HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme og ventilation, nyt hus på 500 m2
NJL
Hej, vi skal i gang med at opføre et nyt hus på 500m2 (300 m2 hovedhus og 200 m2 opvarmet tilbygning). Jeg har haft firma til at udarbejde udbudsmateriale, men synes ikke varme og ventilation er godt nok beskrevet.

Jeg er selv kommet frem til følgende ved at læse alle de mange fine indlæg her på siden:
- 25 kW jordvarmeanlæg
- 1.000 meter turbocollectorslange
- 750 liter buffertank
- Levering af ventilationsanlæg med varmegenvinding

Det jeg ikke rigtigt kan finde svar på er følgende:
1) Skal ventilationsanlæg være med aktiv varmegenvinding, eller er det ligegyldigt når man også har jordvarme?
2) Skal der stilles krav til dimensionering?
3) Skal der stilles krav til noget sammenbygning med jordvarmepumpen?
4) Vil gerne have aktiv køling aht. temperatursænkning om sommeren, er det en ulempe?
5) Skal varmtvandsbeholder specificeres særskilt, og skal den være med eller uden el-patron?
6) Er der andre ting jeg bør huske at specificere?

Tusind tak for mange gode indlæg.
 
hamselv
25 kW i et moderne hus, det lyder ualmindelig voldsomt. Det er jo 50W pr m². Hvis det er lavet ordentligt og ventilationsanlægget er lavet ordentligt er det noget kraftigt overdimensioneret. Slangen lyder så til gengæld til at være rimeligt passende mht længde, men igen afhænger det voldsomt af dit jordsmonet. Er det sand, er det for lidt. Ved ler skal du være påpasselig.
Bufferen, ja, hvis du skal have varme til ventilationsanlægget, vil det være et must, og ikke mindst hvis din varmepumpe er kraftigt for stor.
Ad 1 Aktiv varmegenvinding kunne jeg ikke drømme om. Prøv at regne driftøkonomien! Passiv har langt flottere økonomi, og specielt hvis den passive genvinding er født med kapacitetsregulering.

ad2 Det ville være relevant at stille krav til at DS 447, DS 452 og DS 428 ubetinget overholdes. Og naturligvis bygningsreglementet- Når du er i gang, ville jeg forlange indregulering iht VENT ordningens foreskrifter, og betinge mig kontrolmåling af SEL og luftmængder, samt lydniveau, hvis ikke det laves tilfredsstillende.

ad 2: Du skal stille krav til hvad du vil have. Bare ventileret iht BR i boligen, men hvad med erhvervsdelen. Sammenblanding af de to kommer i øvrigt til at give dig en del tumult med DS 428, så klogelig bruger du to ventilationsanlæg.

ad 3: Ikke rigtigt, men alligevel. På superduper anlæg kan man med fordel montere en eftervarmeflade. Men den er ret ukritisk at sammenkoble på jordvarmen. Men lidt buffer skal du i såfald have, da du ellers kan få kraftig diskomfort ved brugsvandsprioritering.

ad4: Spild af penge. Bliver det ordentlig sommer ryger jordtemperaturen så højt op det er fuldkommen værdiløst. Samtidig er luftmængderne så små at du ikke får nævneværdig med køling.

ad 5: Jeg ville da meget gerne vide hvad jeg fik. Nu har du skrevet én varmepumpe, ergo får du en helvedes stor beholder. Du har faktisk en anden løsning, der måske var værd at overveje, ikke mindst fordi den kan noget ekstra. Bosch varmepumper, er født med kaskadestyring, og et forslag kunne være to stk 8 eller 10 kW'ere. Den ene med beholder den anden uden. En fælles buffer. Kaskade drift. Det behøver ikke løbe fra dig økonomisk. Skal der afregnes energi, var hver sin varmepumpe faktisk at foretrække, da du spare energimålerne. Normalt har varmepumperne backup elpatron i sig, så en beholdermonteret er normalt kun ved Kina pumper.

ad 6: Ja, viden om hvad man laver. Omhu. Best praktice. Målerapporter. Ordentlig garanti. Ordentlig skylning. Isolering iht DS 452 - ubetinget.
 
NJL
Tusind tak for svar. Årsagen til de 25 kW var tanke om at have kapacitet til evt. senere udendørs pool i tidlige/sene sommermåneder.

Mht. aktiv varmegenvinding og aktiv køling - tak, det er hermed slettet. Og vil indføre de krav du nævner.

Hvad mener du med at vi kan spare energimålerne?
 
hamselv
Hvis du har blandet erhverv og bolig, skal der vel afregnes varme og el?
 
Kalechen
"4) Vil gerne have aktiv køling aht. temperatursænkning om sommeren, er det en ulempe?"

Har en Nilan Polar, som sidste sommer i 30 graders varme, gjorde huset(år 1827) svalt.

@hamselv: Har du nogle tommelfingerregler vedr. watt/m2 i henholdvis nye, ældre, meget gamle, ect. huse?

Undskyld NJL - håber, du også kan bruge info... Smile
 
hamselv
Både ja og nej. Kontorer og den slags har for det meste en varmebelastning mellem 50 og 100W/m². Storcentre tilrettelægger oftest for 100 - 130W/m², i dag formentlig mindre efter at LED er hver mands eje. Den slags køleeffekter kræver at luften kommer forbi kølefladen 5-10 gange pr time. Så den halve gang pr time, man har i enfamilieshuse, giver meget lidt - men med Polaren kan du naturligvis affugte, hvilket giver en ganske anderledes opfattelse af indeklimaet. Men det gør ikke rigitg noget ved temperaturen. Jordkøling har så den ulempe at når jordtemperaturen stiger lidt her i forsommeren får du slet ingen affugtning og du laver bare tør køling (klam køling). Vi har været den igennem, ret detaljeret faktisk, i forbindelse med køling på gulve. Der var en "heatpump'er" der havde lavet et eller andet ret ekstremt, han hævdede virkede ikke så ringe endda. Selv er jeg så den lidt ældre årgang, der opfatter kolde gulve som grufuld diskomfort og slet ikke bryder mig om kolde fødder. Selv Kreta i maj er ikke-rart for mig, da kold marmor føles ubehageligt for mig. Kunne da finde på at lave køling på min indblæsning, men vel vidende at jeg ikke flytter min temperatur en mm. Men jeg flytter min luftfugtighed. Jeg ville så ikke bruge en Polar til opgaven, idet det er ret ekstreme arbejdsforhold du giver kompressorerne når du har samme luftmængdeforhold på fordamper og kondensatorflade. At en Polar igen skulle være smart, er lidt underlig, da det ikke var smart da Genvex lavede den som Combi'en og den dengang udgik.
Og de huse arkitekterne i dag tegner, har nogle enorme vinduer og endda ovenlys, der virkelig kan generere noget varmebelastning. Så regner man det, bliver det noget stort noget man skal have gang.

->NJL måske kan man fuske noget alligevel. Laver du POOL har du en ekstrem buffer mulighed i poolen. Bruger du en kaskadeløsning og hekser noget omskifter og en isvandsbuffer kunne en vandkøle løsning måske være end ide. Så kunne du affugte din indblæsning og punktkøle med fancoils i f. eks soveværelse og erhverv. Og varmen kan du jo nærmest ukrtisk gemme i dit varmtvand og din pool. Formentlig er det noget dyrere anlægsøkonomisk end konventionel køl, men muligvis er det ikke så dumt på driften. Er det indendørs pool, sluger dette varme i et enormt omfang og du bør under alle omstændigheder passe meget på at få slange nok.

En anden metodik der har været anvendt, er vandkølet kondensator på et køleanlæg og så hælde overskudsvarmen i jordslangerne. Et par af LEGO-bisserne har varme fra kølerum og vinrum der smides i jordslangerne. Men det har været fordi man ikke gad høre på en køleunit.
 
Kalechen
@hamselv: Du har givetvis ret mht. temperatur(jeg har ikke målt efter), men uanset, er det meget behageligt at komme ind i huset, når varmen udenfor er >25C og Polar'en er indstillet til 22C.

Jeg har en idé om, at "vi" ikke er så opmærksomme på temperaturudsving, når fugt% er <50% i den "varme" periode- og <40% i den kolde"...

Jeg har også årevis foretrukket et "køligt hoved" og varme "fødder"!
 
NJL
Tak igen for mange gode input fra jer alle.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,277 Unikke besøg
XHTML CSS