HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund F1255 3-12 eller F1255 4-16 (samme pris)
Varmeihuset
Hvor store er radiatorerne i den gamle afdeling ?og hvor mange lag, og med eller uden lameller
+ størrelsen af rummene de står i
Hvordan blev det hele tidlige/pt opvarmet ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
VB

Citer

Nu skriver du jo selv at du lader den gå fem grader over, det betyder jo så at den leverer fem grader varmere vand end nødvendigt ;o)


Jeg indstiller varmepumpen, så den kan gå 5 grader over den indstillede temperatur, fordi det giver det bedste samspil med varmekurve og gradminuttal.

Men jeg skrev nu også, at varmepumpen praktisk taget ikke laver varmere vand til radiatorerne end nødvendigt, men ligger stabilt på den indstillede temperatur. Måske et par grader lavere lige efter opstart stigende til et par grader højere lige før gradminuttallet går i nul og stopper varmepumpen. Jo koldere det er, jo tættere følger den varmekurven.

Mellem 10 og 0 grader udenfor ligger fremløbstemperaturen mellem 33-40 grader og med de frostgrader varmepumpen har oplevet, har en fremløbstemperatur på 45 grader kunne holde huset varmt.

I øvrigt oplyste sælgeren, at forskellen mellem 40 grader og 45 grader i fremløbstemperatur var så beskeden som 500 kr. på varmeregningen på årsbasis.

I relation til oplysningen om ekstra el-forbrug ved mange starter, har jeg lige tjekket, at varmepumpen siden anskaffelsen i 2013 har haft 18 stop om dagen i gennemsnit, hvor afrimningerne tæller med. Det forekommer ikke alarmerende.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
pmp
Nu handler denne tråd godt nok om noget andet, men 18 starter pr. dag syntes jeg er mange - og så har du endda en frekvensstyret. Jeg ligger på 6,5 i gennemsnit og op til 12-14 stykker.
De 5 gr. giver vel også mange stop nå varmebehovet er lille. Hvis BF er lavt stopper den vel stort set af forskellen mellen fremløb og retur.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
VB

Citer

18 starter pr. dag syntes jeg er mange - og så har du endda en frekvensstyret.


Det er jo en luft til vand varmepumpe jeg har, og den afrimer hyppigt ved temperaturer omkring frysepunktet og derunder. Det bidrager med mange starter. Det kan være forklaringen på de mange starter.

Hvis jeg havde jordvarme, ville min frekvensstyrede varmepumpe vel i princippet ingen starter have i vinterhalvåret, hvor varmeforbruget det meste af tiden ligger højere end en varmepumpens produktion på laveste trin. Så ville den vel køre hele tiden uden stop.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2705&pid=20583#post_20583]VB skrev:[/url]

Citer

Nu skriver du jo selv at du lader den gå fem grader over, det betyder jo så at den leverer fem grader varmere vand end nødvendigt ;o)


Jeg indstiller varmepumpen, så den kan gå 5 grader over den indstillede temperatur, fordi det giver det bedste samspil med varmekurve og gradminuttal.

Men jeg skrev nu også, at varmepumpen praktisk taget ikke laver varmere vand til radiatorerne end nødvendigt, men ligger stabilt på den indstillede temperatur. Måske et par grader lavere lige efter opstart stigende til et par grader højere lige før gradminuttallet går i nul og stopper varmepumpen. Jo koldere det er, jo tættere følger den varmekurven.

Mellem 10 og 0 grader udenfor ligger fremløbstemperaturen mellem 33-40 grader og med de frostgrader varmepumpen har oplevet, har en fremløbstemperatur på 45 grader kunne holde huset varmt.

I øvrigt oplyste sælgeren, at forskellen mellem 40 grader og 45 grader i fremløbstemperatur var så beskeden som 500 kr. på varmeregningen på årsbasis.

I relation til oplysningen om ekstra el-forbrug ved mange starter, har jeg lige tjekket, at varmepumpen siden anskaffelsen i 2013 har haft 18 stop om dagen i gennemsnit, hvor afrimningerne tæller med. Det forekommer ikke alarmerende.


Jeg er med på at du tillader pumpen at KUNNE gå fem over, det skrev jeg jo også
og er også med på at den kun går over når varmebehovet er mindre end pumpens minimum

vores pumper er sat ens op , pumpen kan ikke se hvor varmen ender

du lader bare temperaturen svinge i radiatorerne , jeg i bufferen,

men du kører jo også med buffer ;o)
du har 180m2 bolig , i to plan (går ud fra ingen kælder)
det nederste er vel ca 100, og halvdelen med tung gulvvarme
selve huset lagrer også energi , du har mursten, jeg har letbeton inder vægge
mine vægge lagrer ikke så meget energi som dine ( har du lavenergi ruder ? )

din øver etage bliver delvist varmet op af underetagens varme kilder, hvoraf halvdelen er tung gulvvarme
derfor slipper du godt afsted med svingene temperaturer i radiatorerne ,uden det mærkes

mit hus har kælder der skal ha varme, selv på en solrig dag i overgangs tiderne

du har nok små vinduer som er typisk for et hus fra 1946

jeg har store vinduer i stuen , som er typisk for et start 60èr hus
min stue er til tider en varmekilde ;o)

Dit hus reagerer trægt, mit hurtigt (undtagen kælderen)
Så buffer er absolut at foretrække hos mig

En buffer er en udgift, men i mit tilfælde vil jeg mene den er godt givet ud
jeg har samlet en måneds tid ,hvor kun kælderen kalder på varme , og der lader jeg temperaturen svinge fire over og under , og er glad for bufferen
Bufferen kostede mig 2012.5 kr det kan man ikke købe meget gulvvarme for ;o)

Dine buffere er ekstra mursten i forhold til mit hus, + ca 10 til 14 ton beton med gulvvarme
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
VB

Citer

Jeg (...) er med på, at den kun går over når varmebehovet er mindre end pumpens minimum


Præcis, og ved pumpens minimum-produktion er det altid så lunt i vejret, at varmekurvens fremløbstemperatur ligger omkring 35 grader. En kortvarig overtemperatur på 40 grader har derfor ingen praktisk betydning, hverken for elforbruget eller komforten. Men i lunt vejr går gradminuttallet i øvrig i nul og og stopper varmepumpen længe før de 40 grader.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Varmeihuset
Har du prøvet med lavere temperaturer ?
Dit hus er større end mit , dog med den fordel at det er to etager
Men dit forbrug er da pænt lavt af et hus fra 1946
er det inkl, brugsvand,? og til hvor mange

jeg har kun radiatorer, dog pænt store men uden lameller
men selv her hvor vi havde frost, var fremløb ikke mere end 35grader og retur 31
i februar testede jeg enda lavere temperaturer
dog havde det ikke været koldt længe af gangen
højere temperatur end nødvendigt koster altid
jeg har energimåler på, og kan se en forskel på om jeg lader den stige to grader højere end nødvendigt, huset bliver ikke varmere og forbruger ikke mindre eller mere
men pumpen gør
man siger at en grad kan koste tre procent ekstra
hvor store er dine radiatorer i forhold til rum størrelse ?

Af egen erfaring, er et HØJERE fremløb , nødvendigt i overgangs perioden
det netop pga af i pauserne bruger vi den varme der blev lavet i over skud, men selv den laveste inden pumpen starter igen, den skal være nok
Når først pumpen næsten kører konstant, så kan man nøjes med MINDRE , det pga at den er der næsten hele tiden
gennemsnittet pr gradtime er den samme
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Daffy
Hej Varmeihuset og VB.

Kan i ikke lave Jeres egen tråd om Jeres fælles emne....

Ellers meget interesant at se Jeres oplæg, men det har ikke specielt meget med trådoplægget at gøre ;-)
*H O S T*
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Varmeihuset
Det har du ret i ,, men op HAR jo nu købt det han spørger til ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
VB

Citer

Hej Varmeihuset og VB.
Kan i ikke lave Jeres egen tråd om Jeres fælles emne....Ellers meget interessant at se Jeres oplæg, men det har ikke specielt meget med trådoplægget at gøre ;-)


Tak for interessen, Daffy. :-) Jeg vil følge henstillingen og stoppe her. Og da (Varmeihuset og jeg) tydeligvis begge har økonomisk velfungerende varmepumper, vil jeg ikke starte en ny tråd.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
jonaskp

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2705&pid=20582#post_20582]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvor store er radiatorerne i den gamle afdeling ?og hvor mange lag, og med eller uden lameller
+ størrelsen af rummene de står i
Hvordan blev det hele tidlige/pt opvarmet ?


Beklager det sene svar.

Jeg har ikke så meget forstand på det med radiatorer. Når jeg kigger ned i dem, er der lameller i, men om det er i flere lag har jeg ikke lige forstand på...
Huset er ca. 75 kvm. og der er 7 radiatorer (som alle sammen er forskellige). Jeg synes ikke umiddelbart de virker voldsomt store, men heller ikke små.

Det har indtil videre været opvarmet af en anden jordvarmepumpe. Men da det nye hus ligger ovenpå de gamle jordvarmeslanger, er anlægget tømt og jordvarmeslangerne fjernet. Så det var ikke en mulighed bare at beholde den gamle varmepumpe og lade den opvarme det gamle hus.
 
Varmeihuset
]Størrelsen er så simpel son længde og bredde
lag er her to lag med lameller(konvektor)
https://www.elvvs.dk/images/articles/medium/1157911.big.jpg

og her er en med tre lag

https://dk.bvvs.net/product/200x200/60635ccbd3eef43498ce219bd7b1dd67.jpg?1418216307
jeg kan ikke få funktionen sætte billede ind til at virke ??

jo større overflade jo lavere temperatur kan man køre med
det kan ca være en
enkeltlags tre meter gange en halv meter
eller en
tolags eller halvanden meter gange en halv meter
eller en
trelags en meter gange en halv
de har ca samme overflade
jo større rum , jo større varme behov , jo mere ydervæg jo større varme behov

et værelse som er et hjørneværelse , har brug for mere energi , en et rum af samme størrelse som har to varme rum som naboer
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
ubs længde og højde
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
jonaskp
Ok. De er allesammen i 2 lag med lameller. Størrelsen på dem varierer, fra 3 af dem der er ca. 70x70 cm, til 2 der sidder under store vinduer som er omkring 200x40 cm.

Og i forhold til rummene, så kommer inddelingen af rummene og størrelsen på dem også til at ændre sig væsentligt når vi går igang med den renovering, så jeg kan godt sige noget om hvordan de ser ud, men spørgsmålet er hvor væsentligt det er lige.
Jeg kan lige se hvad varmepumpen kører med af fremløbstemperatur i øjeblikket, for så giver det jo et meget godt billede af behovet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,517 Unikke besøg
XHTML CSS