HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
3 etagers ejendom på knap 600 m2, hvad skal jeg vælge af system ?
JanHansen
Hej
jeg har et hus på 580 m2 (plus ekstrahus på 50m2 - som dog ikke nødvendigvis skal kobles på varmepumpen) fordelt på kælder stueplan og 1 etage. Huset ligger i Trelleborg, og jeg har tidligere skrevet her inde og fået en masse hjælp omkring valg af system. På baggrund af tidligere vejledning er jeg nu ikke i tvivl om at jeg skal have jordvarme. Spørgsmålet er hvor stort, hvilket mærke og om det skal være grundvandsvarme eller jordvarme. Først vil jeg lige igen skrive om forudsætningerne i huset, så om forudsætningerne for varmepumpesystem, og så om hvad jeg er i tvivl om.

Huset er som sagt på 580 m2 fordelt på 3 plan, og efter sigende godt isoleret - især i toppen. Jeg er dog ikke sikker på det er hulmursisoleret, og jeg har set at en del af varmerørene ikke engang er isolerede. Der er for øjeblikket et pellets system fra 2006 på 50 kwt, et finsk thermia som efter sigende skulle være rigtig godt. Desværre tror jeg de har tabt systemet inden de satte det op da det har fået nogle buler, og desuden er det ifølge flere forkert indstalleret. Skorstenen går fra toppen af anlægget og ned til gulvet for så at blive ført 3 meter i gulvplan og så ud igennem husets skorsten. Fra hvad jeg ved vil varme og røg gerne opad, og hvis man kvæler anlægget får man en ineffektiv forbrænding om nogen. Det virker i hvert fald ad H til, går ud hele tiden.. og lige for tiden er der et enormt forbrug. Vi bruger ca 3 tons pellets om måneden og varmer højst 200 m2 rigtigt op, men er jo nødt til at køre lidt varme ud i alle ender. Jeg vil gerne have et system som kan varme hele huset op. Vi kommer til at anvende 300 m2, men de 200 m2 kælder er måske meget naturligt ikke at holde på 20 grader, og gymnastiksalen på 100 m2 er heller ikke i brug. Som sagt bruger vi for øjeblikket 3 tons pellets om måneden, hvilket er vel 14000 kwt brutto. (Jeg tør dog vædde på at den er så ineffektiv at vi skal regne med 50% effektivitet, hvilket vil sige 7000 kwt varme i den koldeste tid). Huset er af anticimex vurderet til at have et forbrug på 70000 kwt brutto, men jeg vil mene det er lavt sat - er måske nærmere 70000 netto hvis man skal varme det hele op. Til at fordele varmen er der i øjeblikket 8 gammeldag store radiatorer i stueplan og 8 på øverste etage. Vi har tænkt os i stedet at sætte en ventilationsradiator op på øverste, eventuelt 2 ventilationsradiatorer på stueplan, 60 m2 med gulvvarme i stueplan, og så på sigt en masse gulvvarme i kælderen. Alt sammen for at få højst mulig cop værdier.

Mht. valg af anlæg har 2 naboer (kirkens forsamligshus og naboens hus som er på 700 m2 også bare på 1½ plan i stedet for 3. De har begge grundvandsvarme, og naboens hus ved jeg er med ivt greenline e 16 pumpe. Den er nogle år gammel og rækker vist. - de kører for øjeblikket 35 %, men holder heller ikke så høj varme i huset. Jeg ved desværre ikke hvornår det er nødvendigt for el-panden at støde til. Ved grundvandsvarme har vi efter sigende varme ind 9 grader hele året, der er masser af vand, og man skal ikke bore så dybt for at komme til det. Jeg har talt med naboen og de har ikke haft problemer med systemet.

Nå - hvad skal jeg så vælge af anlæg. Jeg har haft nogle stykker ud og vurdere, og der er kommet forslag på mellem 17 kwt og 30 kwt. Når man kigger på pumpen i sig selv er der ikke stor prisforskel på 17 eller 30 kwt, men så er der nogle der siger at der er stor forskel på installationen. Større rør, større varmeveksler etc, - og det bliver derfor hurtigt 100.000 kr. dyrere.

Jeg har set, også i forbindelse med mit tidligere indlæg, at flere har kunnet varme 500 kvm + op med ivt nye 15+ tror jeg den hedder. Hvis jeg skal sumere mine spørgsmål kort, hvad kan så rekommenderes af anlæg. Jeg tror på grundvandsvarme da det giver stabil høj indgangstemperatur. Hvor stor pumpe tror i skal til, og er der virkelig så stor forskel på 17 kwt, 22 eller 30 kwt installation ? Og når man nu ikke ved hvad behovet er eller behovet kan svinge.. ud over buffert tank - er det så ikke muligt at forberede installationen for forandringer således at man kan udvide det senere.. ?

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.