www.bosch-climate.dk/produktside/varmtvandsbeholdere/til--varmepumper/kombi-beholder.html
 
Varmeihuset
hvis du skal bruge pumpen til at holde huset på 20 grader , i 15graders frost og huset er 60m2
og hvis pumpen er en af dem der holder ydelsen til minus 15 grader
så skal dit hus ha et forbrug på 9000watt delt med 60
det er 150 watt pr m2
gamle huse UDEN isolering klarer sig vis bedre en 150 watt pr m2 ;o)

der er noget der siger mig at den pumpe er massivt overdreven
Nu kender jeg ikke kravene til nybyggede sommerhuse, men er de de samme som alm , eller bare i nærheden af det , så skal du ikke ha en 9kw

skal huset være 20 grader om vinteren, bare på nogle tidspunkter, så skal du finde effektforbruget på den værst tænkelige dag

det skal pumpen så bare NÆSTEN kunne levere, elpatron gir så det sidste de få gange det er nødvendigt

varmt vand kan du altid lave , specielt om sommeren

kan du tåle at det kun er 14 grader i huset på de koldeste dage når kun pumpen kører + elpatron, så skal der ikke en særlig stor pumpe til
med et hus på 60m2, kunne en luft luft gi varmen, og en brugsvand varmepumpe varmt vand i hanerne
men du har jo gulvvarme
men hvorfor er det ikke medplanlagt i byggeriet ?

er der brændeovn i huset ?
 
Varmeihuset
Kender du til hvor meget isolering der er i væge gulv og på loftet, og hvilke vinduer ,to lags trelags , evt energiruder

holder du en flamme hen til vinduet, og et af spejlbillederne inde i glasset er farvet , så er det energiglas
 
Varmeihuset
mit bedste råd er, skynd dig at sætte en varmeblæser i huset, og sæt den til 20 grader, mål forbruget over et par dage, og hold øje med temperaturene på dmi
læg mærke til om det er dage med megen eller lidt sol
Hvad er der pt af varme ?
hvis el , hvad temp har huset holdt, og hvor befinder det sig, så kan vi ca regne energiforbruget ud
her skal så lige vide om der blev brugt el til andet end varme ,feks varmt brugsvand eller husholdning ovn tv osv
 
nikolaj
Hej igen,

Tak for svar!

Der er 240mm isolering i vægge og 300mm i loft og gulv, så det er vist relativt meget. Vinduer har trelags energiglas.

Jeg ved endnu ikke, hvad varmeforbruget bliver, da det er nybygget. Jeg var godt klar over, at varmepumpen var overdimensioneret, men jeg havde ikke indtryk af, at det ville være et problem, eftersom den er inverterstyret. Tværtimod vil den altid kunne følge med, og på længere sigt, vil den måske kunne snakke med solcellerne på taget og udnytte den billige, hjemmelavede strøm effektivt, men den produceres. Jeg overtog pumpen brugt, så det er forklaringen på, at den er så stor.

Det er da forhåbentlig ikke så stort et problem, at jeg må ud at købe en anden?

Mvh. Nikolaj
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,974,921 Unikke besøg
XHTML CSS