HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nyt hus = Jordvarme, ventilation, solceller...?
pmp

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2654&pid=20226#post_20226]Coralreef skrev:[/url]

Havde nu tænkt mig ta montere indeføler, om end jeg undre mig over at de skriver den alene har til funktion at vise temperatur i huset(det rum den sidder i...)?

Men ellers er jeg ikke helt med på det du skriver med yderligere styring mm. ?

100L buffer kom sig også af husets 5 beboere samt et enkelt badekar.

Teknik eller tommelfingre - helt klart teknik !



En buffers funktion er jo at gemme varmen fra vp indtil der er brug for den.
En anden mulighed er, at vp kun arbejder når der er behov for varme - og det er naturligvis bedre.

Det havde været ideelt hvis vp havde rumføler i alle rum, og bestemte hvornår de enkelte kredse skulle være åbne. Sådan er det desværre ikke (huse med tung gulvvarme findes nok ikke Sverige)

Man kan så lade alle kredse være åbne 24/7 og styre via varmekurve (og indeføler) - det er sådan de fleste gør når man ikke gider buffer. Det kan du læse om i mange tråde her på hjemmesiden.

Og så er vi kommet til dit spørgsmål. Man kan selv bygge lidt ekstra styring, som forhindre vp i at starte når der ikke er varmebehov. Det kunne være når der ikke er nogen (eller for få) åbne gulvkredse eller når der er solindfald, eller noget andet - naturligvis tilpasset huset og beboerne.
Netop det sidste er årsag til at husets beboer er bedst til det.

Bufferen har ikke rigtig nogen betydning for, om der er badekar eller 5 personer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2654&pid=20236#post_20236]pmp skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2654&pid=20226#post_20226]Coralreef skrev:[/url]

Havde nu tænkt mig ta montere indeføler, om end jeg undre mig over at de skriver den alene har til funktion at vise temperatur i huset(det rum den sidder i...)?

Men ellers er jeg ikke helt med på det du skriver med yderligere styring mm. ?

100L buffer kom sig også af husets 5 beboere samt et enkelt badekar.

Teknik eller tommelfingre - helt klart teknik !



En buffers funktion er jo at gemme varmen fra vp indtil der er brug for den.
En anden mulighed er, at vp kun arbejder når der er behov for varme - og det er naturligvis bedre.

Det havde været ideelt hvis vp havde rumføler i alle rum, og bestemte hvornår de enkelte kredse skulle være åbne. Sådan er det desværre ikke (huse med tung gulvvarme findes nok ikke Sverige)

Man kan så lade alle kredse være åbne 24/7 og styre via varmekurve (og indeføler) - det er sådan de fleste gør når man ikke gider buffer. Det kan du læse om i mange tråde her på hjemmesiden.

Og så er vi kommet til dit spørgsmål. Man kan selv bygge lidt ekstra styring, som forhindre vp i at starte når der ikke er varmebehov. Det kunne være når der ikke er nogen (eller for få) åbne gulvkredse eller når der er solindfald, eller noget andet - naturligvis tilpasset huset og beboerne.
Netop det sidste er årsag til at husets beboer er bedst til det.

Bufferen har ikke rigtig nogen betydning for, om der er badekar eller 5 personer.


Jeg tror han tænker på at bufferen skulle sørge for at der var varme lagret til husopvarmning, HVIS fem personer alle ville ha et karbad ,, lige efter hinanden ;o) ,
 
Coralreef
Jeg får styring af alle gulvvarme kredse/telestater, både via føler støbt ned i gulvet og via rumføler, da alt dette køres via mit IHC.

Men hvad har VP af udgange her til, er der nogle kontaktsæt som kan valgfrit programmeres op i den forbindelse ? Det må den have da jeg skal bruge det til passiv køl som PC udgaven kan...!

Og hvad er formålet - alene at sikre tilpas lange drifttider og undgå start/stop ? Altså sikre der er nogle kredse åben frem for at der er buffer kapacitet ?
 
pmp
Der er forskellige muligheder for at påvirke styringen udefra. Jeg vil foreslå du læser "Installatørhåndbog", som du kan finde her: volundvt.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiles%2fTil-installatoeren%2fAndet-produktrelateret%2fBrugervejledning-driftsforstyrrelser%2fVarmepumper%2f431020-3.pdf

Så kan du se hvor meget man kan lege med i dag.
Nibe udvikler løbende og der kommer jævnligt ny software. I de 7 år jeg har haft min F1245, har jeg opdateret mere end 10 gange. F. eks. var min ikke født med automatisk hastighed på brinepumpe og varmebærepumpe. Det har jeg fået gratis via opdateringer.

Det er godt at styre driftstiderne, så man har optimale betingelser for vp i hele driftsperioden. Antal start/stop betyder noget for både holdbarheden og økonomien. De første par minutter bruger den bare strøm og yder intet - for korte driftstider giver derfor dårligere økonomi.
For lange driftstider er kan også give dårlig økonomi. F. eks. kan fremløbstemperaturen blive for høj, brinetemperaturen kan blive for lav, eller der fremstilles måske varme der ikke er behov for.

Et optimalt startpunkt (driftstiden sættes via startpunkt), er desværre forskelligt når der er åben for alle gulvkredse eller når der kun køres op mod en parallelforbundet buffet, for nu at nævne yderpunkterne.

Systemet med gradminutter gør, at fremløbstemperaturen ved stop vil være noget højere når der kun er bufferen at varme på. Det er derfor meget lettere at få en optimal drift, når man har åben for alle gulvkredse 24/7 - så er betingelserne meget mere ens ved de forskellige driftsperioder.

Hvis du har et startpunkt på -60GM (som den står på ved levering, og som nogle derfor har et nærmest religiøst forhold til), så kan den f. eks. arbejde i 60 minutter ved et fremløb på 1 grad over beregnet fremløb. På buffer alene bliver det måske 6 minutter med 10 grader over BF (Lidt simpelt sat op for overskuelighedens skyld). Det giver klart dårligere COP med 9 grader højere fremløb.


Køling har jeg ikke erfaring med.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Coralreef
Tak for svar.

Talte lige med en bekendt som også har en PC model - og han har aldrig brugt det i hans hus... Så ved ikke helt om det er noget nice to have...

Jeg roder også stadig med om der er bedre økonomi i en 1255, herunder om jeg kan nøjes med den som går op til 6kw.

Så med andre ord - beslutningen er ikke taget endeligt endnu !
 
Coralreef
Nu er dette vel ikke helt et ventilationsfora men ift. mit kommende ERS10-400 anlæg, så skal jeg have fundet nogle lyddæmper størrelser, både ved anlæg samt ude i rum.

Hvor bør man placere - både indblæs og udsugning ? Ved anlægget mod det fri ?

Og i hvilke størrelser/længder - bare størst muligt eller(de hjælper jo ikke på flowet så der må være en grænse) ?
 
hamselv
Det er jo bare en bette maskine, så du skal bruge runde lyddæmpere. Disse har stort set samme tryktab som lige rør. Så længden er underordnet for tryktabet. Men prøv at lave en kvajer udi hvordan du blancerer og så vil du se straf på dit tryktab (og energiforbrug). Som udgangspunkt lgd 900 eller helst 1200 som hoveddæmpere. Og 600 lgd på deldæmperne. Så er du temmelig godt kørende. Og så skeler man lige til balanceringen når man designer kanalføringen (og bruger absolut ingen slanger)
 
Coralreef
Balancering Smile ???
 
hamselv
Man vurderer/beregner tryktabene således der skal spjældes mindst muligt = lavere drivtryk skal anvendes = lavere driftomkostning og støj. Det er en af dem "alt hvad man kan, er nemt". Hvis man "kun" tænker i friarealer, kan man få et par grimme overraskelser. Vi har døjet helt eventyrligt med at indregulere anlæg bygget af ... .... (firma der er vældigt anvendt af et større husfirma i DK). Sådanne anlæg, fyldt med slanger, de ringeste ventiler der kan købes og opbygget uden skelen til balancering, er overordentlig vanskellige at indregulere ordentlig.
 
hamselv
i øvrigt ville jeg foretrække at købe ventilationsanlæg ved folk der kender de rette termer og begreber.
Det er lidt grineren at læse om:

"bagudvendt blæser i plastic". Mit gæt er det er en ventilator med bagoverbøjede skovle, formentlig en kammerventilator.

G4 filter (indsug). For det første et ringe filter, for det andet formentlig placeret i friskluftindtaget. Indsug er noget en forbrændingsmotor har.

G4 (udblæs). Stadig et ringe filter, men mindre kritisk der. Og gad vide om ikke de mener udsugningen. Udblæsning er et andet ord for udstødning, som igen sidder på en bil.
 
hanssing
Kan i øvrigt ikke se at enheden har bypass?
 
Coralreef
Takker for svar...

Så vidt jeg kan se er ERS10-400 anlægget nøjagtig det samme som Genvex ECO 375.
ERS10-400 kan jeg blot køre sammen med min 1245-8 VP, via Nibe Uplink, og har så det mindre at forholde mig til af styringer i fremtiden...

Så det var sådan set den overvejende grund for valget. Men måske jeg overser en vigtig ting ?

Bypass - Det er korrekt, det kan man vist ikke få til ERS10-400, kommer jeg til at savne det ?
 
hamselv
Bypass savne. Ja sandsynligvis.
Nibe ejer Genvex så det lyder sansynligt.

At Nibe kalder den 400 lyder sansynligt hvis Genvex kalder den 375. Overdrivelse er noget Nibe åbenbart håndhæver ret gennemgående. Den F2120 min broder er blevet tilbudt yder 12 kW står der i reklamen. I databladet står der 9,2. Den nominelle effekt er 4 kW og det i øvrigt fint lave lydniveau er oplyst ved nominel effekt. Gad vide hvad den siger ved max. Gad vide hvor mange timer den vil køre max, hvis nogen har brugt de 12 kW til dimensionering. Det er lidt skræmmende at et i øvrigt temmelig dygtigt foretagende, omgås sandheden så lempeligt.
 
hamselv
Deres apparater er fine, Både Genvex og Nibe's. Kan simpelthen bare ikke forstå, hvorfor man ikke oplyser lydeffektniveau ved 100% ydelse, således kunderne korrekt kan beregne hvad de har af udfordringer. Og overdrivelserne på navnene håber jeg har en forklaring. Ellers er de født til at lokke folk til forkerte valg/dårlige beslutninger. Er lidt sur på sådan noget. Det er lidt sidestillet med "BilstereoWatt", der dog i voldsommere grad er overdrivelser i det hellige salgs navn.
 
Coralreef
Rettelse der er bypass i ERS10-400 !
 
Coralreef
Nogen her der ved hvem der s?lger V?lund ventilation ?
 
hamselv
Det er vel via grossisterne. Kan kun sige at vi som ventilationsfolk ikke handler med nogen der ikke kender de rette termer, da det ligesom på forhånd indikerer at man ikke aner hvad man har med at gøre. Men en Genvex kan vi da hjælpe dig med!
 
Coralreef
Genialt svar !
 
hamselv
Tjaeee det er vel den retning det går i. Og er man VVS'er og køber mange lokummer, får man en fin rabat ved Sanistål og BD og kan skambyde sådan en fætter til dig med det rigtige klistermærke på fronten. Vi (og mange andre ventilationsfirmaer) kan så tilbyde dig en Genvex og den netværksdims jeg ved er i kogeren. Vi er også istand til at konsekvensberegne lidt og kan ovenikøbet regne energi og kender endda et IX diagram. Men mig bekendt handles Vølund via forhandler net og via grossister. Så svaret er vel i og for sig OK. Kan kun gentage, at vi som ventilationsentreprenører nok hellere vil handle med Genvex'erne i Haderslev, end at skulle have handlen omkring nogle andre, hvorved vi måske afskar os fra at have noget ordentlig backup. Nogenlunde som hvis man køber el-ting i Bilka og vandhaner i XL Byg. Men er da klar over at det er smart at købe billigt, feks ved Blikgrossisten. Så er det bare sur røv når der er et print der ikke duer. Vi kender det. Vi kender det. Selvom vi står med en underskrevet ansvarsfraskrivelse er denne glemt, og VI burde udvise kulance og hjælpsomhed for noget vi ikke har leveret og tjent så meget som 25 øre på.
 
Coralreef
Genvex - Vølund... same same, bortset fra sidstnævnte forhandles af få !
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,287 Unikke besøg
XHTML CSS