HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Lovkrav om elmåler på JV anlæg
lnt
Er der nogen der er bekendt med om det er lovkrav at der skal en elmåler på et jordvarmeanlæg og en bimåler på elpatronen?

Iht BR2015 ser det ud som om der skal:
http://bygningsreglementet.dk/br15_03_id171/0/42 (stk 3)

Har snakket med min elektriker ifbm mit nybyggede hus og vedkommende siger at det ikke er noget de normalt gør!
Danfoss OPTI+ 8kw, 400m slange
Solceller 6kW
 
hamselv
I henved 8 -10 år har jeg sat elmålere på alle de varmepumper jeg har haft med at gøre.
 
lars-jacobsen
Der er næsten ikke noget jeg hader mere end håndværkere der kommer med søforklaringen: "det plejer vi (ikke) at gøre" Angry Det gør mig til en sur gammel mand Wink
Det er underordnet. Hvis der står noget i BR eller SBI er det et direkte krav, og dermed ikke noget man kan undskylde sig fra. Ligesom luftmængderne i ventilationsanlæg, der er der også lavet mange løsninger "ligesom vi plejer" det sikkert er godt nok..... NEJ.
Elmålere har været lovkrav siden BR08, såfremt pumpen bruger mere end. 3.000 kWh/år og det gør de fleste hvis den er eneste/primære varmekilde.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lnt
Mange TAK foir jeres bidrag!
Jeg har netop taget kontakt til mit byggefirma/byggetilsynsmand for at sikre der blir installeret elmåler på anlægget og en seperat på elpatronen.
Danfoss OPTI+ 8kw, 400m slange
Solceller 6kW
 
pmp
Du kan vist ikke stille krav om bimåler på el-patron med henvisning til BR. Timetæller på el-patron er nok -
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lnt
Korrekt.....
Det er blevet aftalt med byggefirma/elektriker at de får installeret elmåler på JV-anlægget og ikke noget på elpatron.
Danfoss OPTI+ 8kw, 400m slange
Solceller 6kW
 
mureren

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2684&pid=20397#post_20397]lars-jacobsen skrev:[/url]

Der er næsten ikke noget jeg hader mere end håndværkere der kommer med søforklaringen: "det plejer vi (ikke) at gøre" Angry Det gør mig til en sur gammel mand Wink
Det er underordnet. Hvis der står noget i BR eller SBI er det et direkte krav, og dermed ikke noget man kan undskylde sig fra. Ligesom luftmængderne i ventilationsanlæg, der er der også lavet mange løsninger "ligesom vi plejer" det sikkert er godt nok..... NEJ.
Elmålere har været lovkrav siden BR08, såfremt pumpen bruger mere end. 3.000 kWh/år og det gør de fleste hvis den er eneste/primære varmekilde.


Nådada....så alt hvad SBI fortæller os er direkte krav?
Den tror jeg du skal trække kraftigt i land på!
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
lars-jacobsen
Ikke nødvendigvis. Nu er det sådan i DK at der laves egentlige love, men herudover findes der også bekendtgørelser, vejledninger og bilag til disse. Det jeg mente var faktisk ikke SBI (som statens byggeforsknings institut) og alle deres pjecer, men nogle af deres vejledninger mm. bliver der refereret til og dermed bliver de "lovgivende". Det gælder også DS og "normerne"
Bare fordi der er lavet en DS norm på noget betyder det ikke i sig selv det er "lov", men henvises der til DS dokumentere fra loven (eller dens bekendtgørelse, vejledninger mv) ja vupti så er den også blevet til "lov" og dermed et SKAL krav.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
mureren

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2684&pid=20511#post_20511]lars-jacobsen skrev:[/url]

Ikke nødvendigvis. Nu er det sådan i DK at der laves egentlige love, men herudover findes der også bekendtgørelser, vejledninger og bilag til disse. Det jeg mente var faktisk ikke SBI (som statens byggeforsknings institut) og alle deres pjecer, men nogle af deres vejledninger mm. bliver der refereret til og dermed bliver de "lovgivende". Det gælder også DS og "normerne"
Bare fordi der er lavet en DS norm på noget betyder det ikke i sig selv det er "lov", men henvises der til DS dokumentere fra loven (eller dens bekendtgørelse, vejledninger mv) ja vupti så er den også blevet til "lov" og dermed et SKAL krav.


Så er vi helt enige....men det var ikke det du skrev i den post jeg refererede til Wink
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,977,223 Unikke besøg
XHTML CSS