HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Udvikling af varmepumper
Finn DK
Hej alle

Jeg har gået og funderet lidt over, hvad der er grunden til at nye jordvarmepumper har så meget højere COP end dem med nogle år på bagen.
Jeg vil se bort fra styringsfinurligheder, som selvfølgelig er en del af forklaringen.
En ting er udviklingen indenfor cirkulationspumpers elforbrug, er der sket noget tilsvarende med kompressorer?
Er varmevekslerne blevet mere effektive, eller de nye kølemidler?

Vi skal have installeret ny JVP i forbindelse med opgradering af vores sommerhus til helårsbeboelse og har et spørgsmål dertil.
Jeg har I flere indlæg læst, at i varmekredsen skal/bør der anvendes "behandlet" vand. Hvad indebærer dette, er der tale om vand, der er kørt gennem et ionbytteranlæg?
Manualen til vor Bosch Compress nævner ikke noget om dette.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig til en bedre forståelse.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Hvis du kigger på Bosch, har man for at jagte virkningsgrad, skiftet til en anden kompressor (Copeland i stedet for Mitsubishi), skiftet til R410 i stedet for R407C (og tidligere igen brugte man R134a), skiftet vandpumperne.

På side 23 i den installationsmanual jeg har til Compress 6000 er der en uddybende forklaring til Bosch krav til vand. I korte træk skal pH være > 7,5 og °dH <3. Dvs du er nødt til at have vandet igennem et blødgøringsanlæg.

Giver det mening? Ja det synes jeg. Kender vandværker hvor vandet er under 7. Altså surt. Der har vi oplevet et par stykker med ret galoperende tæringer af varmtvandsbeholdere, der så sætter sig som rustskaller i snavssamler. Og uden tvivl og laver belægninger i veksleren, med nedsat ydelse til følge. Kalk vil til enhver tid være problematisk og vil også nedsætte ydelsen, hvorfor at lavere hårdhed lyder ret logisk. Som altid kan jeg kigge på mit eget. Og jeg er beriget med særdeles blødt vand, men aner så alligevel at der åbenbart er havnet noget i veksleren der ikke bør være der. Vores montører har ved et par lejligheder haft adskilt forskellige varmepumper og bagskyllet vekslere, hvorved vi har kunnet skyllet en del slam ud af vekslerne. Om denne slamdannelse effektivt forhindres af behandlet vand er jeg ikke helt vidende om. Men behandlet vand anvendes i dag på næsten alle større kedelanlæg og er altså også et krav i Bosch små anlæg.

Ham der er på eftersynstur i dag, har lige meldt ind, at den 1 år gamle Compress han startede med i morges, havde 3 sandkorn i brinekredsens snavssamler, varmekredsen et par trævler sort (formentlig garn og salve). Vandet var fint og lugtfrit. Faktiske drifttimer som beregnet. Forbrug som beregnet.
 
lars-jacobsen
En anden årsag til bedre SCOP værdier på nye varmepumper er at de har en ekstra "hotgas" veksler der lader energi på det varme brugsvand ved alm. varmedrift. Derved bliver den årlige effektivitet ink. varmt brugsvand bedre.
En gammel pumpe som hamselv og min laver 55 gr brugsvand ved en COP på under 2,5 og den slags drift udgør måske 20%. Så hvis en ny kan kravle op på 3 eller derover batter det jo noget.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2516&pid=18967#post_18967]lars-jacobsen skrev:[/url]

En anden årsag til bedre SCOP værdier på nye varmepumper er at de har en ekstra "hotgas" veksler der lader energi på det varme brugsvand ved alm. varmedrift. Derved bliver den årlige effektivitet ink. varmt brugsvand bedre.
En gammel pumpe som hamselv og min laver 55 gr brugsvand ved en COP på under 2,5 og den slags drift udgør måske 20%. Så hvis en ny kan kravle op på 3 eller derover batter det jo noget.

Fik nu at vide at denne effekt/gevinst ikke indgår i SCOP beregningen idet varmtvand og varmeproduktionen skal testes separat ifølge de forskellige standarder.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
KNVarme
Det er svært at nævne kun 1 ting. Det er et sammensurium af ting. Jeg har arbejdet med udvikling af luft/vand varmepumper og kan sige at :
Øget finneafstand i fordamper til 4mm (frostfordamper) gav 6-8%
Øge areal af fordamper samt reducere rørmodstand i samme (flere kredse) gav 5%
Super stram styring af overhedning ifht udetemperaturen gav super meget i et enkelt temperatur områder (1- 5 grader udetemp) men stort set ingenting under nulpunktet og over 5 grader.
Hotgas køler gav kun en effekt ifht at lave varmt vand og hævede cop fra 2,6 til 3,3 men ligeså væsentligt satte det tiden det tager at lave varmt vand ned.
Skifte imellem on/off til inverter styring gav op til 10 - 15% ifht korrekt dimensioneret on/off anlæg.

Der er så mange fronter der hentes lidt på. Men man skal bare huske at nu mere optimeret et anlæg er nu mere kompliceret er det at styre/køre/få til at holde/reparere på /fejlfinde på.
En varmepumpe er et køleanlæg der hele tiden balancerer på en knivsæg for at opnå en god virkningsgrad i og med at der ikke er givet hverken fast fordampertemperatur eller fast kondenseringstemperatur.
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
VB

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2516&pid=19217#post_19217]KNVarme skrev:[/url]

Super stram styring af overhedning ifht udetemperaturen gav super meget i et enkelt temperatur områder (1- 5 grader udetemp) men stort set ingenting under nulpunktet og over 5 grader.


Interessant oplysning i relation til min oplevelse af, at min luft til vand varmepumpe kører meget økonomisk ned til omkring frysepunktet.

Citer

Skifte imellem on/off til inverter styring gav op til 10 - 15% ifht korrekt dimensioneret on/off anlæg.


Og i relation til, at min varmepumpe er frekvensstyret (inverterstyret) er det også interessant på den gode måde.

Citer

Hotgas køler gav kun en effekt ifht at lave varmt vand og hævede cop fra 2,6 til 3,3 men ligeså væsentligt satte det tiden det tager at lave varmt vand ned.


Jeg gad godt vide, om min varmepumpe også har en hotgas køler.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,185,140 Unikke besøg
XHTML CSS