HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sunwell - solbrønd
hamselv
Har en kunde med sådan et anlæg, og må sige der får vi nogle udfordringer. Så erfaringer med sådanne anlæg og utætheder på samme vil vi meget gerne høre lidt om.
 
lars-jacobsen
[ironi on]
Lad mig gætte; med “utætheder” mener du dermed den sol energi du putter i brønden er forsvundet næste år ?
[ironi off]
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nix…. Formentlig stærkt uheldigt materialevalg
, masser af utætte haner og galoperende udslip af brine.
 
hamselv
Oveni en "expert" der havde rådgivet kunden i hvordan man "bare" kunne hælde rent vand på sådan en konstruktion (frostfaren er sikkert ikke stor i solfanger lige PT). Er lidt rystet i tiden. Et nyligt kompressorhaveri grundet en "expert" der har brugt temmelig for små alu-pex på en Panasonic. Et anden "expert" dødsdømte en Optima der bare skulle have en ny termoventil. En tredje "expert" klippede en LT pressostat fra og påførte derved kunden et kompressorhaveri på en Greenline. En stor dansk aktør mener at slanger i 40cms dybde er supergodt. Ovenikøbet i en mark (myndighedskravet er 100cm). Et sidste sted tabte en kunde endda en retssag hvor anlægget var ca 2 numre for lille, installationen er katastrofal dårlig, alupex + fuldkommen vildt dårlig design.

Sommetider bliver man træt inde i sit hovede.
 
no100
Er det en rigtig Sunwell eller en kopi version, som jeg husker det var der mange kompetente mennesker inde i det og der blev lavet 3 forsøgs anlæg i 2015, er det dem der er gået i u-dug ?
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
hamselv
Kompetancerne omhandler ikke certifikater større end 2,5 kg. Og ja den er "original" og der er lavet flere end tre. Og lad være med at tro at fordi nogle tunge pengemænd (Insero) har været inde over er det sikkert godt. Den jeg nævner ovenfor med 40cm i en mark er udført af en større dansk aktør/fabrikant af dem selv sgu. Vi har også en de har lavet med flere numre for lille alupex (der så heller ikke duer).
 
lars-jacobsen
Det er påfaldende hvor lidt man har hørt om det siden den store nyhed for 3 år siden (er det vel) hvor det skulle blive det helt store hit.
Pudsigt er det også at hjemmesiden:
http://www.sun-well.dk/
er “utæt” ;-)
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
no100
Hej Hamselv
Det var ikke en kritik af dig, jeg syndes at du gør det super godt her inde.

Hvis du har været med til at lave Sunwell brønden og sagt god for de haner, ja så har jeg trådt i spinaten.
Men da du skriver ” Så erfaringer med sådanne anlæg og utætheder på samme vil vi meget gerne høre lidt om.” Ja så er jeg sikker på at du ikke er ansvarlig.
Mig bekendt har de 3 prøve anlæg fået støtte Kr. og med dem er der tilknyttet et krag om offentliggørelse af erfaringer det har jeg ikke kunnet finde.

Har du nogen viden om hvor varmt brine de har kørt ned i brønden?
Hvad er det for nogle haner de har brugt?

Jeg spørger fordi jeg selv har tænkt at lave et mellem lager til solvarme for at øge lagringen af varme i mit lager. Mit lager har kørt i 10 år og er tæt, men jeg når ikke den temperatur jeg gerne vil.

m.v.h. no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
hamselv
Den vi er blevet rodet ind i har to slags haner - den ene type er temmelig utætte. Brønden som helhed lige PT er frosset temmelig meget op. Sunwell har besøgt den endog mange gange og sendt en regning hvergang. Årsagen til en hel del af bøvlet er utæthederne og manglende udluftning på soldelen, Kunden havde aldrig set skylleudstyr før, så sunwell har bare besøgt, trykket lidt brine på og sendt en regning, helt enormt mange gange. Ingen har forsøgt at afhjælpe. Vi er nu ved at se om vi kan skaffe oplysninger på hanerne. Hvorfor man ikke har skiftet manifolden UB fatter jeg ikke. Vi har intet med Sunwell at gøre! At dømme efter regnskaberne tror jeg heller ikke Sunwell bliver særligt meget ældre.
 
skov
Det med at rørene fryser skyltes mangel på slangelængde, underdimensionering.
Alt andet lige bør brine ind temperatur ikke komme under 2-3 + grader ved sådanne anlæg.
I "tidernes morgen" havde jeg også kontakt til Sunwell, dog fandt jeg deres fremgangsmåde lidt for lemfældigt, deres tilbud var nærmest utroværdigt.

Kører selv på eget designet vertikal jordvarme, kombineret med solvarme, hvor brine retur bliver varmet op gennem en varmeveksler. Tilfrysning af rørene kender jeg ikke til.
 
hamselv
Muligvis er det selve designet der er ret uheldigt. At bruge plast i tilgangsbrønden når man modtager varme fra solfangeren er man blevet advaret imod, men har ladet denne advarsel siddet overhørigt. Og spørgsmålet er nærmest og tilgangmanifolden kan tåle Propylenglykol og/eller varme. Det står lidt hen i det uvisse. At man ikke har skruet den sammen med messing, er fornuftigt nok, da dette formentlig vil sprænge i en vintersituation.

Og nu er ideen bag Sunwell vel dybest set at man lig IVT's Compact Collector tillader tilfrysning og så lader solen fikse dette. Compactcollectoren fungerede så ved at man brugte ventilationsluft til optøningen. Problemet med Sunwell er så i min optik at plastik slet slet ikke er egnet til solfanger temperaturer. Om man så reelt har styr på dette via styring tror jeg ikke. Kan ikke se andet end at for varme temperaturer vil forekomme henover sommeren, hvilket jeg så også ved de er blevet advaret imod.


Så tror såmænd ideen er meget gangbar, men man burde nok have tænkt lidt i risici og måske have et par designændringer. Men at dømme efter regnskabstallene i proff.dk bliver det nok ikke i Sunwell-regi ideerne bliver videreført.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,124,945 Unikke besøg
XHTML CSS