HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Value for money? - TCO
hanssing
Hej,

Jeg står overfor at skulle vælge varmekilde til et BR15 gulvopvarmet hus på ca. 170m2. Det er på forhånd givet at det bliver en varmepumpe. Jeg vil derfor gerne høre om Jeres erfaringer med total-omkostningerne for anlæg drift og levetid for Jeres pumper.

Alle som har en pumpe med vandbåret effekt afsætning må meget gerne bidrage:
Pumpetype, tanke, anlægpris og dimensionering?
Service?
Reperationer og indreguleringer?
Levetid?
Forbrug?
Hvad ville I evt. lave om vedr. installationen set i bagklogskabens lys?

Lige pt. er mine tanker at jeg grundet grundens størrelse, isolations-graden for BR15 samt de tilløbende lovpligtige service-omkostninger, og ikke mindst anlægsudgift peger på en mellem-cost Luft/Vand monoblok med en stor lagdelt indebuffer med to temperatur-zoner.

Det holder så ikke evigt, men jeg kan I princippet selv stå for at skifte og indregulere den - og der er jo himmelvide prisforskelle fra lowcost kina-shit til highend danske jordvarme produkter.... Så jeg hører meget gerne om Jeres personlige (og. evt. professionelle) erfaringer.

Venligst
Hanssing
 
detniels
Jeg har kun ét råd at give mht. luft/vand.

Sørg for at udedelen er mekanisk isoleret fra dit hus. De lavfrekvente vibrationer fra en væghængt udedel når både kompressor og blæser kører 100% er træls Smile
 
Chr
Mit anlæg har kørt uden problemer overhovet, bortset fra en brine-temperaturføler, der blev defelt. og som uden dsikussion overhovet blev skiftet på garantien.

Jeg ville vælge jordvarmen igen, da jeg ikke vil have en støjende udedel, og frodi jeg tror at det har længere levetid, både på kompressor og jordslanger kontra udedel.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2550&pid=19272#post_19272]Chr skrev:[/url]

Mit anlæg har kørt uden problemer overhovet, bortset fra en brine-temperaturføler, der blev defelt. og som uden dsikussion overhovet blev skiftet på garantien.

Jeg ville vælge jordvarmen igen, da jeg ikke vil have en støjende udedel, og frodi jeg tror at det har længere levetid, både på kompressor og jordslanger kontra udedel.

Chr.

OK, takker for input.
Gider du sætte priser og tal på:
Anlægsomkostninger?
Service/år?
Alder og rest-levetid?
 
hanssing

Citer

detniels skrev:

Jeg har kun ét råd at give mht. luft/vand.

Sørg for at udedelen er mekanisk isoleret fra dit hus. De lavfrekvente vibrationer fra en væghængt udedel når både kompressor og blæser kører 100% er træls Smile


Godt råd, jeg takker Smile

Kører du selv med Luft/Vand?
Og vil du i givet fald rykke ud med nogel tal og priser jf. oprindelige post?
 
detniels

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2550&pid=19274#post_19274]hanssing skrev:[/url]

Citer

detniels skrev:

Jeg har kun ét råd at give mht. luft/vand.

Sørg for at udedelen er mekanisk isoleret fra dit hus. De lavfrekvente vibrationer fra en væghængt udedel når både kompressor og blæser kører 100% er træls Smile


Godt råd, jeg takker Smile

Kører du selv med Luft/Vand?
Og vil du i givet fald rykke ud med nogle tal og priser jf. oprindelige post?


Jeg har en El Vandvarmer til varmt brugsvand. Købte den da jeg fik sat solceller (til strøm) på taget. Den kostede inkl. opsætning 7500,- og er en metro 110 liter. Om året bruger jeg 957kwh til den. Jeg bor alene.

Til opvarmning af huset (på 130m2) bruger jeg en Fujitsu Waterstage Comfort 8kw. Det er en split model med inverter. Jeg bruger en 500 liter buffer tank for at eliminere banken i de gamle radiatorer når varmepumpen afrimer. Huset er fra 1974 og har 3lags energiruder og energidøre, samt 300mm på loftet. Jeg har en meget høj inde temperatur i hele huset, på mellem 23 og 24 grader. Varmepumpen regulerer 90% efter hvad rumføleren siger og 10% efter hvad udeføleren siger.

Sammenlagt for varmepumpen har jeg nok betalt 70.000,- idet jeg har tilkøbt buffer og rumføler efterfølgende.

Årligt bruger den 4226kwh.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,774 Unikke besøg
XHTML CSS