HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mit el-forbrug stiger - nu på 30000 om året
Mads Holm Nielsen
Hej.
Jeg har jordvarme anlæg med en Vølund fighter 1220 6KW som har kørt siden 2006. Huset 160 kvm beboelse er ligeledes fra 2006 og udelukkende med gulvvarme.
Gennemsnitligt over de sidste 10 år har det årlige el-forbrug ligget på 22000 med to voksne og to børn - hvilket måske er i overkanten, men der er heller aldrig blevet sparet på varmen (stuetemp 22/23 grader)
Nu har jeg så ved hjælp af NRGI app fundet ud af at jeg har brugt 3907 kr i januar måned i strøm. Alene den 5 og 6 januar bliver der brugt næsten 500 kroner i strøm, og der var ingen hjemme..
Jeg har været ved at kigge lidt på anlægget og kan konstatere at der er noget helt galt, Brine temp ind/ud viser alt alt for høje temperaturer 58 / 28 hvilket jo selvfølgelig ikke passer da der sidder is på rørene. Jeg har tjekket forbindelsen fra printkort til føler og der er fin forbindelse. jeg har haft klemmerne afmonteret for at måle modstanden over føleren og der er mindre modstand i de to brine følere end i de andre følere på anlægget, men hvad skal modstanden egentlig være og kan det være føleren eller printet som er steget af ?
Mit mysterier er: Hvad er det der pludselig bruger så meget strøm? kan det ha noget med de følere at gøre ?
(De sidste to dage har anlægget været helt slukket - dels for at tø op men også for at tjekke om der skulle være en anden strømtyv et sted i huset, men det ser ikke ud til at være tilfældet. Forbruget de seneste to dage har ligget på 9 kwh, hvor gennemsnittet de sidste par måneder ligger på 43 kwh om dagen, så det er altså pumpen den er gal med)
Kan det være kompressoren som er slidt og derved bruger mere strøm?
Håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak.
 
Varmeihuset
500 kroner delt med 1,56 pr kw strøm =320,52 kw
delt med 48 timer =6,677 kw pr time
?? kører din elpatron non stop ??, og varmer evt brinen og sender det ud af huset
så meget burde dit hus virkelig ikke bruge , SELV HVIS der kørtes ren
elpatron ???

dine 22000kr pr år er da også helt ude i hampen

det kan jeg varme mit 138m2 hus + 36m2 kælder op med
huset er fra 61 , med lidt extra papir uld på loftet
og det med et gammlet olie fyr
det brugte 700 liter i okt nov dec , inkl lidt til bade vand

havde der boet fire personer her , og de alle skulle brue standard mængde bade vand , var jeg nok endt på 2550 liter a ca 8,4 kr
det ville ha endt med en regning på 21420kr

DU har varmepumpe og guilvvarme , og huset er fra 2006,,,er det uden vinduer ;o) ?
 
Varmeihuset
?????
du skriver at uden pumpe er dit forbrug 9kw
og de sidste par måneder ca 43 pr dag
det er så 43 kw a 1,56 kr pr dag =67.08kr
gange 31 dage =2079,48 kr pr måned
men du skriver at du brugte for 3907kr støm i jan ??
dine tal hænger slet ikke sammen ??
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hmm... "det årlige elforbrug på 22000kwh " det må jo være det totale elforbrug dvs varmepumpe samt alt øvrigt elforbrug.
Skynd dig at få sat en bi måler på den varmepumpe så du kender den forbrug præcist, varmepumperne får altid skylden når der bruges for meget el og det er oftes ikke den der er problemet.

Men i dit tilfælde er der noget der ikke fungere som det skal. Prøv lige att checke om cirkulationspumpen til brinen på jordslangerne kører som den skal eller om den på ydersiden bliver uforholdsmæssig varm. Jeg oplevede for mange pr siden noget liggende, og jeg fandt ud af at det var brinepumpen der var defekt, den kørte temmeligt langsomt og udviklede en masse varme.

Omvendt er dit overforbrug af strøm tilsyneladende så stort så jeg vil tro at årsagen ligger et andet sted. Først og fremmest bør du sikre dig at elpatronen er slået helt fra/blokeret så det ikke er den der kan volde problemer.

Ellers vil jeg foreslå dig at ringe til Vølund og få en montør ud og kigge på sagerne,de plejer hurtigt at kunne finde fejlen og selv om det koster nogle skillinger så er det jo også dyrt at lade den fortsætte med at æde unødigt fra elnettet.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Varmeihuset
Af ren nysgerrighed
hvad koster sådan et besøg af Vølund ?

med DET overforbrug er der jo ikke tvivl om AT der skal gøres noget, og det var får mange år siden det burde ha været gjort

den har jo gjort det fra start af ???

PS jeg tror at op opgir sit forbrug i kroner, og ikke KW , men kan tage fejl
derfor skrev jeg også som jeg gjorde
 
Chr
Saadan en Voelund har en logge-funktion.
Var det ikke en ide, om en af Voelund-gutterne lige fortalte traadstarter, hvordan man laver en log. Saa er den klar naar tekniokkeren kommer og skal kigge paa anlaegget, eller den kan sendes pr mail, saa teknikkeren kan kigge paa den hjemmefra

Chr.
Paa et engelsk tastatur
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg mener at et vølund service besøg koster omkring 1500kr og hvis man kan få aftalt et service besøg bør fejlen jo blive afdækket ved dette besøg. Fordelen ved at tage et service besøg er at der jo samtidig bliver checket en del andre ting.

En logning vil nok altid være en fordel inden et montørbesøg, men montørene har også selv noget måleudstyr som bliver tilsluttet varmepumpen og som afslører uregelmæssigheder.

Jeg har ikke opdateret min varmepumpe i flere år da alt virker perfekt med den opdatering jeg har. (Don't fix it when it isen't broken) så jeg vil ikke begive mig ud i at vejlede om hvordan man logger da det måske er anderledes på nyere opdaterede vølundvarmepumper.

PMP er jo en sand tryllekunstner når det gælder fejlfinding og analysering af log filer og det kunne jo være han havde tid til at kigge på det.

Uden at det skal misforstås så er det jo ret spændende hvad der egentlig er galt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
VB
Jeg har konsekvent selv opdateret min Vølund Varmepumpe. Og der er skam sket ændringer - også forbedringer. Men det undrer mig da en del, at disse opdateringer åbenbart ikke indgår som en del af servicebesøget. Jeg får min service gennem OK, som solgte mig varmepumpen. I starten stod Vølund for servicen, men nu er det et andet selskab. Hos begge selskaber har jeg demonstreret for montørerne, hvordan man opdaterer.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
woebbe jordvarme siden 1985
hmm.... underligt, da jeg i 2009 købte min vølund f 1245 sagde de fra vølund serviceafd. at de altid opdaterede varmepumperne i forbindelse med service. jeg havde service på den en enkelt gang og der opdaterede de rent faktisk varmepumpen i forbindelse med servicet.
om det så kun gælder når det er jordvarme ved jeg ikke, men jeg syntes da det er en naturlig del af et service.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,469 Unikke besøg
XHTML CSS