HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Lav dif. på brine
Erikm
Hej alle eksperter. Smile
Håber at i kloge mennesker vil kigge på lidt tal og dele jeres viden, da jeg ikke har den store viden på dette område Smile
I 10/2012 fik vi monteret et Vølund Fighter 1250 med 4x200m slanger (Samlet i brønd)
Huset er på 225 m2
Vi fik anlæget indreguleret af vølund.
Her ved sidste service nævnte serviceteknikkeren at det tydede på at der stadig var luft i slangerne, så han satte pumpen til at køre kontinuerlig i 10 dage.
Fandt ud af at montøren der lavede anlæget ikke havde forbundet 2 kredse rigtig, så anlæget har kørt på 400 ud af 800 m.
Anlæget er jo derved indreguleret efter de 400 m.
Hvor stor en betydning har dette? er det en ide med ny indregulering?
Har aflæst lidt efter 20 min drift. Har ikke den store forstand på det, så håbede i vil give jeres viden med om det er ok. Smile

Fremløbstemp: 38
Brine efter 1 min: 11,8/11,3
Ude temp: 7,7
KBdiff er/beregnet: 1,9/2,5
Kompressorfrekvens: 45Hz
Sugetemp 12,8
Væsketemp:69,9
Trykgastemp: 72,0
Startværdi komp: -60
Tid mellem starter: 20 min
Drifttid kompr: 13102h / 20 min
Antal kompressorstarter: 19458
Brine ind/ud: 11,1/9,3
Kurvehældning: 11
Varmekurve: 0

Her til morgen havde pumpen kørt i 48 min, brine ind/ud: 11,0/10,7
Synes ikke at min dif på brinen er stor, sammenlignet med jer andres..
Er det fordi at det er en frekvensstyret?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2593&pid=19481#post_19481]Erikm skrev:[/url]

Hej alle eksperter. Smile
Håber at i kloge mennesker vil kigge på lidt tal og dele jeres viden, da jeg ikke har den store viden på dette område Smile
I 10/2012 fik vi monteret et Vølund Fighter 1250 med 4x200m slanger (Samlet i brønd)
Huset er på 225 m2
Vi fik anlæget indreguleret af vølund.
Her ved sidste service nævnte serviceteknikkeren at det tydede på at der stadig var luft i slangerne, så han satte pumpen til at køre kontinuerlig i 10 dage.
Fandt ud af at montøren der lavede anlæget ikke havde forbundet 2 kredse rigtig, så anlæget har kørt på 400 ud af 800 m.
Anlæget er jo derved indreguleret efter de 400 m.
Hvor stor en betydning har dette? er det en ide med ny indregulering?
Har aflæst lidt efter 20 min drift. Har ikke den store forstand på det, så håbede i vil give jeres viden med om det er ok. Smile

Fremløbstemp: 38
Brine efter 1 min: 11,8/11,3
Ude temp: 7,7
KBdiff er/beregnet: 1,9/2,5
Kompressorfrekvens: 45Hz
Sugetemp 12,8
Væsketemp:69,9
Trykgastemp: 72,0
Startværdi komp: -60
Tid mellem starter: 20 min
Drifttid kompr: 13102h / 20 min
Antal kompressorstarter: 19458
Brine ind/ud: 11,1/9,3
Kurvehældning: 11
Varmekurve: 0

Her til morgen havde pumpen kørt i 48 min, brine ind/ud: 11,0/10,7
Synes ikke at min dif på brinen er stor, sammenlignet med jer andres..
Er det fordi at det er en frekvensstyret?




Hej
jeg tror ikke din pumpe skal genindreguleres bare fordi den har fået mere slange i jorde,
i øvrigt underligt at møntøren den gang fik lavet en så fundamental sjuske fejl!

indregulering går jo udpå at finde en passende varmekurve til dit hus, så du har et ok indeklima.
og det fungerer jo fortsat.

Jeg gætter at dit "problem" kan forklares således, i øjeblikket kører din brinepumpe på fuld knald, altså der kommer meget brine forbi din VP, i øjeblikket kører din frekvensstyrret pumpe på laveste trin, og kan ikke nå at hente energi nok ud af din brine, før den udskiftes med frisk.
forholdene vil ændre sig når brinepumpe hastigheden også styres af ddin varmepumpe, så vil brinepumpen køre langtsommere og tilpasse hastigheden, så forskel igen vil være det optimale, som vist er omkring 3-4 grader

Kender du Nibeuplink.com??
jeg har data fra min Vølund pumpe på den hjemmeside
log ind med denne til formålet mailadrresse vp@stavsdal.dk
og kode VP1234vp

Jeg starter min pumpe 16.oktober 2014, og de første 30 dage kører brinepumpe konstant,
herefter indstilles den til auto.

Jeg har vedhæftet et billede af histotikken på brine temp ind og ud den første ca 1½ måneds tid
her ser du tydeligt at de første 30 dage er der næsten sammenfald mellem brine ind og ud, men efter den 16.11.2014 finder du en forskel på ca 4 grader

Hvis ikke min fil kommer med, så se selv historik på nibeuplink
vælg brine ind + brine ud, og vælg perioden til max
herefter vælger du med musen det udsnit af grafen du vil se på.

Tage
tagestavsdal tilknyttede følgende billede:billede:
udklip.png
 
Erikm
Kan godt følge dig i at der vil opstå meget lav dif temperatur når brinen kører konstant. Men det vil jeg da ikke mene min gør mere.
I servicemenuen såt der: DriftpositionKBpumpe Periodedrift og lyder nu også til at den starter & slukker sammen med Kompressoren.
Eller har jeg misforstået noget?

Det eneste ikon der er på displayet er cirkulationspumpen, som jeg formoder er til rumopvarmning.
Og hvorfor egentlig ha 2 pumper til det? der sidder en grundfos alpha2 som er sat direkte til stikkontakt ude i fyrrummet.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2593&pid=19484#post_19484]Erikm skrev:[/url]

Kan godt følge dig i at der vil opstå meget lav dif temperatur når brinen kører konstant. Men det vil jeg da ikke mene min gør mere.
I servicemenuen såt der: DriftpositionKBpumpe Periodedrift og lyder nu også til at den starter & slukker sammen med Kompressoren.
Eller har jeg misforstået noget?

Det eneste ikon der er på displayet er cirkulationspumpen, som jeg formoder er til rumopvarmning.
Og hvorfor egentlig ha 2 pumper til det? der sidder en grundfos alpha2 som er sat direkte til stikkontakt ude i fyrrummet.


Hej Erik

Kan du i menuen se hvilken hastighed din brinepumpe kører med, samtidig med at kompressoren kører?
Du kan på Nibeuplink billedet se at min kører med 25%, når kompressoren kører med 30%
Jeg mener at huske at jeg selv har sat brinepumpen til de 25% som det laveste. Kan du regulere på din også
Jeg tænker om din Figther ikke er forgængeren til min 1255, så måske kan du også regulere på minimums hastighed af brinepumpe = kuldebærerpumpen?




Med hensyn til ekstern cirkulations pumpe,
Min anlæg erstattede et træpillefyr, her havde jeg 2 eksterne cirkulations pumper og så kedelpumpen. 2 eksterne fordi jeg har bygget en tilbygning som fik sin egen kreds helt fra fyrrummet. Da vi monterede VP i oktober 14 fik jeg en buffer tank på 100L og den interne pumpe i VP cirkulerede til buffertank og herfra hentede jeg med de eksterne pumper varme til radiatorer.
Januar 13 eksperimenterede jeg med at fjerne de eksterne pumper og fra koble buffertanken.
I første omgang for ikke at ændre rørføringen, hvis det nu ikke virkede med kun den interne pumpe, så lukkede jeg bare for buffertanken (den har en hane i bunden, se billede),
og jer erstattede mine cirkulations pumper med en rør fitting lavet med 2 stk 5/4" propper med 3/4" hul imidten, samlet med et 3/4" nippelrør og propperne er lige blevet drejet lidt plane i kanten, således at de har en planflade ligesom anlægsfladen på cirkulations pumpen, (dog mindre), således at du kan slutte tæt med gummipakningen til cirkulations pumpen.
igen så lavede jeg denne fitting, fordi jeg ikke ville ændre rørføring, før jeg vidste om det virkede.

Mit anlæg har kørt på denne måde siden januar 2013 uden problemer.
Hvis jeg får tid/synes det er relevant vil jeg få omkoblet buffertank, så den ikke som nu sidder parallelt over frem og retur kredsene til at sidde i serie på returkredsen.

Har du en buffertank på dit anlæg?
Kan du lukke for den i bunden ligesom jeg kunne, så vandet bare løber gennem toppen af buffer?

Hvis ja, så synes jeg du skal prøve med en fitting til erstatning for den eksterne pumpe.
Det koster ikke specielt meget at købe 2 propper hos VVS eksperten eller lignende og få et nippelrør tilpasset i længden, måske/måske ikke er det nødvendigt med en smule plandrejning, så fitting pakker tæt.

Se billedet af hvordan min fitting ser ud.

Tage
tagestavsdal tilknyttede følgende billede:billeder:
cirpump_erstat.jpg buffertank_med_hane_i_bunden.jpg udklip2.png
 
Chr
Hvis du har fået åbnet for alle fire kredse, hvor du før havde kun to åbne, så cirkulerer din brine meget hurtigere nu end før. Det koster en masse ekstra strøm på koldbærerpumpen og til ingen verdens nytte. Derfor skal du have justeret din koldbærerpumpe, så du får en delta på ca 3ºC som så vidt jeg ved er det Vølund foreskriver.
Det er, til overraskelse for mange, ikke det tryk pumpen laver, der koster strømmen, men derimod den mængde der cirkuleres.

Hvis der er luft i slangerne, så skal det skylles ud med et kraftigt pumpeanlæg, der virkelig kan sparke noget vand igennem og op i et skyllekar med filtre og så videre. Det m,ed at lade brinepumpen kører kontinuerligt er kun en halv løsning.

Må jeg diskret foreslå, at du i din signatur skriver data for dit anlæg og hus. Så er det ved hånden straks, når man læser dine indlæg.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Erikm
Så tror jeg det lykkedes med brine temperaturen.

Lige lidt data:
Før:
Kurvehældning: 9
Forsk. Varmekurve: +2 (Har stået sådan i alle fyringssæsoner)
Brine ind/ud: 11,1/10,8
KBDiff er/beregnet: 0,2/2,5
KB-pumpe styresignal: 100
KB-pumpe man.styring: ON

Fremløb temp./Min: 37,8/15
Fremløb temp./max: 37,8/55
Kompensering. ydre: 1
VB-pumpe styres.varm: 75
Freml/Retur: 37,9/34,4
Gradminutter: -63,1
Udetemp: 9,0
Antal starter 19497
Drifttid kompressor: 13123h/22min
Tid mellem starter: 20 min
Startværdi kompr: -60
Max ret. akt/indst: 53/53
Trykgastemp: 65,7
Væskeledningstemp: 35,5
Sugegastemp: 13,8
Kondensor freml/maks: 37,6/65
Brine ud/min: 10,7/-10
Kompressorfrekvens: 30Hz
Maks. el-trin: 2
VV-Periode/Periode: 20/60
Max tid vv-periode: 20 min
VV temp/start temp vv: 49,3/45
VV temp/Stop temp vv: 49,3/50
Interval Periode XVV: 0Dage


NU:
Kurvehældning: 11
Forsk Varmekurve: 0
-------Brine ind/ud: 11,3/8,9
KBDiff er/beregnet: 2,4/2,5
KB-pumpe styresignal: 15
KB-pumpe man.styring: OFF


Enten Vølund eller montøren må ha sat man.styring på brinen... Gad nok vide hvor længe den har kørt med det...
Nu ser alle mine tal da rigtig ud??
Vil det evt give en bedre økonomi/holdbarhed at ændre de 2,5 på brinen til eks 3?

Har en buffer på varmekresen på 100L, 2 rør i toppen & 1. i bunden, ingen haner.
Måske man i første omgang bare skulle lade den sidde, bruger 22w (Trin 4, anbefalet af Serviceteknikkeren)
Det er jo nok ikke her den helt store besparelse er Smile

Til sidst lige nogle tal fra min brine med 400/800m efter 23 min.
2 krese: Ind/Ud: 9,7/8,7
4 Krese: Ind/Ud: 11,3/10,9
Bliver spændene at se til vinter hvad de ekstra 400m Gør Smile
Erikm tilknyttede følgende billede:billeder:
5.jpg 4.jpg 3.jpg 2_3.jpg 1_1.jpeg
 
Erikm
I Manualen er Fabriksindstillingen på brinen 2,5
Har siden de har været (sidste fredag) åbnet/lukket udluftningshanerne på de 2 manifolde i brønden, til der ikke kom mere luft af flere omgange. De sidste 5 dage er der kommet væske med det samme, og det "Bobler/banker" heller ikke mere. Trykket på anlæget er nu: 1,6 bar
225Kvm Hus, opført 1900, Energiklasse D.
Vølund Fighter 1250, 100L buffer, 4x200m 40mm slange samlet i brønd.
 
lars-jacobsen
Hvis ikke du har brug for varmen i fyrrummet/bryggerset vil jeg anbefale du får isoleret rørene.
Umiddelbart er der ikke lage strækninger, men det kan altid betale sig. Du kan faktisk få rørisolering gratis flere steder, hvis bare de må indberette energibesparelsen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Erikm
Har faktisk overvejet det. Fyrrummet står godt nok i midten af huset så varmen går ikke tabt.
Men måske det alligevel var en god ide.
225Kvm Hus, opført 1900, Energiklasse D.
Vølund Fighter 1250, 100L buffer, 4x200m 40mm slange samlet i brønd.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,177,387 Unikke besøg
XHTML CSS