HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nyt jordvarmeanlæg?
Bademeister
Hej.
Jeg er helt grøn på området. Har indhentet 3 tilbud og er nu mere i tvivl end nogensinde.
Vores hus er fra før 1900. Ca 210 m2 isoleret med 300mm i tag, 20cm i gulv i 75% af huset. Desuden er der hulmursisoleret.
De er alle enige om at vi skal op omkring de 10kw. Prismæssigt ligger de ikke voldsomt fra hinanden, men der er stor uenighed om det skal være frekvens styret eller ej.
Tilbud 1:
Vølund F-1255
UKV 40 buffertank
Integreret varmtvandsbeholder på 180 l.
Tilbud 2:
Danfoss DHP-H OPTI 10
180l varmtvandsbeholder
Metro 160l buffertank.

Er der nogen der kan hjælpe, jeg aner ikke hvem man skal spørge som er uvildig.
Når man kigger på positiv listen ser man at vølund har scop på 5,7 hvor Danfoss kun har 4,41. Hvor meget skal man ligge i det?
Håber i kan hjælpe.
Mvh Paul
 
lars-jacobsen
Hej Bademeister Paul, og velkommen til heatpump.dk Smile

Det er et spørgsmål der ikke sådan er lige til at svare på, da det kommer an på så meget.
Heatpump er godt nok et seriøst forum, men et frækt svar er hvorfor spørge "nørder" til råds ? var det en bil til kr. 350.000 ja så blev den købt efter hjertet og mavefornemmelser. Naja måske skimmer man da lige udstyrslisten og km/L men hvad naboen og fætter Erik syntes om en xyz er da stort set ligemeget, da jeg bedst kan li' .... og skal det være diesel eller benzin.
Sådan er det også med varmepumper. De er alle OK og kan lidt forskelligt, der er fordele og ulemper ved begge valg, uden at jeg vil kommentere de konkrete forslag bortset fra at der teknikskabet faktisk ikke er den store forskel. Lidt som at spørge skal jeg vælge en Ford Focus eller en Peugeot 306. Det er begge fornuftige familiebiler. Det er Varmepumperne også. Ikke varevogne, lastbiler, eller 2 Pers. Sportsvogne, så hvilken du skal vælge er et rigtig godt spørgsmål. Igen det ender med mavefornemmelser og farven på demoen i forretningen.
Har du råd til noget andet var det nok en Passat, Audi der blev diskuteret, og er pengepungen trang en C1 eller VW up.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Bademeister
Tak for svaret.
Det ændrer stadig ikke ved min meget store tvivl. Snakker vi bil ved jeg da lidt om hvad jeg skal kigge efter. Her er jeg helt på bar bund. Kan man gå ud fra at et anlæg med en scop på 4,41 bruger Ca 20 % mere strøm på årsbasis end et anlæg med scop på 5,7? Er frekvens styret anlæg dyrere at vedligeholde, jeg ved jo ingenting. Snakker vi bil ved jeg hvad jeg skal kigge efter og hvad de forskellige mærker styrker og svagheder er, her har jeg absolut ingen ide. Er der andre mærker man hellere skal kigge efter?
Hmmmm.
 
lars-jacobsen
SCOP er for sammenligning/benchmarking ligesom km/L.
Det er teoretisk under nogle givne betingelser som man sjældent opnå i praksis. Og der er ikke 2 installationer der er ens. Men teoretisk er højere bedre.
Frekvensstyret er dyrer i indkøb og reparation, men driften burde alt andet være billigere. Hvor skæringspunktet er kommer an på mange ting. Så om A er et bedre (billigere ?) valg end B kan vi ikke sige uden at kende lidt mere til huset og driftsbetingelserne.
Men prøv at læse nogle af alle de indlæg der findes her på forummet, så bliver du meget klogere, og måske forvirret Wink
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,135,655 Unikke besøg
XHTML CSS