HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Så galt kan det også gå.
lars-jacobsen
Faldt lige over Kurt’s hjemmeside(r):

http://kurtkristianpedersen.dk/

http://energi-effekt.azurewebsites.net/

En ting er at nogle installatører/leverandører er lidt uldne i kanten (se PiaVP’s tråd om støj) og vi har også set indlæg her på sitet om nogle husbyggefirmaer der er meget lidt grundige eller faglige ansvarlige. Men dette slår vist alligevel alle grænser.

Det/sagen er her trukket helt ud i det extreme, og hvorfor ? Hvad er det egentlige problem og hvorfor mon man ikke bare nøgternt holder sig til det. Ja jeg forstår det ikke.

Er VP for lille, ja hvad er så problemet i at skifte den til en større, med/mod et pristillæg naturligvis.
Men der er godt nok gjort mange krumspring for at unddrage sig ansvaret. Mon ikke alt dette inc. retssager, advokater mm sagtens kunne betale for en helt ny pumpe - inklusiv installation.

Nå, men uanset om installatør/leverandør var krybet til korset og erkendt pumpen er for lille og så blev skiftet til en med power nok, der kan varme hele huset op til 23 gader vha 65 gr. varmt radiator vand, så er der nok alligevel en skuffet VP kunde der så ikke får den driftsbesparelse som der var lagt op til. Men det er så et helt andet problem som man så kan “slås” med.

Hvad er så moralen i Kurts “historie” ?
Tjaaa, vær kritisk, skeptisk og lad være med at tro noget er for godt til at være sandt. For hvis det er så godt så var alle jo med på vognen og alt den gamle teknologi jo udfaset for længst.
Lidt ligesom boligprojekter hvor man kan finde prospekter med “garanteret” afkast og forrentning på op imod 20%. Hvis det virkelig er så god en forretning, hvor for vil de så “dele” gevinsten med mig og hvorfor skal de så bruge mine penge ? Nå, det er en hel anden snak.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
kkrede
Det er godt nok en trist historie, jeg er glad for at min varmepumpe er stor nok så jeg ikke skal fryse.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
hamselv
Alle de der historier har jo mange facetter..... Fra min huskebog har jeg jo tabt til et større svensk foretagende der kalder deres 10 kW'er for 14 kW. Jeg har tabt til for korte slanger. Jeg har tabt til en lykkeridder der med et 2,5 kg certifikat sætter anlæg med 3,5 kg fyldning op og oveni anvender alupex, 0 isolering og buffer er sandelig ikke nødvendig. Jeg har tabt til genier der ukritisk kan genanvende en spiralvandvarmer med aaaaal for lille spiral osv osv. En sælger vi havde dummede sig en gang med at glemme at skrive i tilbuddet at efterisolering var aftalt. Selv har jeg 7 9 13 fanget forsøg på at skaffe sig en billig varmepumpe ved at afgive forkerte oplysninger. Men det er sket en del gange. Den vildeste holdt ikke styr på hvem han spurgte og spurgte os i første runde. Handlede med en anden (heldigvis en fra "klubben"), røg i retssag og sendte den så rundt igen, med nye indgangsdata for at få krudt til en retssag. Den fangede vi så, og fik sendt en forespørgsel rundt. Og pågældende kunde varierede 100% i hvad han oplyste os. Derfor fylder mine tilbud altid adskillelige sider, deriblandt et skema med hvad jeg har fået oplyst. Fordi de der sager gider jeg simpelthen ikke. Har vi ligget og vippet har kunderne fået flere valgmuligheder og har selv kunnet bestemme hvor meget elpatron der har kunnet acceptere. En gang kom vi dog i uføre, dog uden at vi stod til ansvar. Et rådgivende ingeniørfirma have regnet sig til lige under 6 kW, og forlangte så en 7 kW'er. Vi satte en 9'er ind fordi vi ikke helt brød os om tegninger. Efterfølgende kunne vi konstatere at 15 eller 17 havde været det rigtige. Men rådgiveren, en konkurs ved byggefirmaet og en sparerunde ved kunden var nok den direkte årsag til ærgelserne. Men konklussionen er vel: Lad nu være med at købe billigt ved KARL SMART Entreprise "kan det hele", og find en det ved lidt om det han har med at gøre. Og gerne med en tyk portefølgebog han tør at vise frem. Dem der kan varme 200 m² op med en VP18 skal man nok holde sig fra.
 
hamselv
Det er røværgeligt når vi har den slags historier. Men vi kender dem jo. De horrible elforbrug osv osv. Heldigvis kan vi fikse nogen af dem. Vi havde f.eks et eksempel med en VP18 med en heftig elpatron + solfanger. Den havde et stort elselskabs installationsafdeling kommet helt i uføre med og var rendt skrigende væk, da de ikke kunne finde ud af det. Lidt fiksen og tweaks halverede så deres elforbrug. Et stort byggefirma der starter med H....anvendte et installationsfirma hvor vi almindeligvis generede en besparelse på 30% når vi havde indstillede styringen korrekt. Dette så efter vi havde skyllet slanger for sand og udskiftet brinepumpen. Den ansvarlige sidder i dag i et varmepumpefirma og rådgiver deres kunder. Og sådan er der mange historier.

Og sådan er der mange historier. En del er desværre sande. Og andre er selvforskyldte, fordi at man har afgivet forkerte oplysninger, eller bevidst købt skrammel fordi det var "billigt".
 
hamselv
Dagens "næsten solstråle". Vi havde en fejl på en LV'er i weekenden. Lød helt skør, men kunden fik den i gang igen. Den fejlede igen om søndagen, så smuttede lige forbi den i formiddags. Fik den tryllet den i gang, men konstaterede at der var et par dimser der forebyggede burde skiftes. Igen kl 17.15 havde jeg ham i røret. Kørte forbi og fik den tryllet til at køre igen. Og på 1 time fik den beholderen op og tog pænt fat på radiatoren (ret OK ved 0° ude). I morgen skifter vi de to komponenter UB. Men essensen er: Den er OK dimensioneret, ellers kunne den ikke fange den så hurtigt. Vi prøver at håndtere en reklamation på en ordentlig måde.
 
lars-jacobsen
Ja "røverhistorier" hører man altid om. Der længere imellem snapsene med "de gode historier". Eller rettere, når nogen har hørt nogen hvis nabo kender en der..... har en VP og det er skide godt, og derfor skal jeg da også bare have en asap. Uden lige at tænke der måske er lavet et ordentlig forarbejde. Både i dimensionering og installation/indregulering, og at huset rent daktisk er egnet til VP drift. For det er alle jo ikke (umiddelbart). De kan blive det hvis de bliver isoleret, tætnet, og har fornuftige varmeflader. Men det koster ofte så meget at det aldrig bliver gjort rigtigt eller tilstrækkeligt.
At man bruger forskellig forudsætninger i beregninger er alment kendt, men at få tingene drejet så meget rundt at der skal beregnes SCOP med graddage fra Brussell, og lige regne med lidt mere isolering i terrendæk der slet ikke har gangbar tilbagebetalingstid er jo helt ude i hampen. Men advokater og dommere har lige så meget(lidt) forstand på vp og energiberegninger som de har på alle de IT sager de efterhånden også kæmper med. Det er de mærkligste afgørelse der efterhånden træffes.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Enig. Og hvordan kan man dog anvende domsmænd som beskrevet. Har været på et par syns- og skønssager hvor man har tænkt at dommere og domsmænd burde mentalundersøges. eller i det mindste skulle opfordres til at trække sig pga manglende indsigt. Men embedsvældet er jo så fantastisk. Og f. eks i Horsens brugte man i lang tid at regnet 3-400% galt for at tækkes fjernvarmen. Og lytte ville man ikke. Så kom man i klister og skiftede til den anden grøft og udsteder efterfølgende dispensationer på en grundlag der ser meget forkert ud.

Menæhh essensen er vel: Køb nu noget ordentlig! Og vær ærlig. Og brug et ordentlig firma. Gør du det selv, så gør det ordentlig og hør efter når dem der ved lidt, og giver dig hint's. Her på sitet ser vi desværre for mange, for hvem det hele er "bare lige". Det er det også. Alt hvad man kan er nemt!
 
hamselv
Så den korte er vel:

Lad nu være med at anvende en tabeldimensionering fra blikeksperten.

Undersøg og oplys ærligt og redeligt.

Vælg en installatør der har en ordentlig "bog" der tåler fremvisning.

Vælg en installatør der kan regne og kan finde rundt i beregningerne.
 
pmp
Ja, det er helt utroligt hvad en virksomhed kan slippe afsted med over for den lille mand.
Der er kun at "gøre det selv" hvis man vil være sikker på ikke at blive snydt.
Og det er ikke kun i sager om teknik, at dommerne svigter. I dag har en politikker været fremme i pressen med synspunkt om dommernes evner i sager om hvidvaskning, men dommerne skulle være gode i sager om butikstyveri.
Nu er det så bare sådan, at butikstyveri sjældent når så langt, for politiet har jo travlt med mere indtægtsgivende aktiviteter, med det vidste politikeren åbenbart ikke noget om. Og når politikkerne ikke er klogere, ja så skal det jo gå galt.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,123,070 Unikke besøg
XHTML CSS