HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gulvvarme temperatur
ldplusse
Jeg har et IVT 495Twin anlæg der lige har fået skiftet ESBE ventil.
I den forbindelse har jeg fået fokus på at forstå mit anlæg ordenligt.
Jeg bor i et pænt isoleret hus fra 2008 med gulvvarme i betondæk i alle rum og med trægulv.

Mit anlæg står til en varmekurve på 2,0 og med finjustering til 1,5. (Altså at jeg løfter hele min varme kurve op med 1,5gr)
Det resultere i en fremløbs temperatur på 24,3gr ved 11,3 gr udendørs.

Anlægget er begyndt at lave varme her kl 5 i morges, grundet de indstillinger jeg har lavet. (Det er fint nok og ikke noget jeg har brug for input på)

Men når jeg måler min gulvtemperatur her kl 10:45, så er den på 18,9gr.
Så det mit spørgsmål går på er om det er normalt at den kan ligge så lavt 5 timer efter der er kommet 'varmt' gulvvand.
 
Varmeihuset
De sidste mange dage, har det været over 12 grader i gennemsnit
Man siger at det er først når temp falder under 12 grader i tre dage eller mere, at fyringssessonen starter
Gradedagene starter med at blive talt
MEN er temp over 12 grader i mere end tre dage sættes tælleriet på pause

Og det betyder at dit hus måske slet ikke har haft brug for varme i mange dage ,
Så gulvet var måske helt koldt
det tar tid at varme beton op
Har du rumfølere ? eller styrer det kun på ude temperaturen ?
Sidder føleren i skygge eller evt sol(dårlig ting)

Kl 10 45 hvad var ude temp da ? (kan ses på dmi) og hvad giver det af fremløbs temp
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Et kik i manalen
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=files_dk/Manualer&fn=Manual_IVT_490_495TWIN_11162_anv_da.pdf
viser den har en gammel rego styring. Lidt ligesom min. Der er flere meninger om hvad og hvordan den bør indstilles, og der er flere tråde om det herinde.
Men generelt bør du - uanset om det nu er koldt nok til at der registreres graddage eller ej - stille varmekurven så tilpas lavt at der lige bliver lavet varme nok. Derfor bliv ved med at sænke den indtil det bliver for koldt i rummene der skal varmes op. Herefter skal den lige have et hak op igen.
Hvilken tal/indstilling der er passende i dit hus kommer an på dine behov og adfærd.
Hvor langg tid det tager at varme op og få lune gulve er individuelt, men en hysterese på 12-24 timer er ikke ualmindelig med tung gulvvarme i beton.
Brugeren Tage har fine kurver over driftens af hans VP og du kan også kikke lidt på mine. se link i min signatur.
Min varmekurve indstilling er generelt meget lav, men så er den forskudt/løftet en hel del. Det skyldes mit hus også er så godt isoleret at det ikke kræver så meget mere varme ved lavere udetemperaturer så jeg skal ikke helt op på 40-45 ved minus grader. Til gengæld nytter det ikke meget med fremløb på under 25 da vi har fliser mange steder. Jeg har postet lidt eksempler på min varmekurve
https://drive.google.com/drive/folders/0B33LE-WOE-NeN2ZVU0EwLUJKU0k

Hvis dit fremløb er 25 så er der lidt tab undervejs så en overflade temp på 18 er sikkert rigtig nok. Derfor skal du forskyde kurven mere for at det bliver varmt nok her ved de "højere" temperaturer i overgangsperioden. Når temperaturen falder til minus og vi rigtigt kommer ind i fyringssæsonnen så siger kurven nok en fremløb på 30-35 og så får du sikkert rigelig lune gulve og OK rumtemperatur.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Twin'ens styring er noget forskellig fra din, Lars. Men "kurve-systemet" er ca det samme. Og ja, lav kurve og parallelforskudt er fornuftigt. Varmepumpen yder kun 3,5 kW og alt derudover hedder ren elkedel. Kurveindstillingen er så lidt ligegyldig på en TWIN, da den i realiteten er med fast høj kondensering - altså udnytter ikke lav kondenseringstemperatur som Lars'es. Fremløbstemperaturen dæmpes kun vha ren shuntning. Så lad være med at jagte meget lav fremløb til gulvet. Men pas på at have så lav brugsvandstemperatur som muligt. Det er der du kan trimme lidt på driftøkonomien. Og hold fladen og filter ren, så den har noget at leve af. Ventilatoren er sciroccotypen og skal også pilles ud og renses hver andet tredje år. Ellers yder den intet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,566 Unikke besøg
XHTML CSS