HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
turbo collector
Mynster
Hej er der nogen som ved hvor man kan købe turbo collector i 40mm , og pris , på sjælland.
Har nogen erfaring med hvor meget man kan gå ned i slangelængde ved brug af turbo collector frem for alm. 2,4mm/3,7mm godstykkelse?
 
Chr
De store spørgsmål er, hvor stor en VP du skal have, hvor meget jord du har du at brede slangen ud på, hvad er det for noget jord du skal lægge slangen i. Der er verden til forskel på, om det er sand, ler, muld, tør eller med masser af vand.

Jeg har selv turbo-slange, og ville ikke vælge andet. Ike for at spare slangelængde, men for at have bedst mulige driftbetingelser.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Korrekt set må du ikke fedte på længden ved at vælge Turbocollector. Husk på dit overflade areal stadig skal passe, ellers går det galt.
 
hamselv
Turbocollectoren har vi anvendt hvor folk bare vil have det bedste, eller der har været kniberi med pladsen pga andre installationer, eller slangen har været en anelse for lang - igen pga plads! Men har altid overholdt kravene til overflade areal. At reducere slangelængde på den konto har aldrig været anbefalet af nogen. Har også brugt den hvor vi har været ude i de rene tryllerier med to lag og en hel masse andre fæle ting, men kun efter omhyggelig studier af de hydrogeologiske forhold, så godt det har kunnet lade sig gøre. Eksempelvis en hulens stor kasse i Bredballe med en 17 kW'er og 900meter i to slænger og to lag. Det turde vi kun fordi vi vidste der var masser af vand ved det nedre lag, og vi vidste der var en væsentlig vand-vandring mod fjorden. Boringer virker i øvrigt også fint der.

Mouvitec Turbocollector kan du få ved at bruge www.jordslanger.dk eller www.plovtec.dk eller ved at henvende dig til en af de aktører der har excelleret i IVT/BOSCH. Specielt IVT gutterne skal kende dem. Men både Plovtec og Skyum pløjer sådanne ned mod en minimal merpris. Om Rønnbergarne stadig kører i DK ved jeg ikke, men de introducerede produktet første gang jeg så det. Desværre var oplevelsen med dem temmelig blandet mht overholdelse af aftaler. Jeg ville ringe til Skyum eller Plovtec. Er du ude i noget GDS skal du måske overveje om det er klogt, da den skal håndteres lidt forsigtigt. Derfor ville jeg tage en af de to og lade dem pløje det ned. Har kun eeen gang oplevet vi måtte fikse en slange. Og om det var en overpløjning af egen slange, eller vi havde slæbt den forbi noget skarpt ved vi ikke. Men der var hul. Ved begge firmaer (og Rønnbergarne) kender vi ikke til knækkede slanger. På GDS nedgravninger er sagen ganske anderledes og sådanne bliver trykprøvet og testet efter bogen. Der er ulykker ikke så sjældne.
 
Mynster
Der er kun plads til 200-250 m slange hvis jeg ikke skal under 1,5 m imellem, huset er 123 m2 med garage og varmebehov under 40 w pr. m2. let gulvvarme, tung i bad og garage. Der er indkøbt en 8kw varmepumpe som er i overkanten jeg har tidligere fået lavet en beregning af Vagn Tanderup på en 4kw pumpe og 128m slange som blev rundet op til 200m, jeg har 2x100 pn10 40x3,7. Jeg har nu bestilt 1x250 pn6,3 40x2,4 og har en brugsvandsvarmepumpe som buffertank, hvis det viser sig det ikke er tilstrækkeligt med slange må der en energifanger på taget for resten. Der er ca 40 cm muld og så ler forholdsvis fugtig men også med kridtler og lidt blåler, kunne det være en fordel at hælde muld i renderne ved tildækning, jeg er ca. 80 cm nede, tænker når det er ler er der ingen grund til at gå dybt og miste overfladevarmen.
 
hamselv
Du får noget ujævn have ud af det der. Og er det GDS gravning ville jeg nedlægge noget af det du har, i 1,8meter, f.eks svejse de to 100 meter længder sammen. Er din varmepumpe tilstrækkelig pumpestærk så svejse de 250 meter på og have 450 meter i to lag. Men vær obs på hvilken brinepumpe du har, ellers må du ud i en brønd og have dem parallelt. Idéen med sand/muld i renderne er ikke så skæv, da leret vil holde på vandet, men det vil sætte sig meget forskelligt og spor i haven skal du nok bøvle med længde. Dit overfladeareal skal du også skele til og være sikker på det er tilstrækkelig.
 
hamselv
Gamle beholdere som buffere skal man være varsom med. Der mangles oftest diffusorer og man får oftest uønsket omrøring i disse. Brug noget egnet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,179,912 Unikke besøg
XHTML CSS