HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvorfor er mit vand nu blå ??
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har fået koplet mit 1800 liters udendørs spabad på mit jordvarmeanlæg (styringen er dog ikke koplet til endnu), nu oplever jeg at hvergang jeg kommer klor i vandet så bliver det blåt, det ligner næsten sprinklervædske. (det er ikke så lækkert at bade i)
inden sammenkoplingen med jordbarmeanlægget var spavandet altid krystal klart.
jeg tror at det er kloren der i forbindelse med rørføring, varmeveksler og pumpe reagere.
der er brugt følgende komponenter: varmeveksler heat exchanger type tT-24-H 40 incl isolering mærket er gemina termix.
cirkulationspumpe grundfos alpa 2 20-40 n 150
preisolerede pex rør 10 m
div fitting i messing
rustfri flex rør

alle dele kommer i forbindelse med klor vandet.

er der nogen der har et bud på hvorfor vandet bliver blåt ??Frown
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
F1240
Hmm... Kobberklorid?
Det er vist iøvrigt giftigt.
Jeg ved ikke hvad man normalt gør i installationer med klorvand for at undgå det.
 
woebbe jordvarme siden 1985
kobberklorid, er det når klor kommer i forbindelse med kobber ??

jeg ved at varmeveksleren er rustfri men kobber loddet, kan det være derfor??
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
F1240
Jeg ved ikke så meget om kemien i det, men jeg syntes at kunne læse at kobber gerne reagerer med klorvand, når det bliver varmt. Så hvis der sidder kobberlodninger i de varme dele, så lyder det jo plausibelt.
Jeg ville nok kontakte en klorvandsfagmand og køre hvordan det er med kobber og varme i sådan nogle installationer.
 
F1240
Nå... lidt google-søgning afslører at der findes et problem kaldet "Blue Water Syndrome", som ganske rigtigt er korrosion af kobber.

Prøv at checke PH i din spa.
Hvis det er rigtigt, ville jeg nok være forsigtig med at test-køre den mere før at have haft en ekspert til at se på det. Der skal sikkert ikke meget til før en lodning går.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,216,092 Unikke besøg
XHTML CSS