HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Mitsubishi
Mitsubishi
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Støj nabo luft vand varmepumpe
Varmeihuset
[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2610&pid=20494#post_20494]PiaVP skrev:[/url]

Okay klagen er nu overgået og bekræftet af kommunen
De tager det op til januar måske før...
Sådan er det nok bare...

Et godt tidspunkt, der arbejder den jo mere end nu
men surt at skulle vente
husk at skrive til kommunen at de skal måle UANMELDT ,og om natten
evt i samråd med jer
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)

PiaVP
Ja men altså den er jo dæmpet en del fra sidste år så umiddelbart er det ikke pt vildt generende - vil bare godt have forholdene helt på plads

Ang måling af pumpen jeg ved ikke hvordan det kommer til at foregå men har selv tænkt det samme men ja jeg vil helt sikkert forsøge at følge op på det jeg kan.

PiaVP
Så er vinteren sat ind og den lortepumpe larmer stort set lige så meget som den altid har gjort. Vi har målt den 3 aftener hen over de sidste dage og den ligger på 42-43 dB med 30-31 dB baggrundsstøj! Jeg er så gal over at vi forsøgte at være gode naboer og bad på deres opfordring lade kommunen vente sidste år da de nok skulle ordne det og uanset dB så handlede det om vi ikke skulle generes... ha ha ja kærkomment da gastech meldte ud de ikke var med længere så var naboerne heller ik med længere. Nu døjes vi endnu en vinter med at kommunen først går på sagen i januar endnu en gang 4-6 mdr ventetid på behandling af støj!

Vi har spurgt en advokat som siger at pga loven er det kommunen der skal på først ellers er der kun domstolene og der er endnu længere ventetid DESUDEN sagde advokaten at naboerne ikke skal bevise at de overholder BR men den der hævder en påstand (altså os) der skal.
Vi skulle aldrig have bakket af sidste år men nu måling vente de par mdr og så håber jeg virkelig kommunen laver en aften natmåling ...!

Er det vibrationsstøj fra den står i hjørne eller er det fordi den ikke står på støbt sokkel for sig den larmer sådan eller skal den længere fra skel?
Ifølge de Vp der anbefales er den faktisk på den liste..

Men til januar bliver der ikke lagt fingre imellem vi kører den hele vejen igennem
Jeg synes de har vidst sig enormt dårlige naboer og sig selv nærmest!

Chr
Det er desværre ikke overraskende, at det hat taget den drejning. Naboen og Gastech har i en uhellig alliance søgt at finde den billigste måde at slippe udenom problemet med dig -i modsætning til at løse problemet med støjen.
Nu er der kun den juridiske vej med kommune og så videre tilbage, desværre. Det er et problem som din nabo har skabt, ikke dig.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

PiaVP
Hej alle kommunen tager sagen ganske snart...
Der er en ting der fylder lidt for os... de mildner støjen og 30 min hvis den evt måles ved støjmåling på det mest støjende tidspunkt... dvs det ækvivalente støjniveau som er gennemsnittet på 30 min uanset om pumpen kører eller ej alle 30 min, det er det der ikke må overstige 35 dB...
Jeg har prøvet at læse på mst.dk (Miljøstyrelsen) som de henviser til... det står faktisk sådan og så står der at der kan tillægges 5 dB for hyle brummetoner ventilatorstøj som vi synes vi oplever men det er en subjektiv vurdering evt objektiv vurdering så ved ikke om det kommer i spil....
Jeg er nervøs for om pumpen kører i hen mod 30 min af gangen ....
Når den kører måler vi den til 43-45 dB baggrubdstøj Ca 30 dB så tænker det nok skal blive mere end 35 dB....
Jeg har bare hele tiden forholdt mig til ens rapport (Energistyrelsen) og der står at der skal tages hensyn til pumpens stilstand og såfremt lyden er ens behøves der ikke måles i 30 min....
Undrer mig hvis Energistyrelsen skriver noget der ikke er rigtig i rapporten?
De skriver på et tidspunkt uddrag af Miljøstyrelsen så de har den jo med ...

PiaVP
Hej så er der lidt nyt i sagen og alligevel.
Komm. havde lovet at tage sagen i januar mdr men måtte den anden dag presse på for at der skete noget. De valgte så åbenbart at komme og måle pumpen i går aftes kl 20... Jeg målte nogle meter væk fra dem med min støjmåler der sagde 29-30 db i skel baggrundsstøj og mellem ca43-45 db i skel når pumpen kørte. Jeg måtte ikke få at vide hvad de målte da de først skulle lave beregn. jeg aner ikk om min måling og subtrahering er helt forkert men jeg tænker jo bare om der ikke skal meget til førend der kan være tvivl om pumpen larmer mere end de 35 db vi taler om. i går var der IKKE tale om de 30 min måling og gennemsnit af det så det er ikke det der kan trække ned. Hun sagde at det var en orienterende måling og de skulle være meget sikker på der var en overskridelse førend de gav et påbud. Jeg føler lidt det ligger som om komm. helst ikke vil ind i sagen faktisk. Ang det med de 30 min måling sagde huhn at det stod lidt kryptisk men hvis det kom til det skulle man måle over 30 min og kørte pumpen ikke i 30 min fx så kunne man lave et max fratræk på 3 db, altså så det var gennemsnits værdien.
Jeg er rigtig ked af det, min mand sagde i går at han ikke kunne holde det ud hvis vi reelt skulle leve med pumpen så så måtte vi sælge huset og flytte. Av det er en hård en da vi har bygget nyt hus jo og det øk måske kan give os en bet. Tænker bare om man reelt kan sætte et proffesionelt støjhegn op som folk fx gør op til veje nogle meter hen i skel hvor lyden fra pumpen måske kommer til og det så kan holde det væk og vi så beplanter det worse case, for reelt kan jeg nok heller ikke leve med den støj. Vi får svar i næste uge tror jeg hvad de vil gøre men jeg er lidt pisse mistisk det var en bruel kjær måler komm havde.

Varmeihuset
Kunne dem fra Kommunen høre bæstet ??

Prøvede i at gå længere væk, og igen kunne man høre den på endnu længere afstand ?
Nogle gange er det simpelt nok
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)

PiaVP
Ja de kunne godt høre den...
Altså tror ik de synes det var så meget indenfor men det er måske også noget andet når man hører den hver dag fx ved start stop og når den brummer i fx 20 min...
Går man udenfor kan jeg høre den i midsatte skel af haven altså 25 m fra den anden side af skel ...
Det kan jeg til dels leve med men vil gerne bare undvære lyden inde i mit hus...
Jeg har bare bange anelser for dem lød det som om overskridelsen skulle være markant sikker før de ville give påbud... omvendt sagde også at jeg fra 3 dB ville kunne høre lyden som fordobling bare for at sige at så må de jo også ku forstå at det ikke er helt ligemeget om den pumpe larmer fx 35 eller 38 db

PiaVP
Nå nu ruller sagen kommunen er dog og vidst ikke ved deres fulde 5
Jeg vil egentlig gerne vedhæfte deres skrivelse men kan ik lige finde ud af det
De har målt 41.4 og 41.6 hvor baggrundsstøj er trukket fra... de vil afvise sagen fordi de har en usikkerhedsmargin på 8 dB og har sagt ellers skal vi betale 7-8000kr for at bevise der er en overskridelse....
Hun henviser dog til følgende retningslinjer og der er noget hun har læst forkert på :-)

http://docplayer....inger.html

Kort og godt
Kommunen kan lave en orienterende støjmåling
En prof kan lave en miljømåling...

Orienterende måling kan ikke give påbud kun miljømåling....
Interessant er dog at der står under orienterende måling skal hold nu fast
Måleresultat + ubestenthed (8dCool er det over støjgrænsen skal der lave miljømåling af kommunen eller de kan påbyde naboen det...

Ved miljømåling modsat orienterende måling
Måleresultat- ubestenthed 3 dB er det over støjgrænsen gives påbud!

PiaVP
Så kort og godt deres regnestykke hedder altså 41.5 dB+ 8 db= 48.5 db
Og dermed en overskridelse på 13.5 dB af grænseværdien derfor skal der laves en miljømåling
Jeg er fortrøstningsfuld med denne den skal nok ligge over 35 dB med se 3 dB fratrukket

I øvrigt hvor dumt det end lyder GASTECH har vedlagt deres måling som var 41 dB - passer ret godt med kommunens resultat ....
Tænk at de ville sidde til møde med mig og sige den overholder kravene!!! Fuck dem undskyld mit sprog ... gastech har kun forholdt sig til det de som leverandør skal leve op til
Men derfor synes jeg det er under al kritik og sige og overbevise naboerne om at den overholder alle krav også støjkrav i skel (Miljøstyrelsens grænseværdier )... men nu står gastech eller vejlbo VVS som har installeret pumpen eller naboerne nok overfor en svær sag

PiaVP
https://picee.dk/...F1E677.png
https://picee.dk/...D0DC43.png
https://picee.dk/...8BE48C.png
https://picee.dk/...461E3.jpeg
https://picee.dk/...36A64.jpeg
https://picee.dk/...F213D1.png

Her ses foreløbig rapport fra kommunen med målinger
Her ses screenshot med figurere fra den linkede vejledning kommunen skal gå efter læg mærke til nederst der stå måleresultat+ubestemthed er det resultat over grænseværdi 35 dB laboratorie måling foretages

PiaVP
Kommune damen forstår ikke helt reglerne iflg Orientering 38 så vi skal have et møde med hendes chef og hende så der er helt styr på hvad der er hvad... vi vil have et stykke papir som rettelse for det andet som også skal se des til naboerne så vi begge parter ved præcist hvad der er op og ned i regler.
Naboen fik i dag at vide at de stod til at gå et evt på ud og såfremt de fik det i form af kontrol måling i dag med lavere ubestemthed så ville de få påbud om neddbringelse af støjen til 35 dB og at de skal udføre en akrediteret måling til små 10000kr som kontrol af forholdene er i orden :-)
Så nu er vi spændt på om pumpen kan støjdæmpes med placeringen ved vores skel

Chr
Det ser ud til at der er hævelse i bolledejen.
Jeg håber der kommer en fornuftig udgang på sagen, men indtil n er det godt at I har en måling der peger i den rigtige retning.

Jeg krydser fingre for at det kommer i mål.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Heatpump.DK
byder
johnny111
VELKOMMEN
som nyt medlem

SuperAdmins: 1
Moderator: 0
10205271 unikke besøgende

Brugere online:
majmik04:05:24
Daffy05:34:15
Per Hojmark23:49:23
Xoom> 1 Dag
lars-jacobsen> 2 Dage
Admin> 5 Dage
Torben> 6 Dage
kkrede 1 Uge
hanssing 1 Uge
kp 1 Uge

Gæster online: 2

Din IP-adresse: 54.198.104.202

VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2017 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt CVR Nr 18966778 Alle varemærker er respectives ejendom.