HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brine-tilslutning, IVT Greenline Plus C 6kW
Finn DK
Hej

Jeg købte for ca. 1½ år siden en brugt IVT Greenline Plus C 6 kW VP.
Både varmebærer- og brinepumpe (begge Wilo) fulgte, sammen med en stak 28mm CU-rør og diverse fittings med i handlen.
Udfordringen er nu at få tilsluttet jordslangen korrekt. Der sidder kun et kort stykke rør på hver af tilslutningerne på brinevarmeveksleren, så jeg er i tvivl om, hvad der er brine ind og brine ud.
De medfølgende rør kan jeg ikke finde nogen hjælp i, ifølge sælgeren havde brinepumpen siddet eksternt pga. af en tilkoblet solvarmeveksler i kredsen, med tilslutningerne ført ind gennem siden af pumpens kabinet.
Der er heller ikke nogen hjælp at finde i manualen. Altså konkret, er brine ind foroven på veksleren eller forneden?
Jeg håber at kunne finde hjælp herinde.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
På en Greenline er bageste rør brine ind. Nu ved vi så ikke hvor meget der er hærget inde i den, men brine skal ind øverst i veksleren og kælemidlet skal ind nederst, således man kører i modstrøm. Fin gammel varmepumpe, men vær obs på trevejs ventilen. Er det ESBE så skift den, inden du opstiller. Er det en af de sidste der blev lavet, har den allerede Danfoss termoventil, og alle følere er MOLEX følere. Bagskyl/udsyr vekslerne. Monter den med en bette buffer. Hæld behandlet vand på radiatorkredsen og du har et fint anlæg, om end den halter lidt bagud på virkningsgrad set i forhold til en ny Bosch.
 
Finn DK
Hej hamselv

Tak for dit svar.
Jeg arbejder i udlandet og var nødt til at tage afsted en uge før planlagt, så jeg har ikke nået at komme videre med tilslutningen, det må vente til jeg kommer hjem midt i december.
Slangerne er blevet gravet ned og tæthedsprøvet, der mangler bare de sidste par meter kobberrør.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
majmik

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2700&pid=20518#post_20518]hamselv skrev:[/url]

På en Greenline er bageste rør brine ind. Nu ved vi så ikke hvor meget der er hærget inde i den, men brine skal ind øverst i veksleren og kælemidlet skal ind nederst, således man kører i modstrøm. Fin gammel varmepumpe, men vær obs på trevejs ventilen. Er det ESBE så skift den, inden du opstiller. Er det en af de sidste der blev lavet, har den allerede Danfoss termoventil, og alle følere er MOLEX følere. Bagskyl/udsyr vekslerne. Monter den med en bette buffer. Hæld behandlet vand på radiatorkredsen og du har et fint anlæg, om end den halter lidt bagud på virkningsgrad set i forhold til en ny Bosch.




Hvordan får man lavet behandlet vand?

Mvh, Mikael
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
hamselv
Enten køber du et par tønder demineraliseret vand, eller et bette blødgøringsanlæg. Enhver ansvarlig varmepumpeleverandør bruger dette.

Desværre er det ikke sådan. Så sent som i torsdag blev jeg ringet op, af en ivørigt omhyggelig og dygtig smed, der ikke anede hvordan han skulle håndtere det, når nu jordvarmeslangerne ganske iflg jordvarmebekendtgørelsen var blevet trykprøvet med rent vand. Selv denne simple metodik er stadig ikke noget man håndterer derude. Vi kan så kun gisne at mindst 95% af det jordvarme der laves, trykprøves med brine og ikke som bekendtgørelsen foreskriver - med rent vand.

Det samme med behandlet vand - vi oplever nogengange 2 eller 3 gange på en uge, at anlæg skal bagskylles pga tilslamninger i vekslere.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,975,158 Unikke besøg
XHTML CSS