HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Passiv køling ?
RSB
Nogen som har erfaring med passiv køling fra jordslanger evt. boringer af en eller anden art (helst skråboringer som mine :-) )

Hvad skal man være opmærksom på (ud over kondens) og hvor meget giver det egentlig med "gulvkøling" ?

Mvh.
Rasmus
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
Rhsin
jeg havde mulighed for at bruge køling på mit jordvarme/gulvvarmesystem, men valgte at montere en luft/luft varmepumpe centralt i stuen, der har direkte/indirekte adgang til de rum jeg ønskede at køle.

Hvorfor, jeg syntes af hensyn til komforten ikke det ville være rart med kolde gulve (der er klinker på fællesarealer og trægulve på værelser).
Dernæst kan luft/luft pumpe affugte, og det er faktisk efter min mening mere vigtigt en at køle i den forstand på en varm sommerdag, da det er med til at give en langt bedre komfort, desuden koster en aaa+ panasonic varmepumpe (med styring over internet, hvor man kan aflæse kw forbrug) under 20.000 kr, der findes billigere varmepumper.. jeg valgte blot denne da jeg har hørt godt om dem (god copværdi).
Om sommeren sætter vi den typisk på 23-24 grader også kører den 24/7 de dage vi ønsker komfortkøling, der er enkelte dage i ydersæsonnen hvor vi også kører med den primært af hensyn til affugtning hvis der feks hænger vasketøj til tørre (den kan tørre 2 stativer med tøj overnight om vinteren ;o)
Desforuden bruges den også enten til at give lidt ekstra dynamik hvor det hurtigt bliver koldt og gulvvarmen ikke lige har nået at reagere endnu, så kan den lige give et hurtigt komforboost, og det går egentligt begge veje.. for enkelte dage med meget solindfald kan der hurtigt blive varmt.

så jeg ville glemme køling i gulvene via jordvarmen, også bruge pengene på sådan en fætter http://www.panasonicas.dk/images/pdffolder/CS-AE9PKE.pdf
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
RSB
Hej René

Tak for input. :-)

Har selv tænkt lidt over det med at gå på kolde gulve og tænker at i varme perioder er det måske bare rart… nok individuelt :-)!
Det er lidt svært at holde specielt stuen kølig med 15m2 sydvendt 3-lags energiglas på de varme dage

Mht. luft/ luft VP har det ingen interesse af følgende årsager

1. Jeg har ikke lyst til at have sådan kasse en siddende på vægen
2. Min tanke var passiv køling af hensyn til drift omkostninger og miljøhensyn.
3. Jeg har VP i mit ventilationssystem som laver varmt vand, varm luft (komfort varme) og også kan affugte/ køle samtidig med den laver varmt vand.

Bruger kølefunktionen i soveværelset på varme dage, det er bare SÅ rart med mere tør og køligere luft.
Jordkølingen skulle bruges til at supplere ventilationskølingen og måske lægge lidt energi i jorden til vinter (selv om det nok er svært med alt det vand vi har i undergrunden)

Har heller aldrig problemer med fugt indendørs og som du skriver tørrer vasketøj stor set natten over.

Findes der nogen herinde som rent faktisk har passiv køling i gulvet ?
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
tb
Jeg har fået lavet passiv køling på mit anlæg. Det er lige lavet så har ikke nogen erfaring med det endnu.

Løsningen er at føre kold væske op til en køleflade på mit ventilationsanlæg. jeg forventer ikke aircon men måske at kunne sænke temp et par grader eller 5. effekten vil dog nok aftage efterhånden som jorden bliver varmere. Jeg har lagt mine jordslanger i 2 lag i ca 2 meter og i 90 cm.
Bygningsklasse 2020 hus på224m2 hus i et plan. CTC 408 Ecoheat Jordvarme med 450m slange i 2 lag. passiv køling til Nilan comfort 450. 20m2 solceller og en 3,06 kwp inverter.
 
RSB
Hej tb

Hvordan er det gået med dit passive kølesystem ?

Mvh.
Rasmus
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
KNVarme
At tro at kolde gulve er ubehagelige fordi man køler fra gulvene er en teoretisk betragtning.
I praksis er oplevelsen af et sådant hus.... Den bedste beskrivelse jeg kan komme på er at det føles som om man kommer ind i et hus der bare ikke er blevet varmt. Som at gå ned i en kælder på en varm sommer dag. Svalt - ingen luftcirkulation der føles som træk. Mere roligt.

I forhold til nogen air condition er energiforbruget meget meget lavt.
2 cirkulationspumper der kører. Ca. 50 watt i timen. Eller 1,2 kw i døgnet.
For de huse jeg har været involveret direkte i giver frikølingen mulighed for ca. 10 kw køling i timen for denne indsats.. Eller en COP på 10000/50 = 200.

Ingen air kondition kan røre det her.
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
hamselv
Vi kan ikke være mindre enige KN. Jeg med min fremskredne alder, kalder kolde gulve diskomfort, da jeg absolut ikke holder af kolde fødder. En høj relativ luftfugtighed og en kælderfornemmelse kalder jeg også diskomfort. Køling uden afslag af vand kalder jeg klam køling = diskomfort. At fremelske noget meget koldt ved gulvet og varmere under loftet (hovedhøjde) er i direkte modstrid med det man forsøger at opnå med komfortventilation. Man er netop ekstrem påpasselig med ikke at lave fodkulde.
 
lars-jacobsen
Hvis vi nu bare have tænkt os om da vi byggede husene og forberedt dem til det omvendte som er ved at blive moderne i nyere kontor/etagebyggeri:
Kølelofter.
Så burde selv hamselv blive glad og holde hovedet koldt Wink
Det findes der en REVA bog om: lavtemperatur varme og højtemperatur køling.

Ok det hjælper ikke på den relavtive fugtighed, men i alm. mindre parceller er det ofte ikke nødvendig med den helt rigtige air com løsning der kan holde hele huset på 21 grader en varm sommer dag hvor der eller ville være 27-28 grader. Bare en sænkning på et par grader ville ofte være tilstrækkeligt og her tror jeg også man vil kunne acceptere lidt køligere gulve hvis det var det som skulle til. (Har ingen praktisk erfaring).
De skal jo ikke køles ned til 12-15 grader så der kommer fugtafslag, men bare lige et par grader under de 21-25 grader som man ønsker rumtemperaturen sådan en sommerdag.
Problemet er nok at vi ikke er vant til at lukke huset om sommeren og holde varmen ude om dagen. Vi åbner rask væk terrassedøren for at nyde det, og vupti så er varmen fanget.
Her må man så lave lidt aktivt ventilation/natkøling.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nu har jeg netop rendt rundt og pillet ved AC og vent. anlæg de sidste godt 30 år, og den store skurk i din opfattelse af indeklimaet om sommeren er faktisk fugtigheden. Faktisk føles det langt rarere hvis du fjerner noget af vandet fra indblæsningsluften, selvom du ikke rigtig flytter på den faktiske temperatur i rummet. Modsat eksperimenterede vi i anden sammenhæng med dimser til evaporativ køling, der så resulterede i lavere temperatur, men havde en uønsket sideeffekt med at hæve både den absolutte og relative fugt. Dommen var ret hård. Det var simpelthen noget skidt. Praktisk erfaring fra rum med befugtning pegede samme sted hen. Og praktisk erfaring med stærkt affugtede rum lærte os en masse om vores opfattelse af indeklimaet. Kølelofter er vi skam bekendte med og kender. Og skægt nok skal de tvingende nødvendigt kombineres med luft der er affugtet. Ellers duer det elendigt. Lurer man lidt i lærerbøgerne om indeklima, er disse temmelig klare i mælet mht optimale og ikke-optimale temperaturgradienter, Og kulde tilført fra gulvet duer kun ved konstante punktformige varmekilder, hvor så fortængningsventilation kan anvendes, eller ved temmelig store varmebelastninger hvor teaterventilation kan anvendes - altså indblæsning via et stort antal gulvriste. Ulempen ved disse to køle/ventilationsformer er netop en ukomfortabel temperaturgradient, men funktionen er høj. Bruges i biografer, teatre, højbelastede arbitrage rum, serverrum mm. Men i opholds/soverum er det ikke ligefrem lækkert og slet ikke med bare tæer. Det er klart, at skulle jeg køle en biludstilling på 1000 m², ja så kunne gulvkøling med brine komme på tale, men SAMMEN med et par hide-away klimaanlæg der max affugtede indblæsningsluften, sådan jeg ikke fik bøvl med min absolutte fugt. Men en biludstilling er ikke min stue eller mit soveværelset, og jeg kunne aldrig komme i tanke om at anvende det herhjemme. Det er simpelthen så langt fra min opfattelse af komfort som det kan blive. Den kølige klamme kælder fortæller vel alt om vores oplevelse af fænomenet. Byggede jeg i morgen, satte jeg simpel DX køling på min indblæsning og fjernede lidt vand fra indblæsningen, og skulle det være vildt simpel AC i soveværelset. Eller gør som alle andre. Åbner døre og vinduer, og skamventilerer. Men lave gulve der bare er en-to grader koldere - ALDRIG.
 
lars-jacobsen
Det er jo ikke aktiv kølet brine der skal rundt, i gulvene, men bare lidt frikøl. Og vi er da helt enig i hvad der er bedst og mest optimal.
Men jeg har som sagt stadig tilgode at afprøve hvad jeg oplever som værst:
3-5 sommerdøgn med 27-28 grader hvor man ikke kan sove pga varmen,
eller de samme dage hvor det formentlig føles lidt "svalt" om fødderne i rum med klinker. (Køkken, alrum, brygges, bad og gang) Der er afligevel heller ikke komfort varme i mine badeværelser udenfor fyringssæsonen, så de føles da lidt kølige i forvejen, pga varmeledningsevnen. Selvom overfladetemperaturen jo er den samme som rumtemperaturen, uanset der er tale om klinker eller trægulve.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Man kan jo gøre som man vil. Jeg vil bare ikke rådgive mine kunder til noget jeg ikke selv ville have. Affugtningens vigtighed har vi skam en række ret tunge sager der viser hvorfor er godt. Eksempelvis en offentlig bygning hvor kølekravet var 5-600 kW. Ventilationsanlægget kunne slet ikke fjerne varme i den kaliber med de "kun" 2xh luften blev skiftet. Et par køleflade med bevidst "dårlig dimensionering" altså så stor total køleeffekt som muligt og så lav sensitiv effekt som muligt. Altså størst mulige affugtning. Resultatet blev en voldsom anderledes oplevelse, selvom temperaturen altså ikke kunne tøjles. Et andet tilfælde med massiv affugtning kan jeg huske. Udefra kommende troede der var 5-10° lavere end faktisk temperatur. Simpelthen fordi der var meget meget lidt vand i luften.

Et eksempel på klam køling kan opleves i Billund Lufthavn, hvor man køler med grundvand og særdeles store flader, for at kunne opnå bare nogenlunde effekt. Problemet hen på sensommeren er "kælder-fornemmelse" om end temperaturen på termometret egentlig ser ok ud. Havde du kølet konventionelt havde du haft noget affugtning og en anden oplevelse. Lige netop den sag er man ikke meget for at fortælle hvordan hænger sammen - rent energiøkonomisk. Men et eller andet koster det, at køle "gratis". Ikke mindst drift af det blødgøringsanlæg man måtte eftermontere, drift af særdels store pumper. Merudgift til ventilator drift, når 350000 m³/h skal tæskes igennem 8 og 10 rørrækkers kølebatterier, i stedet for 4 rørrækkers. Og dette 8760 timer om året. En anden virksomhed lavede evaporativ køling. Det er jo "gratis". Ulempen var afsmitning i den roterende genvinder, ringe ydelse, dyrere end konventionel køling, levetiden på kanaldele og aggregatdele der håndterede den fugtige luft kun en tredjedel af normalt. Regnede man på pumper, forbrug af vand, drift af ekstra ventilator, var prisen pr kølet kWh faktisk dyrere end konventionel køling. Ulempen ved det "gratis" blev galoperende rust, for ringe ydelse og meget klam køling.

Det er altid spændende at forsøge noget nyt og jeg kunne sagtens komme i tanke om at anvende gulvkøling, men kun der hvor det er egnet. Og kunne sammen med affugtning af ventilationsluften. Kølelofter er en temmelig gammel opfindelse. Og er desværre tit brugt med meget ringe succes, fordi man ikke har overholdt de skrevne og uskrevne regler. Senest har jeg hørt om et meget stort antal kølelofter i et hotel, hvor værelserne nærmest er ubeboelige.
 
lars-jacobsen
Til orientering er der et Danvac arrangement på AAU vedr. Varmepumper til varme og køling af lejligheder d. 11. Maj.
Et af punkterne er Udfordringen ved køling i gulve for at undgå kondens
Se mere på www.danvac.dk
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Du mener sikkert Danvak og www.Danvak.dk

Fint at man forsøger med nye initiativer. Fortrængningsventilation er også fantastisk nogle steder og ubrugeligt andre. Det samme med kølelofter. For begges vedkommende skal man være forsigtig. Begynder man at køle på gulvene kan jeg få øje på en række ting man skal være overordentlig forsigtig med. Og som med forskellige biler - ville jeg selv købe sådan en - tjaaa, det afhænger jo af den enkelte. Og kan sagtens få øje på kunder der vil kunne gøre brug af gulvkøling. Jeg ville så ubetinget kombinere det med affugtning af minimum indblæsningsluften. Som stand-alone kan jeg kun se en lavine af klager over komforten. Men det er min fattige mening.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Køling af gulvene i alm beboelse mener jeg er no-go. Det vil give dårlig Comfort og være i direkte modstrid med en af begrundelserne for at lave gulvvarme, nemlig at det er mest behageligt at temperaturen er højest ved gulvet.
På en steg hed sommerdag har jeg aldrig hørt om at det var fodsved man sukkede over, nej det man ønsker her er at holde hovedet koldt /køligt og det er også det mest behagelige.
Iøvrigt tror jeg at gulvet skal være relativt meget afkølet hvis det skal ha bare en lille indvirkning på selve rumtemperaturen idet varme jo stiger op og kulde falder ned hvilket vil bevirke at varmen i hovedhøjde nok vil være temmelig konstant.
Jeg har altid lidt varme på mine gulve om sommeren ellers syntes familien det føles ubehageligt.
På alm beboelseshuse er solindfaldet på en meget varm sommerdag iøvrigt så stort at der skal køles rigtig meget for at modvirke dette.
Soveværelset er det rum hvor kølig og TØR luft er rar at have og her er det nemt og billigt at installere en billig luftvarmepumpe og til køling af en enkelt rum og det gør de det udmærket.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
KNVarme
Jeg har igennem bare de sidste 6 måneder lavet service på eller monteret varmepumper med frikøling i ca. 60 huse.
Der er ingen - overhovedet ingen, slet ikke en lille en - der klager.
Nøglen til komfort er at man styrer luftfygtigheden og luftudskiftningen med det ventilationsanlæg der alligevel skal i nye huse.

Mht. at det er dårlig komfort at køle fødderne så forstår jeg ikke at det er så populært at gå ud i vandkanten om sommeren at vi har et fast udtryk for det i vort sprog. At soppe.

Og kælder analogien : Hvis du har en klam kælder skal der ventileres. Jeg har en kølig kælder året rundt. Men der er ikke klamt, ikke kælder lugt, ikke dårligt. Og hvis i en dag kommer på besøg hos mig kan vi sidde i baren og diskutere det her over en kold øl i baren - som er i kælderen.

Der er masser af eksempler på dårligt indeklima med frikøling. Men der er endnu flere med konventionel køling fordi det laves der mere af. Så hvad skyldes det? Metoden eller udførslen?
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
hamselv
Vi bliver ikke enige. Har lige været på Kreta - her i for-sæsonen. Varmt om dagen og koldt om aftenen. Masser af kolde klinker og marmor. Absolut ikke rart, og modsat når vi er der i sensommeren kunne vi dæleme huske skoene. Køling nedefra uden impuls giver forhøjede temperaturgradienter og er under ingen omstændigheder noget jeg ville anbefale og absolut ikke noget jeg selv ville have.
 
KNVarme
Næh det lader det til.
Men jeg kan bare sige at med den rette indstilling og korrekt ventilation så er der bare ikke nogen der klager. Og jeg syntes også det er dejligt at komme ind i sådan et hus.
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,806 Unikke besøg
XHTML CSS