HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaring med IVT Geo 500 serien
claus_c
Jeg fik ikke svar på dette spørgsmål i en anden tråd, så prøver lige igen med korrekt overskrift :-)

Jeg har fået et tilbud fra et svensk firma, med dansk repræsentation, som tilbyder en IVT Geo 512 pumpe på 12 kW med 500 m slange i en sløjfe og et alternativ med en IVT Geo 516 pumpe på 16 kW med 800 m slange i to sløjfer. IVT pumperne er, så vidt jeg kan forstå, modulerende/inverterstyrede, og det er mit indtryk fra indlæg på dette forum, at vandene er delt om dette princip. Nogle sværger til modulation/inverterstyring, andre raser imod det! Kan I opstille fordele og ulemper ved de to forskellige styreprincipper?
IVT blev opkøbt af Bosch for nogle år siden og kort tid efter ophørte Bosch med at markedsføre IVT i Danmark!
IVT er tilsyneladende fortsat store i Sverige. Kan I se problemer i at få leveret et anlæg fra det svenske firma, som lover dansk garanti?

MVH Claus
 
claus_c
Er der virkeligt ingen på dette forrum, som har erfaringer med den nye serie af IVT jordvarmepumper? Eller som vil give et bud på fordele og ulemper, når man sammenligner "on-off" med modulerende/frekvensstyrede jordvarmepumper?

@Hamselv havde f. eks et indlæg d. 4/12/2017 i en tråd under overskriften "Erfaringer søges", hvor han skrev:
citat
"Og pas nu på om der er frekvensomformere indbygget! Så hedder det pludselig AC/DC fejlstrømsrelæ = en anden pris end standard fejlstrømsrelæ."
citat slut

Hverken min elektriker eller tilbudsgiver af IVT Geo 512 C har hørt om dette behov! Min elektriker har allerede installeret en 3x16 A gruppe med eget fejlsstrømsrelæ, til den kommende varmepumpe og siger god for det! Kan hamselv forklare mig, hvorfor det er nødvendigt med et AC/DC relæ?
MVH
Claus
 
lars-jacobsen
Det er lidt den samme diskution der var for år tilbage mht hvilket fejlstrømsrelæ relæ der var/er nødvendigt til en given solcelleinverter.
Så det kommer nok an på VP producenten om de garanterer der ikke kommer DC ud af frekvensomformeren ved en fejl.
Men ellers generelt så ja de nye regulerende pumper kan performe bedre ved variable last og dellast, end en on/off pumpe. Til gengæld er de dyrere og koster mere i rep.
Ved fuld last (måske fra 80% ?) er der ingen forskel.
Om det økonomisk kan betale sig kommer så an på de forudsætninger man stiller op i regnestykket.
Det kommer nok også lidt an på huset og varmesystemet, er der god varmekapacitet = tung gulvvarme i mursten/beton hus går det sikkert fint an med en on/off. Modsat hvis der er dårlig varmekapacitet = let gulvvarme i et gipspladehus ja så er de modulerende nok at foretrække, for at undgå for meget start/stop kørsel.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
kkrede
Jeg troede egentligt at de on/off pumper var på vej ud?

Jeg kan ikke se nogen problemer i at købe fra det svenske firma, du kan sikkert også spare en del penge, hvis det er svenske der afregnes i Smile
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,975,703 Unikke besøg
XHTML CSS