HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Drift af Panasonic HZ9RKE
HS
Jeg har fået monteret en varemepumpe af mærket Panasonic HZ9RKE - og den kører som sådan ganske fint.
Vi bruger en brænde ovn 'ved siden af' og det er nok en fejl, da driften / automatikken i varmepumpen konstant forstyrres af varmen fra brændeovnen. Ihvertfald kører pumpen kun når brændeovnen har været slukke i noget tid, og det er naturligvis pga pumpens indbyggede termostat.

For ligesom at teste varmepumpen af, og se om den kan varme vores hus op, har jeg forsøgt mig med at slukke for brændeovnen, og lade varempumpen varme huset op.
Inde-delen til pumpen hænger i ca 2.5 meters højde (vores loft går i kip) og deroppe er der naturligvis noget varmere, end nede i sofaen.
Jeg har indstillet varemepumpen til 23 grader, men der bliver aldrig mere end 21.5 grader i sofaen - kigger jeg på den temperaturen som inde-delen måler (det kan jeg se i min verisure app) siger pumpen der er 25 grader hvor den er monteret, under loftet. Så der må 'forsvinde' 3.5 grader fra sofaen og 'opad' hvilken vel ikke er helt urealistisk ?

Jeg vil gerne have det lidt varmere end 21.5 grader - så er det bare at blive ved med at justere pumpens temperatur opad, f.eks. til 25 grader ? (det lyder jo lidt voldsomt at den skal varme op til 25 grader, og jvf brochuren kører pumpen bedst når den står på 22-24 grader?).

Jeg modtager gerne input fra jer andre brugere, hvad har i sat jeres temperatur til, hvad siger temperaturen i jeres enhed, hvor højt oppe under loftet hænger den osv ?

Der burde vel ikke være noget i vejen for at pumpen kan varme vores hus op, 110 kvm - med 100mm isolering, ved godt det ikke er meget isolering men lige nu er det hvad der er :-)
 
detniels
Mit råd vil nok være at slå Econavi fra hvis du bruger den. Og kun køre den på HEAT, (ikke auto).

Samt stille blæser hastigheden på trinnet under max.

Og så sæt den til at blæse lige ud, altså i midten sideværs og helt i top med den indstilling der styrer om den blæser nedad eller ligeud.

Derefter må du skrue op og ned alt efter hvilken temperatur du føler på kroppen som værende den rigtige komfort temperatur. Lad vær med at tænke så meget på hvad termostaten viser Smile
 
detniels

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2529&pid=19069#post_19069]detniels skrev:[/url]

Mit råd vil nok være at slå Econavi fra hvis du bruger den. Og kun køre den på HEAT, (ikke auto).

Samt stille blæser hastigheden på trinnet under max.

Og så sæt den til at blæse lige ud, altså i midten sideværs og helt i top med den indstilling der styrer om den blæser nedad eller ligeud.

Derefter må du skrue op og ned alt efter hvilken temperatur du føler på kroppen som værende den rigtige komfort temperatur. Lad vær med at tænke så meget på hvad termostaten viser Smile


Nå. Nu har jeg set hvad du kan stille på med fjernbetjeningen.

Brug AUTO.
Fan speed 4.
Ingen Econavi.
Kun Nanoe-G engang imellem (hvis din model har den funktion)
Airswing op-ned = helt op.
Airswing sideværs = midten.
 
HS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2529&pid=19069#post_19069]detniels skrev:[/url]

Mit råd vil nok være at slå Econavi fra hvis du bruger den. Og kun køre den på HEAT, (ikke auto).

Samt stille blæser hastigheden på trinnet under max.

Og så sæt den til at blæse lige ud, altså i midten sideværs og helt i top med den indstilling der styrer om den blæser nedad eller ligeud.

Derefter må du skrue op og ned alt efter hvilken temperatur du føler på kroppen som værende den rigtige komfort temperatur. Lad vær med at tænke så meget på hvad termostaten viser Smile


Hej, tak for dit svar !
Jeg kører kun på HEAT - jeg har indtrykket af at AUTO vil bruge mere strøm.
Econavi bruger jeg ikke, men mest fordi jeg ikke er helt klar over hvad den gør, ud over at spare strøm.
Jeg er lidt nysgerrig, hvordan kan det være du vil styre blæser hastigheden manuelt, frem for auto - vil det ikke 'ødelægge' noget af temperatur justeringen som enheden selv får lov til at regulere? Eller vil den manuelle styring være med til at suge lige af den varme luft oppe under loftet, ned til sofaen, i bedre grad end Auto kan ?

Derudover er jeg blevet rådet til at sætte blæseren til at blæse direkte ned i gulvet, du anbefaler at den blæser 'ligeud' altså hen langs loftet, kan du sige hvad fordelen ved denne indstilling er ?

tak for din input !
 
detniels
Det er fordi at højere flow er lig med højere effektivitet. Desuden selvom du sætter hastigheden på blæseren manuelt, så drosler den selv ned når der ikke er brug for varme, det gør min panasonic i hvert fald. Plus den vil også cirkulere mere af din brændeovns varme ved at køre manuelt.

Og det er godt du har HEAT indstillingen. Tror også AUTO ville gå over forsøge at køle når brændeovnen er tændt.

Det med at jeg gerne vil have den til at blæse ligeud er igen pga. øget cirkulation i hele huset. Ved at den blæser lige ned så når den ikke så langt ud i resten af huset med luftstrømmen. Og naturlig konvektion skal nok sørge for at din luft cirkulerer rundt fra kip til gulv.
 
HS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2529&pid=19072#post_19072]detniels skrev:[/url]

Det er fordi at højere flow er lig med højere effektivitet. Desuden selvom du sætter hastigheden på blæseren manuelt, så drosler den selv ned når der ikke er brug for varme, det gør min panasonic i hvert fald. Plus den vil også cirkulere mere af din brændeovns varme ved at køre manuelt.

Og det er godt du har HEAT indstillingen. Tror også AUTO ville gå over forsøge at køle når brændeovnen er tændt.

Det med at jeg gerne vil have den til at blæse ligeud er igen pga. øget cirkulation i hele huset. Ved at den blæser lige ned så når den ikke så langt ud i resten af huset med luftstrømmen. Og naturlig konvektion skal nok sørge for at din luft cirkulerer rundt fra kip til gulv.


Tusind tak for din input ! :-)

PS - hører gerne andres input også !
 
KNVarme
Det er en af luft/luft varmepumpens store diskussionspunkter imellem installatører :-)
Skal man sætte indedelen langt nede så den mærker den temperatur menneske befinder sig i < 180 cm og regulerer efter den temperatur man faktisk mærker/vil have.

Eller skal den højt op og "trække varmen ned" fordi varme stiger opad ...

Jeg tror man bare skal affinde sig med hvad der passer i husets arkitektur og til de mennesker der bor der.

Og så må de mennesker skrue op eller ned for varmen uden at skele til temperaturen. Det er jo ultimativt totalt ligegyldigt om du har 19 eller 24 grader i huset. Hvis du fryser - så er mere varme svaret.
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
VB
Vi har en Panasonic (Danmarkspumpen) i vores sommerhus , hvor indedelen er placeret i nogenlunde samme højde i stue. Den blæser fra den ene ende (stuen) til den anden ende (køkkenet). Midt i rummet står vores brændeovn.

Det fungerer ganske fint, men varmepumpen viser også hos os 2-3 grader højere temperatur oppe under loftet (kippen).

I vores tilfælde er det faktisk en fordel. Hvis varmen ikke med det samme trækker ned i køkkenafdelingen, sætter vi i nogle minutter fuld knald på varmepumpens blæser og lader luftstrømmen svinge op og ned. Lidt efter er den dejlige varme luft fra kippen sendt ned i køkkenet.

På samme måde bruger vi varmepumpen til at fordele varmen fra brændeovnen, så køkkenregionen også får glæde af det.

Sidder vi i stuen, lader vi varmepumpen blæse luften nærmest lodret ned og køre på laveste blæsertrin. Så undgår vi både støj og træk.

Jeg håber vores erfaring kan hjælpe.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
VB

Citer

b]detniels skrev:[/b][/url]

Kun Nanoe-G engang imellem (hvis din model har den funktion)


Hvorfor kun engang imellem? Slider det på noget at lade den køre Nanoe-C hele tiden?
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Heat
Jeg har fået monteret en Panasonic Hz9rke også.
Jeg fik afsvide af https://www.heatnow.dk at man godt kunne kører med Nanofiltret hele tiden. Men at det skal renses forsigtigt engang i mellem med en vatpind. Jeg har prøvet maskinen er stoppet fordi der var fuld af skidt i det lille bur filteret sætter i. Det skal man lige være opmærksom på hvis man har det tændt i sommerhus f.eks. Træls den pludselig melder fejl når man ikke er der Grin!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,589 Unikke besøg
XHTML CSS