HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Alarm: Højt kond.ind
Fighter 1145
Hej

Jeg satte lige min Vølund Fighter1145 til at lave ekstra varmt vand (luxus ca. 48 grader). Der bliver ikke anvendt el-patron, og mit anlæg laver ikke varme (gulvarme) endnu.

Alarmen "Højt kond.ind" opstår når temperaturen nærmer sig de 48 grader. Trykket på ekspensionsbeholderen til gulvarmen stiger fra 1,4 bar til 2.0 bar.

Varmebærepumpen er sat til "Auto" og for varmt vand kan jeg aflæse en hastighed på 69%.

1) Er der nogen som har et bud på årsagen til denne alarm ?
2) Hvorfor stiger trykket i ekspensionsbeholderen til gulvvarmen ?


Anlæg:
15 KW fighter 1145.
300 liter varmtvandsbeholder.
 
hamselv
Uden at kende styringen og mulighederne deri, kunne jeg have et gæt på stor ydelse pga varm brine og/eller en beholder der ikke modtager varmen for godt. Kan du se varmeveksler ud/ind temperaturerne når det sker?

Trykket i ekspansionen tyder lidt på manglende gasfyldning i ekspansionen. Skift den eller giv den et pust nitrogen - afhængig af hvad du har mulighed for. Nød rep kan være at give den luft. F. eks. med en dækpumpe. Ekspansioner er dog normalt så billige at det dårligt kan svare sig at gøre ret meget.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2579&pid=19415#post_19415]Fighter 1145 skrev:[/url]

Hej

Jeg satte lige min Vølund Fighter1145 til at lave ekstra varmt vand (luxus ca. 48 grader). Der bliver ikke anvendt el-patron, og mit anlæg laver ikke varme (gulvarme) endnu.

Alarmen "Højt kond.ind" opstår når temperaturen nærmer sig de 48 grader. Trykket på ekspensionsbeholderen til gulvarmen stiger fra 1,4 bar til 2.0 bar.

Varmebærepumpen er sat til "Auto" og for varmt vand kan jeg aflæse en hastighed på 69%.

1) Er der nogen som har et bud på årsagen til denne alarm ?
2) Hvorfor stiger trykket i ekspensionsbeholderen til gulvvarmen ?


Anlæg:
15 KW fighter 1145.
300 liter varmtvandsbeholder.


Hej

Jeg har en Vølund/Nibe 1255-16E, og ser engang i mellem også fejlmeddelsen
her et klip fra informations meddelelser på min Vølund
Dato og klokkeslæt Overskrift
04-09-2016 06:05:06 Inverteralarm type I
28-08-2016 23:40:45 starter
06-08-2016 21:50:27 Høj kondensator-indgangstemp.
21-07-2016 01:12:27 Høj kondensator-indgangstemp.
11-07-2016 03:42:52 starter
17-06-2016 00:40:19 Høj kondensator-indgangstemp.
14-06-2016 11:53:10 Inverteralarm type I
09-06-2016 01:15:11 Høj kondensator-indgangstemp.
07-06-2016 04:10:53 Inverteralarm type I
29-05-2016 19:10:05 Inverteralarm type I

Som du kan se så har jeg haft 4 gange siden juni med samme fejl som du.
Den anden fejl er en fejl på mit netværk, har snakket med elværket og fejlen er sandsynligvis er for svag fase. enten i min egen eínstallation eller ude på det offentlige.
Ved detaljeret at se for spændingen i andre målepunkter på samme tid som min fejl, mener teknikkeren at fejlen kan hænge sammen med naboen samtidig brug af varmepumpe - måske starter de 2 pumper næsten samtidig på et lidt svagt net.

Jeg vil ikke være bekymret for "Høj kondensator ind"
Vølund kalder det en informations meddelelse som hurtigt går tilbage til det normale.
Det er ikke en fejl alarm.

Tage
 
Fighter 1145
Hej
Tak for Jeres svar. Næste gang vil jeg lige se om jeg kan aflæse varmeveksler temperaturen (ind/ud), og så vil jeg lige få tjekke ekspensionsbeholderen.

Jeg har 2 ekspensionsbeholdere, én til brine og en til varme. De er ens (de røde 18 liter).

Den til brinen er tidligere pustet op med både nitrogen og luft. Er det ikke noget med at den til brinen bør være til køl for at kunne holde i længden ?

Der er desværre kun plads til 18 liter ekspensionsbeholdere, men til 2x300 meter slange burde den vel være større, også set i forhold til brinepumpen på et 15 kw-anlæg. Det vil nok være smart at skifte begge. De er nu 4 år gamle, og jeg kan se, at VVS'eren har pakket med pakgarn, og det er vel ikke så smart til IPA-sprit. Hvad mener I ?
 
hamselv
Ekspansionerne er ok i størrelse. Ingen grund til større. De røde er såmænd lige så gode/dårlige som alt andet.

Skift dem når de går i stykker.

Pakgarn er ok godt, men man kan med fordel anvende gastæt som salve.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,141,754 Unikke besøg
XHTML CSS