HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme med kølefunktion
renedyhr
Hej. Jeg er ny her på forum og skal til at bygge et nyt hus på ca. 300 m2 i to plan. Vores hus skal bygges på en 10.000 m2 stor grund hvor der er rigeligt plads til jordvarme. Mit spørgsmål går på om nogen har erfaring med anlæg som både kan give varme og køling i gulvet. Nødvendigvis ikke på samme tid.
På forhånd tak.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2634&pid=19789#post_19789]renedyhr skrev:[/url]

Hej. Jeg er ny her på forum og skal til at bygge et nyt hus på ca. 300 m2 i to plan. Vores hus skal bygges på en 10.000 m2 stor grund hvor der er rigeligt plads til jordvarme. Mit spørgsmål går på om nogen har erfaring med anlæg som både kan give varme og køling i gulvet. Nødvendigvis ikke på samme tid.
På forhånd tak.


Hej Rene

Jeg ved intet om muligheden for køling med jordvarme.
Når jeg svarer så er det fordi jeg tænker på følgende:
Hvordan har du tænkt dig at kulden skal fordeles i dit hus?
Det er nemlig ingen god ide at sende koldt vand rundt til gulvvarme og radiatorer,
Hvis man gør det, så vil du opleve fugtproblemer, når den varme og fugtige sommerluft møder dine kolde flader, så vil du opleve kondens vand på disse flader.
Helt på samme måde som du ser kondens på koldeflader efter bad, eller som du ser kondens indvendigt i bilen, hvis du på en kold dag sider og venter i bilen uden at motoren kører, så dukker ruderne hurtigt.

Men jeg tænker at du skal have ventilations anlæg i dit nye hus, så skal du fordele kulden via ventilations luften, og her kan du jo enten benytte jordvarmen til at køle luften (jeg gætter/tror at den mulighed findes) eller du kan benytte varmeveksleren/varmepumpen i dit udluftning anlæg til at lave køling.

Held og lykke med projektet.

En "efter" kommentar,
Jeg har selv et projekt med total renovering af et gammelt hus, vi skal have luft til vand der, da grunden ikke er stor nok, og er rent sandjord med mange sten, let gulvvarme næsten over alt, dog ikke i bad og bryggers, Her skal der også være ventilation, men jeg overvejer at droppe den dyre genvex enhed, da jeg fra min nuværende bolig har erfaring for at højt strøm forbrug, hvis genvex skal opvarme rummene ved afkøling af udsugnings luften fra huset, der er simplethen ikke energi nok i den mængde luft der suges ud, så der vil jeg nok bare få udsugning og med en kryds varme veksler til delvist at opvarme indblæsnings luften,
Måske kan man koble varme veksleren til varmepumpen.
Ovenstående er skrevet for at du kan tænke over det forskellige muligheder, jeg synes ikke altid at ventilations firmaet tænker i helheder, men bare anbefaler genvex, fordi man jo så tapper al energi ud af udsugnings luften.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
lars-jacobsen
Ligesom det efterhånden er blevet moderne med lavtemperatur varme (altså gulvvarme) er det ved at blive anerkendt at man kan lave højtemperatur køling (helst lofts men gulv kan også anvendes). Prøv at Google lidt. Der er lavet en Rehva bog om emnet og forskere på SBI /Aalborg uni har vist skrevet lidt om det.
Køling med luft kræver virkelig meget luft og lave temperaturer på kilden inden det veksles, med risiko for kondens på traditionel vis.
Der er mig bekendt ikke nogen her på forummet der har køling i sin gulvarme selvom det nu teknisk er muligt at lave med de nye pumper der har både varme og køle mode.
Så min anbefaling går på at spørge producenterne/sælgerne om referencer og demo huse.
Der har været flere tråde her i forummet om emnet, men oftest er de endt med at fraråde spørgeren at etabler den slags køling pga personlige præferencer.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Chr
Det med at køle gulvene er en skidt ide. Kolde gulve er dårlig komfort. Og du kommer til at lave klam køling, da du kun sænker temperaturen, men ikke fjerner fugten. Det giver en meget høj relativ fugtighed, som er ubehagelig.
Anderledes behageligt bliver det med en rigtig aircon, der tager fugten ud af luften og sænker temperaturen lidt. En lav relativ fugtighed giver en fornemmelse af kølig, da svedsystemet fungerer meget mere effektivt.

Jeg forstår ikke, hvorfor Genvex af nogen generelt opfattes som dyrt i drift. Jeg har målt mit anlægs forbrug, og det koster ca 20kWh om måneden, eller ca 250 om året. Og hvad får jeg for den strøm? Jeg får en indblæsningsluft, der er ca 16-17ºC varmere efter veksleren end før. Det ville koste i størrelsesordenen 750W, hvis jeg skulle have denne forvarmning fra et elektrisk varmelegeme.
Man har Genvex for at få et godt indeklima, en god komfort (det er helt nødvendigt i moderne tætte huse), ikke for at opvarme huset. Det har man radiatorer og gulvvarmen til.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Jeg er en af dem der siger nej til forsøg med køling via gulve og andre sindrige "gratis" metodikker.

Hvorfor?

Pkt 1: Jo mit gamle skrog bryder sig slet ikke om kulde ved fødderne. Jeg får stærkt ubehag ved kolde gulve. Sidste år ville vi opleve Kreta om foråret og det var da fantastisk, med blomster i flor og solen havde ikke svedet det hele endnu. Ulempen var så at alt deres marmor var pisse koldt at gå på, selvom dagtemperaturerne var fine nok.

Pkt 2: Som Chr skriver, er en stor del af fordelen ved konventionel køling at vandet fjernes fra luften. 12 års eksperimenteren med kontorets klimaanlæg på min gamle arbejdsplads lærte en et par tricks om dette og hint. Og affugtning er så absolut temmelig essentiel i ens opfattelse af indeklimaet. Vores ferier på favoritferiemålet Kreta, har givet os noget erfaring i at få justeret klimaanlægget, så vi sover godt og ikke får snotnæse. Husker stadig en augustferie på Kreta, hvor en sønderjyde forbandede at klimaanlægget ikke kunne stilles lavere end 19°. At konen var dødssyg af forkølelse tænkte man ikke over. Vi kørte een dag efter 26° og fandt ud af det var for koldt. Endte på 27°, lav ventilatorhastighed og dermed højeste affugtning. Indedelen i soveværelset slukket - åben dør mod stuen. Altså lav lufthastighed + stor affugtning.

Pkt 3: Efterhånden ret mange års erfaring med jordvarme har lært mig at den med at tro der er masser af kuldekalorier i jorden er ren overtro. En udpræget fejlopfattelse er, at der er 8° året rundt i en meter dybde. Det er så langt fra sandheden. Og jordtemperaturen op midt sommer kan snildt overstige 20° hvorfor det nærmest er ubrugeligt til køling. Forsøg på køleflader koblet på jordslanger vi har set har ikke duet til andet end forvarmning om vinteren. Reelle omkostning i forbindelse med grundvandskøling på større projekter har man ikke ønsket at offentliggøre. Kontrolberegninger og oplevelse af evaporativ køling giver ikke nogen positiv oplevelse af dette, og kendskab til hvor hårdt befugtning er ved isenkrammet, kan ideen med evaporativ køling synes mindre egnet i dk.

Så har det lidt svært med forsøg, hvor almindelig kontrolberegning fortæller en at det er skidt. Læste en hjemmeside fra et ingeniørfirma, der talte om "store mulige køleeffekter" fra et gulv - op til 20W/m². What, tænkte jeg. Stormagasiner, butikker opererer med 90 - 130 W/m² og det er ren belysning. Grænsen for nogenlunde komfortabel køl er i størrelsesordene 70W/m², når der køles med luft. Ved massiv fjernelse af varme, med punktsug, kan opereres og på flere hundrede W/m². Og køres kold/varm gade og indblæsning via gulvet kan serverrum komme enormt højt op. Men komfort bliver det aldrig.

Byggede jeg selv i morgen, hed det at forhindre solindstråling om sommeren. Affugtning af min frisklufttilførsel (vha konventionel køling) - uanet at dette ikke gav nogen sensibel køling af nævneværdig grad. Og var jeg rig - køling i mit soveværelse. Jordvekslere, jordkøling og andet, gad jeg ikke.

Hele denne smøre nedfældet som min mening om disse forsøg. Taler vi om frikøling af tekniske installationer eller endnu bedre hybrid køling har jeg et par fremragende eksempler i CV'et hvor store effekter skal fjernes året rundt. Disse anlæg vinder ved et ufattelig lavt årsforbrug, men det har intet med komfortkøling at gøre og erfaringerne kan ikke bruges til en pind, i dette sammenhæng. I øvrigt lider hybridanlæggene af forekomst af frit vand og deraf følgende flyverust på metaldele, hvilket gør dem særdeles uegnede til komfortbrug. Men det er en anden historie.
 
s-andersen
Jeg vil lige blande mig lidt, da jeg faldt over tråden her.

Jeg lavede følgende indlæg da jeg skulle bygge huse: http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=13&thread_id=2422&pid=18028

Løsningen endte med at blive køling vha. gulvene, ventilationsanlægget og i viktualierummet. Hvis man vil vide lidt mere om løsningen, så søg efter "Jordvarme køling", på YouTube, der er en video hvor jeg fortæller om komponenterne i min løsning.

I maj måned havde vi en uges tid med meget varme dage, hvor det kun var kølingen på ventilationen der var aktiv. Det blev for varmt i huset til min smag.
I juni fik jeg endelig forbundet varmepumpen med gulvvarmestyringen, og indstillet varmepumpen til at gå i kølemode, når temperaturen overstiger 20 grader.

Det fungerede FANTASTISK! Vi har et virkelig godt indeklima (Jeg havde en indeklimamåler fra IC meter stående i stuen fra slut august til start december).

MEN! Det er altså ikke noget med at man bare køber jordvarme, og så håber på at det kan køle. Det er dømt til at gå galt.

Der er mange grunde til at min løsning fungerer godt:
- Huset har en stor termisk masse med en særdeles varmeledende bagmur (sværbeton).
- Jordvarmen er lavet med boringer, det giver en indløbstemperatur på ca. 12-14 grader når kølingen er i drift.
- Jeg køler kun i rum med gulvtæppe eller akkustikgulv (hvor der er lidt kork som isolerer).
- Jeg har også solafskærmning på det største vinduesparti (som er i alrummet), som styres af en solvagt.

Mht. effekt så køler jeg ca. mellem 2 og 3,5 kW på gulvene.

Jeg har ingen målinger på ventilationen, men her indblæser jeg 18 grader luft om natten hele året rundt. Det hjælper med at køle konstruktionen ned så den bedre kan optage den effekt solen tilfører om dagen.
 
Kalechen
Enig - hellere varme fødder og "køligt" hoved også til mit gamle skrog.

Vi har en Nilan 300 Polar, der sidste sommer i en periode med 30 grader, svalede huset og det er en ren svir.Smile

Vores hus er med gulvvarme overalt, små 200 år gammelt, men tæt og 450mm papiruld på loftet.

Synes jeg har læst, at vores Stibel Eltron varmepumpe har noget kølesystem (ikke tilsluttet endnu), men med vores ventilation, synes det ikke nødvendigt.

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2634&pid=19808#post_19808]hamselv skrev:[/url]

Jeg er en af dem der siger nej til forsøg med køling via gulve og andre sindrige "gratis" metodikker.

Hvorfor?

Pkt 1: Jo mit gamle skrog bryder sig slet ikke om kulde ved fødderne. Jeg får stærkt ubehag ved kolde gulve. Sidste år ville vi opleve Kreta om foråret og det var da fantastisk, med blomster i flor og solen havde ikke svedet det hele endnu. Ulempen var så at alt deres marmor var pisse koldt at gå på, selvom dagtemperaturerne var fine nok.

Pkt 2: Som Chr skriver, er en stor del af fordelen ved konventionel køling at vandet fjernes fra luften. 12 års eksperimenteren med kontorets klimaanlæg på min gamle arbejdsplads lærte en et par tricks om dette og hint. Og affugtning er så absolut temmelig essentiel i ens opfattelse af indeklimaet. Vores ferier på favoritferiemålet Kreta, har givet os noget erfaring i at få justeret klimaanlægget, så vi sover godt og ikke får snotnæse. Husker stadig en augustferie på Kreta, hvor en sønderjyde forbandede at klimaanlægget ikke kunne stilles lavere end 19°. At konen var dødssyg af forkølelse tænkte man ikke over. Vi kørte een dag efter 26° og fandt ud af det var for koldt. Endte på 27°, lav ventilatorhastighed og dermed højeste affugtning. Indedelen i soveværelset slukket - åben dør mod stuen. Altså lav lufthastighed + stor affugtning.

Pkt 3: Efterhånden ret mange års erfaring med jordvarme har lært mig at den med at tro der er masser af kuldekalorier i jorden er ren overtro. En udpræget fejlopfattelse er, at der er 8° året rundt i en meter dybde. Det er så langt fra sandheden. Og jordtemperaturen op midt sommer kan snildt overstige 20° hvorfor det nærmest er ubrugeligt til køling. Forsøg på køleflader koblet på jordslanger vi har set har ikke duet til andet end forvarmning om vinteren. Reelle omkostning i forbindelse med grundvandskøling på større projekter har man ikke ønsket at offentliggøre. Kontrolberegninger og oplevelse af evaporativ køling giver ikke nogen positiv oplevelse af dette, og kendskab til hvor hårdt befugtning er ved isenkrammet, kan ideen med evaporativ køling synes mindre egnet i dk.

Så har det lidt svært med forsøg, hvor almindelig kontrolberegning fortæller en at det er skidt. Læste en hjemmeside fra et ingeniørfirma, der talte om "store mulige køleeffekter" fra et gulv - op til 20W/m². What, tænkte jeg. Stormagasiner, butikker opererer med 90 - 130 W/m² og det er ren belysning. Grænsen for nogenlunde komfortabel køl er i størrelsesordene 70W/m², når der køles med luft. Ved massiv fjernelse af varme, med punktsug, kan opereres og på flere hundrede W/m². Og køres kold/varm gade og indblæsning via gulvet kan serverrum komme enormt højt op. Men komfort bliver det aldrig.

Byggede jeg selv i morgen, hed det at forhindre solindstråling om sommeren. Affugtning af min frisklufttilførsel (vha konventionel køling) - uanet at dette ikke gav nogen sensibel køling af nævneværdig grad. Og var jeg rig - køling i mit soveværelse. Jordvekslere, jordkøling og andet, gad jeg ikke.

Hele denne smøre nedfældet som min mening om disse forsøg. Taler vi om frikøling af tekniske installationer eller endnu bedre hybrid køling har jeg et par fremragende eksempler i CV'et hvor store effekter skal fjernes året rundt. Disse anlæg vinder ved et ufattelig lavt årsforbrug, men det har intet med komfortkøling at gøre og erfaringerne kan ikke bruges til en pind, i dette sammenhæng. I øvrigt lider hybridanlæggene af forekomst af frit vand og deraf følgende flyverust på metaldele, hvilket gør dem særdeles uegnede til komfortbrug. Men det er en anden historie.
 
lars-jacobsen
@ s-andersen
Rart at hører om praktiske erfaringer istedet for meninger og holdninger.

Der er iøvrigt kursus i netop dette emne til marts:
http://danvak.dk/arrangementer/oversigt/event/99-lavtemperatur-opvarmning-og-hojtemperatur-koling

Og her er en lille præsentation fra et lign. udenlandsk ditto (også vedhæftet):
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiu3cGQicLRAhWlJJoKHYmfC_YQFggeMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rehva.eu%2Ffileadmin%2FPromotional_material%2FPPTs%2FNr_7_Low_Temperature_Heating_and_High_Temperature_Cooling.pdf&usg=AFQjCNFvL3FTJKoLANOZ8IY0tJwL7PhIZg


Det siger sig selv at 20 grader (varme) gulve føles kolde når man går på dem med bare fødder, mens rumtemperaturen i øvrigt måske ligger på 26-28 grader.
Men så længe det stadig ikke er normalt med køleslanger i loftet, bliver der nok ikke tale om den optimale installation med "varme føder og koldt hoved". Og så er det man skal overveje hvad der opfattes som den bedste komfort (eller mindste discomfort) af de 2 onder:
1. Svede og have 28 grader - og ca. det samme på gulvene.
2. Have det nogenlunde normalt med 23-25 grader - men så med 20 grader "kolde" gulve.
I min optik er jeg ikke i tvivl om hvad jeg gerne vil prøve. Kan jeg eller konen slet ikke leve med 2, ja så slukker vi da bare igen og er tilbage til "default".
Konen har i øvrigt stadig ikke forstået at det hjælper ikke noget at åbne vinduerne om sommeren når det er blevet for varmt indendøre. Hos os er det oftest ikke pga stor solindstråling, men pga generel høj udetemperatur over længere tid. OK der kan skabes noget gennemtræk ved at åbne vinduerne som føles svalende, men temperaturen bliver ikke sænket. Lidt ligesom de allestedsnærværende ventilatorer og vifter.

Men ellers jo man kan vel lave noget som hamselv beskriver, med en konventionel køleflade i ventilations indblæsningen, men denne kunne så være drevet at en reversibel jordvarmepumpe der aktivt leverede måske 7-8 grader koldt vand i udvalgte "gulvvarmekredse". Om græsplænen så bliver hævet 1 grad eller 2 om sommeren tror jeg ikke skader Wink
Hvis de skulle være rigtig smart skulle overskudsvarmen naturligvis først tilføres Varmtvandsbeholderen og tanke den op, inden man lukker den ud i jorden.
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:fil:

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,060 Unikke besøg
XHTML CSS