HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Træpiller eller jordvarme
tagestavsdal
Hej Alle

Her bare en lille konstatering omkring min situation.

Fra 2006 til 2014 har jeg varmet med en baxi træpille kedel.

jeg opvarmer lidt over 400kvm
I træpille perioden brugte jeg mellem 9 og 10 tons piller pr år, til varme og varmt vand.
Som jeg har undersøgt det, så vil det i dag koste omkring 25-26.000kr pr år.

Midt i oktober 2014 skifter jeg til jordvarme, 800m slange og en Nibe/Vølund F1255-16E
ved udgangen af oktober 2018, viser bimåleren et forbrug på 38629kWh
altså knapt 10.000kWh pr år
Med dagens priser på el til opvarmning, så betaler jeg lidt over 1,50kr pr kWh, eller omkring 15.000kr pr år.

Samtidig har jeg en opvarmning som er stabil og uden arbejde!!!
og jeg kan bortrejse i vinterperioden uden at nogle skal passe fyret.

Bare ovenstående for i denne kolde og blæsende tid at fortælle en solstråle historie.
En del af mit hus er med middelmådig isolering og opvarmes overvejende med radiatorer.

Som jeg husker det (og regnede på i mine overvejelser den gang i 2014), så svarer 1kg træpiller til omkring ca 5kWh varme energi, og med en forventet effektivitet på 75-80%, så har 1kg træpiller givet mig 3,5 til 4kWh varme.

Da mit varmeforbrug har været ens i træpille perioden og i VP perioden, så kan jeg konkludere med en vis rimelighede, at min gennemsnitlige SCOP er 3,5 til 4, idet en kWh købt el fra nettet giver mig 3,5 til 4kWh varme.

Så i øjeblikket sparer jeg ca 10.000kr om året i opvarmnings udgifter, og ABSOLUT meget manuelt arbejde med at fylde piller på, at rense kedel osv, forsigtig sat til 1-1½ times arbejde om ugen .

Investering i VP
140.000 til VP og el installation
og ca 50.000 til nedgravning af slanger

Jeg er absolut meget glad for mi n jordvarme!

Hilsen Tage

PS jeg har haft stor glæde af dette forum, det har givet god hjælp og vejledning undervejs,
så jeg håber afgjort at fora'et kan fortsætte
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,136,508 Unikke besøg
XHTML CSS