HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Placering af pumpen
mharregaard
Hej
Jeg forsøger mig i dette forum, da jeg er lidt i vildrede. Sagen er, at vi skal have installeret jordvarme, da det er det eneste, der giver mening for os.

Pt. har vi oliefyr, der står i en udbygning ca. 5-6 meter fra stuehuset. I udgangspunktet vil jeg gerne fortsat have varmeforsyningen derude, bla. for ikke at skulle have synlige slanger i huset, alternativt banke gulvet op.

VVS'erne er lidt forbeholden omkring det, af forskellige årsager.

Men hvad siger I?

Er der andre, der ikke har selve varmepumpen inde i huset?

Jeg er klar over, at det er det mest driftsøkonomiske, at have varmepumpen inde i huset.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2671&pid=20187#post_20187]mharregaard skrev:[/url]

Hej
Jeg forsøger mig i dette forum, da jeg er lidt i vildrede. Sagen er, at vi skal have installeret jordvarme, da det er det eneste, der giver mening for os.

Pt. har vi oliefyr, der står i en udbygning ca. 5-6 meter fra stuehuset. I udgangspunktet vil jeg gerne fortsat have varmeforsyningen derude, bla. for ikke at skulle have synlige slanger i huset, alternativt banke gulvet op.

VVS'erne er lidt forbeholden omkring det, af forskellige årsager.

Men hvad siger I?

Er der andre, der ikke har selve varmepumpen inde i huset?

Jeg er klar over, at det er det mest driftsøkonomiske, at have varmepumpen inde i huset.


Hej
Jeg siger at det er ok, at gøre som du foreslår.
Jeg har selv en løsning som du på tænker.
VP installeret i er udbygning, og varmen ført frem under jorden i isolerede rør. ca 9-10m
Og jeg ser det IKKE som et problem,
Tidligere havde jeg træpiller, brugte 10 tons om året.
Nu bruger varmepumpen 9.000 til 9500kWh om året
en forhåndsvurdering var at jeg skulle bruge 12-13.000kWh om året med VP.
og vi har rigeligt med varme i et blandet gulvvarme og radiatorsystem
Vi opvarmer ca 400kvm

Så set fra sysnpunkt - ingen problemer i den påtænkte løsning.
Måske skal du have kontakt med en VVS'er der har opsat mange varmepumper.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
hamselv
Bare man er klar på ulemperne. Det koster som du selv siger på varmetabet. Det bliver nødvendigt med brugsvandscirkulation, hvilket i sagens natur koster et eller andet plus en del start/stop. Men er fyrrummet velisoleret og du investerer i nogle ordentlige fjernvarmeledninger går det nok endda. Sidst jeg rodede med sådan en sag, var to adskilte ledninger faktisk billigt. Og køb for guds skyld dem med max isolering.

En ulempe man ikke så ofte har tænkt. Du skal huske at tilse anlægget eller i hvert fald sørge for en alarmeringsting i huset. De fleste varmepumper ryger ved fejl bare over på elpatron. Og det er sateme træls hvis ikke man opdager det.
 
mharregaard
Pt. står der i fyrrummet et oliefyr og fastbrændsel, som den tidligere ejer har brugt. Vi bruger dog kun oliefyret.

Jeg har ingen anelse om isoleringsgraden af de rør, der går fra fyrrummet til stuehuset, men en udskiftning af disse vil igen betyde, at gulvet skulle op, hvilket ikke er en mulighed.

Hvilken betydning har det om fyrrummet er velisoleret?
 
Varmeihuset
Hvis fyrrummet ikke er isoleret, så vil al den varme der siver ud af varmepumpen gå tabt
Står pumpen inden i huset, er det bare med til AT holde huset varmt
Dine rør fra fyrrummet og til huset, da du pt kører med noget der sender meget varmt vand ind, kan du tåle at tabe et par grader undervejs
når pumpen der kører med lunkent vand ,skal igennem dårlige rør, så er det procentvis et meget stort tab

Hvad er der af varmekilder i huset? alm radiatorer eller store ,gulvvarme ??

er det i det hele taget egnet til en varmepumpe ??

Har du nogle tal på hvor meget olie i har brugt i vinters,og hvad fyr det er
 
Varmeihuset
Og hvor stort huset er
dets isolerings stand
al info du kan komme med
 
Chr
Der vil tabes betydeligt mindre varme i dine rør, da der er en lavere temperatur i forhold til omgivelserne sammenlignet med oliefyret. Det procentvise tab bliver selvfølgelig også meget mindre.
Du skal have et noget større flow i rørene for at flytte den samme mængde energi med lunkent vand i forhold til ret varmt oliefyrsvand.

Få en kvalificeret varmepumpemand til at kigge på dine installationer og hør hans vurdering. Og pas på de der cowboys der gerne vil sælge her og nu, og efterfølgende rette problemerne mod ekstrabetaling.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
mharregaard
Huset er på ca. 250 kvm. Renoveret indenfor de sidste 10 år. Der er gulvvarme i hele stueetagen og radiatorer på 1. sal - det hele er nyt.
Det er isoleret efter gældende standarder i gulv og loft. Ingen hulmursisolering.
Jeg kender ikke energiforbruget, da der tidligere er fyret med en kombination af fastbrændsel og olie, samt det er et dødsbo, så der ikke er nogle at spørge.

Jeg har haft to vvs'ere ude at kigge og give deres vurdering. De vurderer, at det er muligt at have pumpen til at stå i udbygningen.

Den ene virker meget kompetent, også i forhold til beregninger mv. og ud fra beregningen vil forbruget blive på ca. 12.000 om året, tillæg dog ca. 1000 kr. i varmetab. Og så skal der graves 600 meter slanger ned.

Jeg forstår ikke argumentationen med, at "den varme der siver ud af pumpen vil gå tabt." Når jeg har spurgt fagfolk om varmepumpen afgiver varme ud i rummet, så har svaret været, at det gjorde den ikke. Nærmest tværtimod??
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2671&pid=20233#post_20233]mharregaard skrev:[/url]
Jeg forstår ikke argumentationen med, at "den varme der siver ud af pumpen vil gå tabt." Når jeg har spurgt fagfolk om varmepumpen afgiver varme ud i rummet, så har svaret været, at det gjorde den ikke. Nærmest tværtimod??


Selve beholderen i pumpen er varm, men isoleret. Selvom den er isoleret så går der stadigvæk en del varme tabt igennem isoleringen og rørtilføringerne. Dette afgives til rummet. Pumpen suger ikke noget varme op fra rummet.

Du kan måske finde tallet i pumpens datablad, ellers kan man finde det for mange varme-beholdere.
 
hamselv
Hvis dine VVS'ere taler om et "negativt varmetab" står det dæleme skidt til med deres regneevner. Hele varmedelen, kompressor, beholder veksler, evt buffer mm er stort set hele året +20° varmere, regnet som et særdeles blødt gennemsnit. Der vil være tale om en del rør, pumper, beholdere mm. To rør nede fra brineveksleren vil have negativt varmetab. Det er fra en begrænset overflade og lad os gætte en temperaturforskel med et vurderet snit der er noget lavere. Så en varmepumpe taber varme til omgivelserne. Så står den i et forblæst utæt fyrrum skal dette også opvarmes. Den varme vil komme fra varmepumpen = ikke nyttiggjort varme i boligen = tab.

Men som alle andre gange, nogen har besluttet sig til hvad de vil. Man kan gøre som man ønsker. Nogen ting er så mindre smarte end andre. At genanvende en ukendt fjernvarmeledning til varmepumpebrug, var ikke en af dem jeg ville klappe i hænderne over. At montere varmepumpe uden at sørge for hulmuren var isoleret ville jeg også være meget lodden ved.

Der er ligegyldigt hvor mange kvm gulvvarme man har, hvis der er bare en skidt dimensioneret radiator i systemet. Så vil den bestemme kurve for fremløbet og dermed driftøkonomien.
 
pmp
Jeg husker en del tilfælde i dette forum, hvor det IKKE er lykkedes at få et jordvarmeanlæg til at arbejde til ejeren tilfredshed.
Sjovt nok er alle de tilfælde jeg husker, netop tilfælde hvor varmepumpen stod i en anden bygning.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2671&pid=20233#post_20233]mharregaard skrev:[/url]

Huset er på ca. 250 kvm. Renoveret indenfor de sidste 10 år. Der er gulvvarme i hele stueetagen og radiatorer på 1. sal - det hele er nyt.
Det er isoleret efter gældende standarder i gulv og loft. Ingen hulmursisolering.
Jeg kender ikke energiforbruget, da der tidligere er fyret med en kombination af fastbrændsel og olie, samt det er et dødsbo, så der ikke er nogle at spørge.

Jeg har haft to vvs'ere ude at kigge og give deres vurdering. De vurderer, at det er muligt at have pumpen til at stå i udbygningen.

Den ene virker meget kompetent, også i forhold til beregninger mv. og ud fra beregningen vil forbruget blive på ca. 12.000 om året, tillæg dog ca. 1000 kr. i varmetab. Og så skal der graves 600 meter slanger ned.

Jeg forstår ikke argumentationen med, at "den varme der siver ud af pumpen vil gå tabt." Når jeg har spurgt fagfolk om varmepumpen afgiver varme ud i rummet, så har svaret været, at det gjorde den ikke. Nærmest tværtimod??


Hvis der er brugt penge på de ting, men hulmur er undladt, så er det alså tosset
MED MINDRE, det er fordi der IKKE ER et hulrum ;o(
HVIS du har en massiv mur , så æder den alså varme som bare fanden ;o(
kan ikke lige tallene, men en massiv mur kontra bare en 60er hulmur med 75mm isolering er stor

Ang info om forbrug, se om du kan finde ud af hvem der har leveret olien
jeg var så heldig at
ham der havde tilset fyret hos mit hus`s tidligere ejer
han kunne oplyse hvor meget olie den tidligere ejer brugte

i dit tilfælde vil det kun kunne sige hvor meget olie der var brugt
men er det tal evt så højt, at selv hvis der kun var brugt olie, var det for meget for en pumpe , så havde du da den viden

LIGE nu bor i da i huset, bruger i varme ?
 
mharregaard
Engang imellem må man arbejde ud fra de omstændigheder, der nu engang foreligger.
Jeg er forstående overfor jeres kommentarer, ud fra den forståelse, at de er givet ud fra den betragtning omkring, hvordan en varmepumpe giver bedst mening.
Uanset varmekilde, er det jo en fordel, at huset er velisoleret, og her er tale om et velisoleret hus.
I forhold til hulrum, ja, så er der hulrum, og det er uisoleret, og sådan forbliver det. Ikke alle huse har godt af, at blive hulmursisoleret, formentlig de færreste ældre huse. Ville varmepumpens effekt være bedre, hvis huset var et energi-0-hus? Ja selvfølgelig, men alligevel bliver der jo installeret jordvarme, velfungerende, i gamle huse. Igen - virkningsgraden ville være bedre, hvis det var et nyt hus, men de færreste kan/vil vælte et eksisterende og ellers velfungerende hus for at jordvarmen bliver mere effektiv.
I forhold til olieforbruget, selvfølgelig har vi varme på nu, men det er måske lige i underkanten at vurdere varmeforbruget ud fra en 3 måneders periode om foråret.
Som tidligere skrevet, har den tidligere ejer (formentlig) kombineret fastbrændsel og olie, med hovedvægten på fastbrændsel.

Til "hamselv": Jeg skal ikke kunne sige, hvor du læser, at "hvis nogen har besluttet sig til, hvad de vil" - det er ingenlunde tilfældet. Det ville være nemmest og mest praktisk, hvis varmepumpen kunne placeres i fyrrummet, både ift. fremføring af slanger, men også i forhold til øvrig indretning samt placering af vaskemaskine/tørretumbler.

Tak for kommentarer.
 
hamselv
Med fare at træde på en ligtorn, mharregaard. Så ser vi det altså tit, her på sitet, at man søger rådgivning, uanset at man faktisk har besluttet sig for dette og hint. Ikke noget galt i dette. Men du må acceptere at vi er nogen der oprigtigt forsøger at lave tingene så godt som vi nu magter. Og er der afvigelser fra vores "perfekte" verden bjæffer vi. Det er slet ikke utænkelig du har en drøngod fjernvarmeledning. Men det er også muligt du har noget farligt træls noget. Som PMP også siger, anlæg med bøvl = ikke sjældne monteret i andre bygninger. Det synes jeg så ikke har været så slemt igen, men mere bøvlet er det. Og energikrævende. Du og jeg er så ikke særlig enige i begreberne. Jeg har det svært med at kalde et hus uden hulmursisolering for velisoleret.

Ved skift mellem træfyr og VP er det grusomt essentielt hvilke fremløbstemperaturer der er nødvendige. Og varmepumpen er enormt dårlig til at køre højtemperatur. Driftøkonomien bliver frygtelig sølle.
 
mharregaard
Om et hus er velisoleret eller ej, afhænger jo - ikke mindst af - hvad det holdes op imod. Hvis alternativet er et hus, uden isolering i gulv og loft, så er det jo - efter forholdene - velisoleret. Som jeg også skrev, så ville det optimale jo være et helt nyt hus, det er bare ikke en mulighed og derfor må det sættes ind i den aktuelle kontekst.

Det samme gælder driftsøkonomien. Pt. er det oliefyr, set i det lys, vil en varmepumpe, der bare er nogenlunde fungerende, være en bedre driftsøkonomi.
Det kan da sagtens være, at et pillefyr ville være mere økonomisk, rent driftsmæssigt, men det er ikke en mulighed pga. det medfølgende tidsforbrug.
Det er klart, at hvis forbruget ved en varmepumpe er på 30.000 +, så er det ikke rentabelt. Men det er der dog ikke noget, der tyder på, at det vil være. Men i min optik er det underordnet, om det er 10,12 eller 15.000, hvis det ellers fungerer og jeg ikke skal bruge tid på det.

Missionen er ikke - udelukkende - at gøre det så billigt som muligt, men også så praktisk som muligt, evt. forbundet med en begrænset yderligere omkostning.
 
Varmeihuset
Et pillefyr et olie fyr, gas elvarme osv
er forbruget xx og temp faldet så der er brug for 2 gange xx
ja så henter systemet bare to gange så meget og fyrer det af
DET gør en varmepumpe IKKE ,det er IKKE en linear stigning
det krummer opad ,og rammer du loftet for tidligt, betyder det at en pumpe ikke KAN føle med
selvom du så satte en større op,, hvor skulle den gøre af varmen,, du har jo kun det gulvvarme og radiatorer du nu har
alle de første varme typer, de kan levere høje temperaturer en til en i pris
det kan pumpen IKKE
NÅR vi hører stue hus, så ved vi godt at det ikke er bygget i år 2000
og at det med isolering på loft og gulv, er det bedre end originalt

det du prøver på, er at få en lille bil , til at kunne klare opgaven med at slæbe en campingvogn, op af bakke i stormvejr og modvind
den kørte fint ligeud, også i storm, men da bakken kom,gik det galt
en større bil arbejder ANDERLEDES, den kan, endda billigere lige ud og med modvind i storm vejr
kun ved ligeud og vindstille var den lille bil billigere

det svarer til at dit hus(hvis for lidt isoleret) godt kan bruge en pumpe, dog KUN ned til feks minus 4-5 grader ,desværre har, ofte nok mindre end det ;o(

Man kan godt få noget ud af de tal du evt har for de sidste tre måneder
Så har du dem , sig frem

Hvem har fortalt dig at dine hulmure IKKE kan tåle isolering?? det er muligt at det er sandt
men lige hulmurs isolering, er i top ang forbedringer
 
hanssing
mharregaard,

Selvom det står ret tydeligt ovenfor, så lige en gan gtil:
Installation af en varmepumpe som erstatning for et olie/gas/pille-fyr ikke altid så ligetil som brochurerne angiver. Og kan give skuffende resultater.
Det skyldes hovedsagligt en ting, når ellers jordslanger, buffere mv er iorden:

* COP (Coefficient of Performance) falder med øget fremløbstemperatur. Det betyder at den økonomiske fordel forsvinder hvis huset ikke kan holdes opvarmet med lavt fremløb i fht. f.eks. 50-70C fra et oliefyr.

Altså selvom husets termiske varme-forbrug er det samme ved to fremløbs-temperaturer så *stiger* elforbruget med fremløbet når vi taler varmepumper. Helt ned til under 2 i COP i dårlige tilfælde. Det samme sker når temperaturen i jordslagerne falder, igen falder COP og elforbruget øges.
I tilgift: Lavere fremløbs-temperatur betyder øget vandflow i rørene.
Øget vandflow betyder øget pumpe-energi.

Derfor er en succesfuld VP-installation noget som opnås når alle faktorer "spiller" i et økonomisk optimalt designet system:
* Korrekte slangelængder
* Store varmeflader som afgiver megen varme ved lave fremløbstemperature
* indregulering til optimale lave fremløbstemperaturer
* Korrekte buffere til gode driftstider

Alle ovenstående punkter kan både overdimensioneres, hvilket typisk give høj anlægs-investering og afskrivning, og de kan under/fejl-dimensioneres hvilket giver dårlig COP og drifts-udgifter.

Omvendt forholder det sig med et gas/pille/olie fyr. Det skal bare være stort nok, og så kan enhver stort set få det til at virke tæt på det optimale.

Håber ovenstående betragtninger hjælper dig til at forstå hvorfor der kommer mange velmenende råd fra Hamselv m.fl.

Venligst
Hanssing
 
Varmeihuset
Er lige nød til at spørge, da der er fastbrændsel fyr, er der vel en STOR buffer/akumulerings tank
hvis ja , så kunne en lille start stop luft vand varme pumpe være en mulighed
den kunne levere billig varme i forår efterår, og evt varmt vand til hanerne

på den tid ,er varmebehovet ikke så stort, OG ude temp er nok højere end jorden er i foråret

om sommeren er der med held KUN brug for varmt vand i hanerne ,og det kræver ikke meget

, om vinteren kunne du så køre med olie eller træpiller, da det ville kunne levere de brutale temperaturer du nok har brug for

pumpen ville være billig i forhold til jordvarme , og derfor have en lavere afskrivning pr måned, den sparede afskrivning skulle så bruges til den dyre olie

Men få nu undersøgt det med hulmuren først, det er den(muren) der vælter varme regnestykket

du skriver at LOFTET (det flade stykke over det øverste beboelse)er godt isoleret, men da du jo har en første sal, er der så lige det skrå tag , hvor megen isolering er der der??det er jo egentlig at betragte som en skrå VÆG
og bag de lodrette dele af væggene på første, hvad er der der af isolering

Der hvor jeg boede til leje, der var der nul og nada bag væggen på første, kikkede man ud i skunken, kunne man se tagpladerne, og en gibsvæg ind mod stuen , huset blev eller påstået renoveret ???hvad der var på der skrå stykke , fandt jeg aldrig ud af
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,630 Unikke besøg
XHTML CSS