HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Mitsubishi
Mitsubishi
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Danfoss følere
Thomas madsen
Jeg påtænker mig at vil have monteret en 300 eller 500 liters buffertank for at fjerne de dumme starter i ydersæsonen .jeg kan se danfoss viser den ene på fremløb til hus og den anden en tredje del nede i tank . nu kommer mine 2 spørgsmål .
hvis jeg flytter tank føleren længere ned , for jeg vel også længere tid på varmepumpen ?
det andet er , bliver pumpen der sider i varmepumpen stoppet når temperaturen er opnået i tanken , tænker bare at der er jo ingen grund til at den kører rundt med 7-800 liter til ingenting !
Er der nogen erfaring med evt forbedring af års cop , ligger på 3,61 ?
 
lars-jacobsen
En kommentar til års cop så kommer det halt an på hvordan den er målt og under hvilke driftsbetingelser pumpen har. Den kan næsten altid forbedres, men det har en pris, f.eks. dårligere comfort med lavere temperatur, større temp. udsving, lunken vand osv. Så det er slet ikke sikkert den er så dårlig enda i din konkrete ejendom med dit behov. Faktisk er den OK i mine øjne hvis det er totalt inc. tomgangstab osv. Forvent ikke at komme op på tal over 4 eller de 5 som der skrives om i brochurene. Det er meget sjældet det kan lade sig gøre i praksis, for det er stadig lidt urealistiske betingelser, men det er ok til benchmark internt mellem modellerne. Lidt ligesom km pr liter for biler. Der er heller ikke mange der i praksis kører over 20km/l eller i nærheden af de 30 som de jo skulle kunne. Måske enkelte udvalgte ture, men ikke en hel tankfuld. Hele tiden, hele året.
Men tilbage til konkrwte tips, så prøv et skimme sitet her og læs de gamle tråde. Specielt det med indregulering af varmekredsene, og trimning af varmekurven.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2018: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 6.096kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 80/20 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Thomas madsen
Hej Lars
års cop er målt med kamstrup måler som jeg har bygget ind så den måler både varme og varm vands forbrug , sammen holdt med bi-måler på el .
Når jeg kigger tilbage i gamle tråde , som er meget interesantte at læse , kan jeg godt se at mange vælge at køre uden telestater på , meeen det er jo ikke helt rigtigt at gøre .
Ang følerne , må jeg vel høre Danfoss ad hvad de siger .
Ang tank størrelse tænkte jeg at på sigt med time afregning , skal der vel nok komme noget styring til varmepumper , så de kan køre på billig strøm om natten .
 
Varmeihuset
Er det en luft vand , eller jordvarme?
har du gulvvarme ,eller radiatorer ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Thomas madsen
Det er en danfoss opti 8 kw , jordvarme , der kører med 150 m2 gulvvarme i hus ,og 20 m2 gulvvarme i værksted
 
Varmeihuset
Så betyder udetemp ikke noget for varmepumpen i gerningsøjeblikket
Dvs at det ikke betyder noget om du henter varmen om natten eller dagen
Her tænker jeg ikke på elprisen, kun cop

En buffer tror jeg ikke hjælper meget i forhold til de 17m2 beton som du har som varmelager

Her tænker jeg på elprisen
Dit problem er at den varme du skyder i gulvet, først kommer til udtryk 12 timer senere

det samme i overgangs perioderne
Om dagen er der varmt nok, og den varme du har brug for om natten,,, er du nød til at skyde ind om dagen,igen pga forsinkelsen

Står din pumpe til det samme i udsving både vinter og for/efterår ?
Ved at tillade større udsving, opnår du nok mere end en maga stor buffer til xxxx kr

Jeg har en luft vand ,og kan ikke få den til at skyde over og under som jeg vil ;o(
den gamle jeg havde, stod til at skyde 4 over og under, dvs 8 graders forskel, det kunne jeg slet ikke mærke i ovegangs perioderne , det til trods for at jeg KUN har radiatorer
Den jeg har nu, har jeg ofte slukket når jeg gik i seng klokken fire fem om morgenen
så blev huset måske lidt køligt mens jeg sov ,,hvad ved jeg, jeg sov jo ;o)
Så fik den måske lov til at køre mens jeg spiste morgen mad , og blev slukket igen , men ofte unødvendigt pga høje dagtemperaturer
Så henad mod aften , mens der stadig var lunt i luften, blev den tændt igen
det gav en god cop i overgansperioderne
havde jeg haft gulvarme havde det været super , for så havde jeg kunne lave nattens varme om dagen mens der var lunt , og gemt det i betonen til nattens behov

Hvor gammelt er dit hus, og hvor mange kwh VARME (ikke el) brugte du til at holde huset varmt ?

ang el, så kunne du måske programere den til at skyde lidt mere inde lige inden elprisen makser, og så holde en pause indtil den er nede igen , og så igen skyde lidt ekstra ind for en kort stund

Trægheden i gulvvarmen/massen i betonen kan udligne temmelig meget
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Ubs der skulle stå m3 ved de 17 ikke m2

du har 17m3, alså 17 kubikmeter beton, som varmelager
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Hvis ikke man har Flexafregning eller aftale om at handle strømmen pr. time kan det være ligemeget hvornår der "tappes" fra nettet for at lade betongulvet op.
Bemærk i øvrigt at hvis du har et årligt forbrug under 7.000KWh er det pt. muligt at lave en aftale om at købe strømmen til 0 kr. Der skal dog stadig betales transport tariffer, afgifter og moms, men du kan da spare op til ca. 40-50 øre pr. KWh, alt efter hvilken aftale du har nu.
Og ja som der bliver nævnt er det muligt at optimere på kørselstidspunkterne og temperatur variansen, for at få en bedre cop. Mn det kan som sagt have indflydelse på comforten. Så alting har en pris, og værdien af comfort for en er måske ikke det samme for en anden. Herhjemme har det stor værdi at temperaturen ikke svinger hen over døgnet og er meget stabil. Det koster så lidt, men sådan er det så. Ligeledes med det varme vand. Vil man acceptere at vente lidt og nøjes med "lunken" vand, ja så kan der spares meget ifht at have en kæmpe vvb kørende konstant med en høj temperatur og stort varmetab der ikke kan udnyttes.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2018: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 6.096kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 80/20 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Thomas madsen
jo jo er godt klar over at montere en 500 liters tank også koster i sig selv + ekstra cirk pumpe + 2 stk anlægs følere . varme kurve synes jeg er ved at have ramt rimeligt godt . jeg tænker bare at det må jo være bedre for VP at have lidt mere vand volumen at køre med end de 600 meter gulvvarme slange , som jo ca indeholder 120 liter vand ,hvis der jo ellers er åbnet ved alle kredse .sidste år blev der brugt 16,9 mwh , for varme og varm vand til 5 personer i huset , som blev købt i 2015 og hvor alle gulve blev banket op og lagt gulvvarme i . huset er fra 1954 , men er bygget til i 71 + 93 + 97 . samtidigt med isolering af gulv ,er der lagt 400 mm isolering på loftet og flere døre og vinduer er og vil blive skiftet til 3 lags . derfor må husets forbrug jo også falde + når jeg for nogle af ungerne sendt hjemmefra på sigt .jeg har tiltusket mig en metro 160 el-beholder som jeg tænkte på og koble på med et t-stykke studsen i toppen og et t-stykke i bunden . mellem beholderens bund studs og t-stykket tænkte jeg at montere en danfoss dynamisk streng regulering så alt varmen ikke bare fiser igennem beholderen , hvis hele huset kalder på varme . tænkte at denne løsning jo heller ikke kræver en ekstra pumpe . efter at have spurgt danfoss ang følere , har jeg fået at vide at VP pumpen bliver styret af følerne
 
Varmeihuset
17 ton beton a 2,38 r kg i varmelagrings kapacitet =40460

500kg vand a 4,18 pr kg i varmelagrings kapacitet = 2090

Som du ser, rykkker det ikke meget at sætte den beholder op

Hvis du kører med samme indstilling både vinter og overgangs perioderne, vil en anden indstilling i overgangs perioderne rykkke meget mere

Et let eksperiment er på en lun dag (kunne ha været i dag ) , at slukke et par timer , og holde øje med temp i alle rum , så tænde igen

jeg har som sagt radiatorer, og mærker ikke når den pt laver varmt vand i en hav time

Med gulvvarme mærker man det endnu mindre

Ang dit forbrug, så vil vv til 5 personer være 850 kwh x 5=4250kwh
men der regner man nok med et bad til alle pr dag

DET vand , bliver IKKE lavet til en go cop ,i forhold til gulvvarme vandet, så det trækkker ned i cop regnskabet

Og det må du leve med

16900 xdelt med din din cop på 3,61=4681 kwh strøm (passer det tal ?)

men så siger vi at de 4250 vv er på cop 2,5 =1700kwh strøm
det efterlader os 2981 kwh strøm til de 12650 kwh varme huset bruger
det gir en cop på12650 delt med 2981=4,2435

så hvis din cop på vv er 2,5
er din cop på opvarmning af hus p 4,2435

er vv cop dårligere , er huset så cop bare bedre

vv ER dyrt
ved du om den er hoppet på elpatron til vv?

med fem i huset , der feks alle skal ha bad lige efter hinanden , kunne det ske

Eller en indstilling der slår elpatron til, for hurtigt at ha vv klar igen

Men alt det her sagt, så er det billigt for 170 m2 opvarmet hus + 5 personer
4681kwh strøm koster fra nu af ca 1,41kr pr kwh =6600kr årligt
eller 550kr pr måned i snit for varme OG varmt vand

Tror aldrig du for tjent nogle forbedringer hjem på varmepumpen
men ethvert vindue, en hver tærning af huset osv , vil kunne ses

Ang vinduer , hvis du kan nøjes med at skifte glasset, er det en enorm forbedring i afskrivningen ,kontra et helt nyt vindue

husk at sørge for at de er tætte både indefra og udefra
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Hej Lars,,det med gratis strøm hvis man bruger under 7000kwh, det lyder interessant ??
har du nogle link til info ??

til op ,, sorry for highJacking af tråden
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
kkrede
Som jeg forstår det hele er Thomas vidst ude på at skåne pumpen lidt i forhold til slid pga mange start/stop.
Så prisen for en stor beholder kan vel tjene sig ind i år som pumpen holder længere ?
Havde jeg plads til en 500l beholder som var usynlig for konen, så fik jeg også en.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
2018: 6mdr. 2350kwh
 
lars-jacobsen
Enig med kkrede. Thomas spørger jo primært til en en ekstra buffer til at "aflaste" de mange start stop i ydersæssonen. Og her vil det helt sikkert hjælpe at pumpen har mere vand at arbejde med. Men det hjælper nok ikke så meget som "betonbufferen" hvis man vil tillade større temperatur udsving, så pumpen har dette varmelager at arbejde med. I ydersæssonnen vil termostaterne jo ofte slå fra og så har pumpen ikke rigtigig noget sted at komme af med varme => mange små sjatkørsler.
Hos mig selv har jeg 2-4 starter nu her i fyrringssæsone (den kører i timevis nærmes uafbrudt). Og i overgangsperioden kan den godt have 10-15 starter. Om sommeren når det så kun er varmt vand så er vi nede på 4-5 starter.
Og ja vv bliver lavet med en lav cop i nærheden af 2. Måske Thomas har målinger for sommerperioden og ikke kun helårlige tal. For så kan han se hvad hans vv producers til.

mht priser på køb af strøm så kik på energistyrelsens www.elpris.dk
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2018: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 6.096kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 80/20 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Thomas madsen
el forbruget er på 4678 kwh sidste år . er godt klar over at cop er nede på 2 ved varm vand , det kan jeg sammenholde med el-forbruget og kwh målingen på kamstrupen . varme ydelsen passer også godt med cop på 4,2 når målere bliver aflæst . når vi vender tilbage til nye døre og vinduer , må forbruget jo også dale , hvorved bufferen jo må blive mere aktuelt . angående plads til buffertank er det ingen problem , og det hele er jo tænkt som at være god ved min varmepumpe
 
Varmeihuset
Man kan lagre 1 kwh i 860 liter vand ved en grads ændring
så man kan lagre 500 delt med 860 = 0,5814kwh pr grad i en 500 liter buffer

Pumpen kan vel kun komme ned på et eller andet minimum ?

Skal der lagres i buffertanken, er man nød til at lade temperaturen stige mere end et par grader

lader man i stedet gulvet stige blot en grad , så kan man lagre 11,58 kwh

Selve huset virker jo også som buffer

Min pume kan indstilles til at stoppe , ved en bestemt udendørs temperatur

Jeg vil stadig mene at ang start stop, er en anden indstilling i ovetrgangs perioderne bedre en en buffer på 500 liter
Begge dele ville være bedst
men se på tallene , de taler jo for sig selv

Larses hus er pænt godt isoleret
mens Thomasses set med dagens standard ikke er det
Det gælder begge veje , i overgans perioderne , kan varmen sagtens komme ind , lige så let som den slipper ud

jeg har jo samme problem , blot forværret at kun at ha radiatorer

Thomasses pumpe bør jo KUN starte , når vandet i slangerne i gulvet er blevet for koldt , toppen af gulvet er stadig tilpas varmt
Gulvet kan sagtens tåle et laaangt større udsving i temp i overgans perioderne end om vinteren

Som sagt , i mit hus , som er dårligere end Thomasses, og kun har radiatorer, har jeg et udsving på 8 grader i overgangs perioderne
men jeg har kun den sølle mængde vand i radiatorerne og en buffer på 80 liter
og ofte slukker jeg bare pumpen om dagen , jeg får dog hurtigt varmen igen pga radiatorerne , som hurtigt leverer
Men varme kravet hos mig opstår kun pga af manglende isolering og masse i gulvet

Alene massen i gulvet + isoleringen, gør Thomasses hus meget bedre til at holde en jævn temperatur , selv uden tændt pumpe

Hvis der er penge nok, køb en buffer
hvis valget er mellem en buffer og nogle vinduer ,køb vinduer
men find nogle indstillinger der passer til DIT hus,og jeres komfort
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Thomas madsen
jeg kan godt se nu efter dit lille regnestykke , en buffer ikke giver så meget menig , som at ændre på indstillingene på VP vil gøre . det kan godt være at jeg skulle prøve at gøre noget mere ud af at ændre på indstillingerne og se hvad der sker . jeg er bare i princippet lidt imod at piller alle telestaterne af .
 
Varmeihuset
Du kan bare åbne (mere) for dem , slangerne vil så midlertidig blive varmere end normalt, men de vil også blive koldere , gennemsnittet vil/bør være det samme

der vil stadig være starter, bare færre

Men at lade den holde en pause midt på dagen, vil nok gi mest ,og der behøøver du ikke andre noget ,kun at den holder pause
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Thomas madsen
Nu kan jeg jo ikke lade være med at tænke på de knap 12 kw energi der kan lagres i gulvet ved en grads forskel , det giver rigtig god menig her henover vinteren , så kan jeg vel ligeså godt tage den 160 liters beholder jeg har og koble på mellem retur fra huset , og til toppen af beholderen og fra bunden tilbage til varmepumpen . den må da give en suveræn drift og levetid på anlægget også når vi kommer til forår og efterår ?
 
Thomas madsen
Uden at starte den helt store buffertank debat op igen , tænker jeg at sætte den 160 liter beholder på mellem retur og VP . det må jo gøre at alt varmen først går gennem huset , før det varmer beholderen op til sidst . men hvad gør VP så når den registrere at returen bliver varmere end fremløbet når kompressoren er stoppet ??
 
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 2,954
Nyeste bruger: Admin3
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2018 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt CVR Nr 18966778 Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2019 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3

10,985,020 Unikke besøg
XHTML CSS