HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan man beregne varmetabet af et UOPVARMET hus ?
Varmeihuset
Kan man beregne varmetabet af et UOPVARMET hus ?

Sagen er den at jeg sidder i et hus der siden April ikke har haft varmen tændt
jeg overtog det i juni

hele sommeren var der rigeligt varmt , og nu er der enda efterisoleret på loftet
hulmur er 90mm med 75mm Roockwoll bats
gulv , beton to tommer ovenpå 10cm leca
kælder under en del af huset

i nat kom huset for første gang unde tyve grader , men om dagen stiger det igen til over tyve

huset er 138 m2
men egentligt ligegyldigt da der ikke er varme på

er der et sted hvor man kan se hvad der typisk bliver leveret til et hus via sol og udendørs luft(hvis varmerre end tyve grader , elle stjålet fra huset hvis mindre end tyve grader )

der har kun været tændt for en bærbar pc, + nogle få diode pærer
og så mig selv , i sove værelset holdt jeg døren lukket, og temp holdte sig lige over tyve grader

i en anden tråd kan man læse om mit problemstilling (varmepumpe eller ej)

har nu bestilt olie , fyret er testet
og inden længe bliver en luft luft varmepumpe købt, med mindre jeg finder penge til en luft vand

Hvad når jeg tænder fyret, så burde jeg via forbrug holdt op imod info fra feks dmi ? vel ca kunne regne varmetabet ud
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2582&pid=19430#post_19430]Varmeihuset skrev:[/url]

Kan man beregne varmetabet af et UOPVARMET hus ?

Sagen er den at jeg sidder i et hus der siden April ikke har haft varmen tændt
jeg overtog det i juni

hele sommeren var der rigeligt varmt , og nu er der enda efterisoleret på loftet
hulmur er 90mm med 75mm Roockwoll bats
gulv , beton to tommer ovenpå 10cm leca
kælder under en del af huset

i nat kom huset for første gang unde tyve grader , men om dagen stiger det igen til over tyve

huset er 138 m2
men egentligt ligegyldigt da der ikke er varme på

er der et sted hvor man kan se hvad der typisk bliver leveret til et hus via sol og udendørs luft(hvis varmerre end tyve grader , elle stjålet fra huset hvis mindre end tyve grader )


Ret beset er varmetabet over et døgn elle rmere jo nul, hvis man regner med fortegn Grin

Men som du selv er inde på så er der to primære kilder til opvarmningen:
Egenopvarmningen fra el, og så det indstrålede sollys igennem vinduer.

El-delen er nem nok: Alt hvad der bruges i huset ender som varme, inkl. pumper, køleskabe, frysere mv. Tingen udenfor går tabt, så el til fryseren i et skur eller i en udendørs lampe forsvinder. Da det altid er en god ide at styre sit elforbrug, så slukker du for alt uden for huset som du kan, og så aflæser din elmåler med tid og klokke-let hen over nogle dage. Så kan du se hvor megen varme der reelt afsættes i dit hus at dit elforbrug. Idet du endnu ikke har nogen varmpepumpe så er 1kWh El = 1kWt Termisk varme.
De eneste afvigelser er opvarmet brugsvand som skylles ud i kloaken, de bidrager selvsagt ikke.

Indstrålet solvarme afhænger af dine vinduer, deres størrelse, og deres orientering. Det hele kan regnes ud af en energi-konsulent, men idet dit hus er bygget, og du allerede bor i det, så ville jeg ikke spilde pengene på en teoretisk udregning.
Simplificeret så er husets varmetab over et døgn afhængig af udendørsforholdene, og hvis vi kigger på en gråvejrsdag så har hust en "egenopvarmning" som balancerer omkring 15-17grd. udendørs (jo lavere jo mere velisoleret). Først derunder skal man fyre.

Varmetabet er så proportionalt med temperatur-differens på T_egenopvarmning-T_ude.
Det er lige præcis det man måler med graddage, som er hvor meget koldere end 17grd det er:
http://www.teknologisk.dk/graddage/pressemeddelelse/492

Så find huset "balance-temperatur" eller brug blot graddagens definition på 17C, og hold øje med hvor meget du fyrer per graddag, så er du et godt stykke af vejen.

Hanssing
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,080 Unikke besøg
XHTML CSS