HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nyt varmesystem...skal det være jordvarme?
kennls
Mit gamle Vaillant (ikke kondenserende) skranter og er dyrt i reservedele og anbefales af Gastech til at blive udskiftet.

Huset er 130 m2 opvarmet areal, huset er fra 1967, men er efterisoleret og har moderne energivinduer overalt. Jeg bruger et sted imellem 1200-1400 m3 gas årligt. Derudover har jeg 36 solvarme vakuumrør på taget (det er vel 6-8 m2) og en solcellestyring hvor cirkulationspumpen lige er stået af. Jeg har også brændeovn der bruges i vinterhalvåret, med gratis brænde fra kærestens job som anlægsgartner.

Jeg har også solcelleanlæg der producerer ca 4000 Kwt årligt og vi bruger ca. 6000 kwt årligt (to teens med computere tændt konstant Wink ), så jeg vil bruge den billige strøm til jordvarmen. Vi er i alt 4 personer i husstanden, men det kan falde til 3 om et par år. Noget af strømmen er formentlig også det gamle fyrs larmende cirkulationspumpe.

Jeg skal derfor have en ny løsning og har haft en ude med jordvarme, der anbefalede enten DVI jordvarme eller luft/vand løsning der kostede henholdsvis 110.000 eller 100.000 kr, da de understøtter brug af de eksisterende solvarme vakuumrør. Jeg har også tilbud fra Gastech på et gasfyr med solvarme styring til ca. 60000 kr, men den løsning koster så også lige 4000 kr årligt i service. Mit hus ligger på kanten af en sydlig skråning ned fra huset. men jorden er meget leret, når man graver ned.

Gasfyr har jeg fået at vide, har en dårligere levetid end varmepumper. Og jeg kan spare ca. 4-5000 kr om året til gas, men som ham med jordvarme sagde, så ligger jeg lige i et grænseområde om det kan betale sig eller ikke, i hvert fald ikke på kort sigt, men rengner med at bo i huset mange år endnu. Regner jeg det ud så sparer jeg med finansiering ca. 6000 om året over en 20 årig periode, hvis gasfyr/jordvarme holder 20 år, men endnu mere hvis jeg skal regne med at skifte gasfyr efter 10-15 år.

Så er jeg en lidt grøn person, men det skal dog også kunne betale sig Wink

Så jeg har 4 optioner:

1: Simpelt gasfyr til 30.000 kr og glemme solvarmen, men mit forbrug på naturgas vil stige til 1600 m3 årligt og ca. 2000 kr årligt i service

2: Bosch/Geminox Naturgasfyr til ca. 60.000 kr med solvarme styring og mit forbrug vil dale til ca. 1000 m3 årligt, men en høj udgift til service på 4000 kr.

3: Jordvarme anlæg med solvarme til ca. 110.000 kr, beregnet til ca. 2800 kwt årligt og service ca. 2000 kr årligt

4: Luft/vand varmepumpe med solvarme til ca. 100.000 kr, beregnet til ca. 3000 kwt årligt og samme service, men jeg tænker der er mange flere bevægelige dele i denne løsning, så der er vel større sandsynlighed for man skal reparere noget?

Er DVI en god løsning, eller er der andre på markedet, som også kan tilbyde at bruge mine eksisterende solfanger vakuumrør. Er der nogen der har nogle gode indspark ellers, også med den lerede jord?
 
mogensen
Pudsigt at Gastech ikke har foreslået dig deres CTC jordvarme. Det er netop forberedt på tilslutning af solvarme Smile
CTC 410 med 600 m. slange. Opsat 08/15. Gulvvarme (let med telestater + tung med termostater) i stueplan. Radiatorer på 1. sal. Separat energimåler til VP inkl. pumper.
 
hamselv
Måske lidt symptomatisk for branchen. Lidt afhængigt af forhandlernettet fås forskellige anbefalinger. Desværre for mange kniber det med evnen til at beregne hvad og hvorfor. Og inden jeg overfaldes for at holde af særlige produkter, vil jeg straks understege jeg kun har specialløsninger der klart er for dyre til at løse de stillede problematikker. Kender til lidt af ovennævnte. Nogle har været rare og andre har ikke ladet sig indstille, selv ikke med firmaet klogeste servicetekniker i røret.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,976,251 Unikke besøg
XHTML CSS