HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Spørgsmål til Vølund 1245-10kW
Henrik Lund
Hej

Vi er for nyligt flyttet i et hus med jordvarme, der er dog et par ting vi undre os over.
1. Af alarm loggen melder pumpen om for mange starter i ny og næ, ideer til hvad det kan skyldes?
2. Pumpen er en 10kW, men i serviceinfo står der max effekt 6kW. Hvordan kan det være?
3. En gang imellem er brine temperaturen meget høj synes jeg, har set den være op til 29 grader ind og 24 grader ud. Er der noget som varme brine unødigt op?

Pumpen er indstillet på auto.

Sig endelig til, hvis der er behov for flere informationer.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2660&pid=20088#post_20088]Henrik Lund skrev:[/url]

Hej

Vi er for nyligt flyttet i et hus med jordvarme, der er dog et par ting vi undre os over.
1. Af alarm loggen melder pumpen om for mange starter i ny og næ, ideer til hvad det kan skyldes?
2. Pumpen er en 10kW, men i serviceinfo står der max effekt 6kW. Hvordan kan det være?
3. En gang imellem er brine temperaturen meget høj synes jeg, har set den være op til 29 grader ind og 24 grader ud. Er der noget som varme brine unødigt op?

Pumpen er indstillet på auto.

Sig endelig til, hvis der er behov for flere informationer.

Hej Henrik

Den høje brine ind og ud skyldes at pumpen i perioder står stille, så der er opvarmning nemlig den som kommer fra omgivelserne tæt på brine slangen inde i selve pumpen, så det er ikke nogen overraskelse.

mht start og stop, så kan du ændre på indstillingen af gradminutter
der sker i min 1255 i menupunkt 4.9.3
du skal ændre indstillingen til et mere negativt tal, selv bruger jeg tallet -300,
det betyder at gradminut må falde til -300 før pumpe starter og så stopper den igen ved GM=0
Gradminut er en sammentælling af antal grader faktisk fremløb er lavere end beregnet fremløb,
hvis faktisk fremløb er 2 grader under beregnet i 10 minutter så bliver GM 20 lavere.

Ændringen af den indstilling bragte mine start og stop væsentligt ned.

Har du en menu 4.1.3.1 der handler om Nibeuplink, så kan du med fordel sætte data fra din pumpe på internettet,
Det kræver blot kablet internet ved siden af pumpen, og det kan let føres det ud ved at benytte 220V ledningerne, det hedder noget i retning af "net via powerline"
Med data på nettet, så kan man bedre se og forstå driften af VP. Da du kan lave grafer af mange data over tid.
Jeg har selv været meget glad for at have mine data på nettet

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2660&pid=20088#post_20088]Henrik Lund skrev:[/url]
1. Af alarm loggen melder pumpen om for mange starter i ny og næ, ideer til hvad det kan skyldes?
2. Pumpen er en 10kW, men i serviceinfo står der max effekt 6kW. Hvordan kan det være?
3. En gang imellem er brine temperaturen meget høj synes jeg, har set den være op til 29 grader ind og 24 grader ud. Er der noget som varme brine unødigt op?

Generelt så skal du anføre den præcise pumpe for at nogen kan svare på tekniske spørgsmål.

Ad 1) Dårlig indjustering, og bufferkapacitet. Kan udbedres på forskellig vis. Du kan læse om de ofte anvendte ved at søge på sitet her; at pille nogle eller alle telestater af, at indstille styringen med høje antal gradminutter / hystereser, at udvide termiske bufferkapacitet.

Ad 2) Hvad for en serviceinfo ? Fra servicebesøg, i en menu, eller?

Ad 3) Når pumpen står stille så bliver den del af brinen som er indenfor opvarmet, og så er den varm når der startes - dette er helt normalt.
 
lars-jacobsen

Citer


Generelt så skal du anføre den præcise pumpe for at nogen kan svare på tekniske spørgsmål.
.

Står I tråd overskriften.
Har selv kommenteret flere indlæg forkert/forgæves i andre fora da jeg bare har læst selve indlæget og ikke lige lagt mærke til hvilken sektion den er postet i og hvad overskriften egentlig var.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Henrik Lund
Til tagestavsdal

Tak, jeg vil prøve og se nærmere på gradminut. Jeg har ledt efter netudtaget på pumpen så jeg kan slutte til internettet, men kan ikke lige finde RJ45 stikket.

Okay, så var der en forklaring på brine temperaturen.

Til hanssing

1) Okay, jeg vil prøve og læse om, hvad andre har gjort af erfaringer og prøve og rode med indstillingerne. Tak

2) Pumpen er en Vølund F1245-10 som der står i overskriften. I menuen"info" og "service info" fremgår det af side 10/10 at pumpen er en F1245-10 og det samme i side 9/10 at det er en 10kW compressor, men i side 5/10 står der "max indstilling effekt 6,0kW"
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2660&pid=20092#post_20092]Henrik Lund skrev:[/url]

Til tagestavsdal

Tak, jeg vil prøve og se nærmere på gradminut. Jeg har ledt efter netudtaget på pumpen så jeg kan slutte til internettet, men kan ikke lige finde RJ45 stikket.

Okay, så var der en forklaring på brine temperaturen.

Til hanssing

1) Okay, jeg vil prøve og læse om, hvad andre har gjort af erfaringer og prøve og rode med indstillingerne. Tak

2) Pumpen er en Vølund F1245-10 som der står i overskriften. I menuen"info" og "service info" fremgår det af side 10/10 at pumpen er en F1245-10 og det samme i side 9/10 at det er en 10kW compressor, men i side 5/10 står der "max indstilling effekt 6,0kW"


Hej Henrik
På min pumpe 1255, sidder netledningen som en sort ledning i toppen bagerst oppe, en ledning på ca 1 m, med et RJ45 hunstik, som passer til et almindeligt netværkskabel med RJ45 han i begge ender, på min sidder der oppe bag i højre side.
Men se om du har eller kan finde instalatørhåndbogen til din 1245
Jeg fandt min til 1255 her
http://www.volundvt.dk/Pages/114661/231521-1.pdf
Jeg kunne ikke finde den til 1245, kun 1145 modellen dukkede op.
Men vejledningen til 1255 er nok også brugbar, da den store forskel er om du har en frekvensstyret pumpe som jeg eller en on off.

Jeg gætter at det du læser i 5/10 menuen drejer sig om max tilsluttet elektrisk effekt på dit varmelegme til supplerings varme og ikke pumpens maximale levering af energi, med en COP på omkring så koster det jo kun 3kW fra nettet at levere 10kW varme

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Henrik Lund

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2660&pid=20097#post_20097]tagestavsdal skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2660&pid=20092#post_20092]Henrik Lund skrev:[/url]

Til tagestavsdal

Tak, jeg vil prøve og se nærmere på gradminut. Jeg har ledt efter netudtaget på pumpen så jeg kan slutte til internettet, men kan ikke lige finde RJ45 stikket.

Okay, så var der en forklaring på brine temperaturen.

Til hanssing

1) Okay, jeg vil prøve og læse om, hvad andre har gjort af erfaringer og prøve og rode med indstillingerne. Tak

2) Pumpen er en Vølund F1245-10 som der står i overskriften. I menuen"info" og "service info" fremgår det af side 10/10 at pumpen er en F1245-10 og det samme i side 9/10 at det er en 10kW compressor, men i side 5/10 står der "max indstilling effekt 6,0kW"


Hej Henrik
På min pumpe 1255, sidder netledningen som en sort ledning i toppen bagerst oppe, en ledning på ca 1 m, med et RJ45 hunstik, som passer til et almindeligt netværkskabel med RJ45 han i begge ender, på min sidder der oppe bag i højre side.
Men se om du har eller kan finde instalatørhåndbogen til din 1245
Jeg fandt min til 1255 her
http://www.volundvt.dk/Pages/114661/231521-1.pdf
Jeg kunne ikke finde den til 1245, kun 1145 modellen dukkede op.
Men vejledningen til 1255 er nok også brugbar, da den store forskel er om du har en frekvensstyret pumpe som jeg eller en on off.

Jeg gætter at det du læser i 5/10 menuen drejer sig om max tilsluttet elektrisk effekt på dit varmelegme til supplerings varme og ikke pumpens maximale levering af energi, med en COP på omkring så koster det jo kun 3kW fra nettet at levere 10kW varme

Tage


Hej Tage

Det er samme sted netstikket skulle være på min pumpe, men der er ikke noget kabel, hvilket undre mig. Har tænkt på om det ligger inde i skjoldet og ikke ført ud om det skal.

Nå okay, ja men så giver det jo også mening ???? Tak for hjælpen
 
Henrik Lund
Ved ikke lige hvorfor smiley'en blev til spørgsmålstegn Smile
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2660&pid=20102#post_20102]Henrik Lund skrev:[/url]
Hej Tage

Det er samme sted netstikket skulle være på min pumpe, men der er ikke noget kabel, hvilket undre mig. Har tænkt på om det ligger inde i skjoldet og ikke ført ud om det skal.

Nå okay, ja men så giver det jo også mening ???? Tak for hjælpen


Hej Henrik
Jeg vil foreslå at du finder din models serienummer, det kan findes i en af menuerne.
Herefter skriver du til Vølund og spørger om denne model kan tilkobles til Nibeuplink
Jeg ved at de ældre 1245 måske ikke kan, mens de nyere kan.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,174,479 Unikke besøg
XHTML CSS