HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT495 Twin - Forhøjt fremløbs temperatur
ldplusse
Hej i gruppen.

Jeg er ved at prøve at få justeret mit anlæg bedre ind og i den forbindelse ser jeg har jeg idag ved en udetemperatur på 8 gr har en fremløbs temperatur på gulvvarmen på 40,2 grader. Anlægget har en beregnet temperatur på 21,9 grader.
Hvad kan gøre at anlægget laver så meget mere varme end det burde og som det selv informere om det har beregnet det skal lave.

De 21,9 grader ligger vist en lille smule under det som jeg ville mene det er indstillet til.
Men det skal ikke lave mere end omkring 38grader ved MINUS 35grader udendørs

Jeg har ikke noget tidligere erfaring med jordvarme.
Huset og pumpen er fra 2008.
 
hamselv
495 TWIN er en "old-school" varmepumpe, der kondenserer direkte i varmtvandsbeholderen og kører således på gammeldags facon samme kondenseringstemperatur, i stedet for nutidens varmepumper der udnytter flydende kondensering til at opnå en langt højere virkningsgrad. 495Twin er en hybrid, der er kombineret udsugnings og jordvarmepumpe. Oftest anvendte man collectorer i stedet for slange og behøvede derfor ikke meget plads. Ideen god, men udsugningen uden passiv genvinding er totalt uforlignelig med gældende bygningsreglement. Virkningsgraden heller ikke for god sammenlignet med en nutidig jordvarmepumpe.

Din fremløbstemperatur reguleres af en blandventil under varmtvandsbeholderen. Så vidt huskes en ESBE. Haveri på disse ikke usædvanligt. Pris omkring 2500 + montage
 
ldplusse

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2697&pid=20501#post_20501]hamselv skrev:[/url]

495 TWIN er en "old-school" varmepumpe, der kondenserer direkte i varmtvandsbeholderen og kører således på gammeldags facon samme kondenseringstemperatur, i stedet for nutidens varmepumper der udnytter flydende kondensering til at opnå en langt højere virkningsgrad. 495Twin er en hybrid, der er kombineret udsugnings og jordvarmepumpe. Oftest anvendte man collectorer i stedet for slange og behøvede derfor ikke meget plads. Ideen god, men udsugningen uden passiv genvinding er totalt uforlignelig med gældende bygningsreglement. Virkningsgraden heller ikke for god sammenlignet med en nutidig jordvarmepumpe.

Din fremløbstemperatur reguleres af en blandventil under varmtvandsbeholderen. Så vidt huskes en ESBE. Haveri på disse ikke usædvanligt. Pris omkring 2500 + montage


Tak for info.
Jeg tager lige fat i min leverandør.
 
ldplusse
Et tillægsspørgsmål.
Når mit anlæg ikke laver varme til gulvet, laver det så stadig cirkulation på gulvvandet, eller stopper det for pumpen?
 
hamselv
Den arbejder konstant på begge dele efter 80'er facon. Også derfor den har mindre god virkningsgrad. Bruges der rigtig meget varmt vand, der komme mindre varme til gulvene. Derfor vil elpatronen også gå ind og hjælpe. Klogt nok idet ydelsen er lidt begrænset på VP'en.
 
ldplusse

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2697&pid=20504#post_20504]hamselv skrev:[/url]

Den arbejder konstant på begge dele efter 80'er facon. Også derfor den har mindre god virkningsgrad. Bruges der rigtig meget varmt vand, der komme mindre varme til gulvene. Derfor vil elpatronen også gå ind og hjælpe. Klogt nok idet ydelsen er lidt begrænset på VP'en.


Tak for info.
Ja det er lidt gakket at cirkulere gulvvandet, når der ikke laves varme.

Er der nogen mulighed for at tilslutte extern udstyr til denne VP, så man kan fjernlæse alle dens værdier og variabler. Eventuelt med noget nyt elektronik.
 
hamselv
Nej, der er ingen muligheder for at gøre andet end det anlægget er født til.
 
hamselv
Vil man noget der batter på driftøkonomien, skifter man til en anden varmepumpe. Twin'en har ikke overholdt de sidste par bygningsreglementer. Dens virkningsgrad er slet ikke nutidig standard. Ventilationsdelen overholder hverken krav til SEL og da den ikke har indblæsning ejheller krav til virkningsgrad. Om man overhovedet måtte installere dem i DK i 2008 er nok lige på vippen.
 
hamselv
Jeg har en reparationsmanual liggende et eller andet sted. Og husker at styringen er noget fra 495'eren der er opgradet lidt og man lavede nogle genveje der kunne give noget grå hår når man fejlsøgte på dem. Blandt andet kørte motorværnets fejlkreds ind på en pressostat indgang, hvilket gjorde at man ikke rigtigt kunne tage for gode varer hvad der blev meldt af fejl. Vi har oplevet lidt haverier på termoventiler (normalt for alle de svenske maskine der brugte Honeywell thermoventiler), dårligt spændte elforbindelser, lidt sølle dimensioneret strømforsyningsprint. En enkelt der fik utæt flade og oveni dette sprængte en brinefittings. Men dem jeg har været involveret i, kører alle endnu og brummer troligt derudaf. En stor del af dem der er i DK er installeret af svenske bjælkehusfirmaer. Nogen af dem også efter at der var blevet strammet på det danske bygningsreglement og Twin'en derfor var dømt ude i DK.
 
hamselv
http://husdata.se/produkter.asp?prodid=23 du kan så faktisk stadig et eller andet. En anden bruger gjorde mig for noget tid siden opmærksom på at husdata igen var i gang, efter at IVT havde købt dem (og glemt dem). Det havde jeg helt glemt.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,975,483 Unikke besøg
XHTML CSS