HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Lille billig varmepumpe til værksted
Per Henrik
Hej,

kan nogen hjælpe mig med et godt råd?

Situationen er at jeg har et ca. 25m2 værksted. Isoleret med 100mm på allevægge, loft og gulv. Thermoruder og -dør. Værkstedet grænser op til dels et uopvarmet og uisoleret maskinrum og tilsvarende en garage, hvor der i vinterperioden sættes to biler hver aften.

Jeg har en lille elradiator i værkstedet som lige holder værkstedet frostfrit, men kunne godt tænke mig at der blev lidt mere lunt i værkstedet. Jeg er bange for at hvis jeg fyrer meget mere op for radiatoren vil det koste mig meget i el.

Kan jeg måske købe en billig luft-luft varmepumpe (f.eks hos jem og fix til omkring kr. 4.000,-) og så lade udedelen stå i enten garagen (med de varme biler sidst på dagen) eller i maskinrummet.

Kan det mon overhovedet svare sig i forhold til at fyre lidt mere op under den lille el-radiator?

Alle kommentarer er velkomne.

På forhånd tak.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2613&pid=19644#post_19644]Per Henrik skrev:[/url]

Hej,

kan nogen hjælpe mig med et godt råd?

Situationen er at jeg har et ca. 25m2 værksted. Isoleret med 100mm på allevægge, loft og gulv. Thermoruder og -dør. Værkstedet grænser op til dels et uopvarmet og uisoleret maskinrum og tilsvarende en garage, hvor der i vinterperioden sættes to biler hver aften.

Jeg har en lille elradiator i værkstedet som lige holder værkstedet frostfrit, men kunne godt tænke mig at der blev lidt mere lunt i værkstedet. Jeg er bange for at hvis jeg fyrer meget mere op for radiatoren vil det koste mig meget i el.

Kan jeg måske købe en billig luft-luft varmepumpe (f.eks hos jem og fix til omkring kr. 4.000,-) og så lade udedelen stå i enten garagen (med de varme biler sidst på dagen) eller i maskinrummet.

Kan det mon overhovedet svare sig i forhold til at fyre lidt mere op under den lille el-radiator?

Alle kommentarer er velkomne.

På forhånd tak.


Hej Henrik

flere kommentarer:
Den tekniske først.
Jeg mener ikke det vil være smart at sætte udedelen, hverken i garagen eller i maskinrummet.
Der vil ikke være energi nok at hente i de lokaler og aflevere i dit værksted.
Du vil jo afkøle mange mange kubikmeter luft, for at hente energi til dit værksted.
Så med mindre du har brug for aircondition omkring dine biler i garagen, eller omkring dine maskiner i maskinrummet,
Så SKAL udedelen udendørs.

Økonomien:
Du spørger om det kan svare sig, tja,det kommer jo an på hvor meget energi du bruger på din elradiator, har du en måler på det?
Nej sikkert ikke, men tænk på at med en COP på mellem 3-4, så får du samme varmemængde i rummet for en pris der er mellem 25 og 30% af hvad du betaler nu.
Hvis du i øjeblikket bruger ca 1000kWh på elradiatoren så koster det i runde tal ca 2000kr i eludgift. Med en varmepumpe, så vil det koste ca 500-700kr i el energi for at få samme varmemængde, altså en besparelse på 1300 til 1500kr pr år.
med anskaffelse og montering for en billig varmepumpe, så er den tjent hjem på 3-4år.
Hvis du bruger elradiatoren endnu mere, ja så er tilbagebetalingstiden jo kortere.

Men sandsynligvis vil du have mere varme i værkstedet end nu, så du vil nok bruge samme mængde strøm, men få 3-4 gange så meget varme udaf den., altså et meget mere behageligt klime, til samme pris som tidligere.

Sidste bemærkning:
Billig varmepumpe fra JemogFix:
Tja det kan være dyrt at være fattig, forstået på den måde, at hvis du køber kvalitet, så er den samlede udgift mindre i pumpens levetid.
Du kan sammenligne med at købe et billigt køleskab/fryser med en dårlig energi mærkning og så et hvor du må betale mere i anskaffelse, men hvor driften så bliver billigere, Måske er der balance i regnskabet efter 4-5år, hvorefter det som i starten var dyrest nu bliver det billigste i det langeløb.
En varmepumpe er IKKE bare en varmepumpe, i langt de fleste tilfælde hænger pris og kvalitet sammen. Så tænk dig om.

Helt uden sammenligning- en lille anekdote:
Da jeg var yngre købte jeg ofte billige ringgaffelnøgler, men desværre efter nogle års brug, ja så var de ikke så anvendelige mere. Så efter nogle år købte jeg ringgaffelnøgler af god kvalitet, den dobbelte pris eller mere, men her 30 år efter virker de stadig efter hensigten, ingen slidt og runde hjørner.

Det vigtigste er dog at du IKKE monterer udedelen inde i garage eller maskinrum, men mindre der absolut skal køles meget der.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Per Henrik
Tak for svar, Tage.

Teknik:
Jeg kan godt se, at batterierne ikke var helt friske, da jeg skrev mit indlæg Sad
Havde ikke tænkt over at min garage eller maskinrum ville blive omdannet til rene frostbokse ved min løsning. Tænkte bare at "eftervarmen" fra bilerne eller "mindre" kolde luft i maskinrummet ville give en bedre udnyttelse af luft-til-luft anlægget. Men det er jo bestemt ikke rationelt overordnet set. Jeg har fået sat friske batterier i topetagen.

Økonomi:
Jeg er 100% enig i dine betragtninger omkring at købe kvalitet. Det er også noget jeg normalt praktiserer. Da jeg renoverede hus indså jeg hurtigt at billigt værktøj ville blive min død og købte derfor kun f.eks DeWalt maskiner etc. Mit jordvarmeanlæg er jo også Vølund (hvis det er kvalitet).

Men nogle gange helliger målet jo midlet og da mit mål i værkstedet ikke er specielt langsigtet eller kvalitetskrævende i forhold til nuværende løsning med en billig Harald Nyborg el-radiator, så tror jeg ikke det ville være rentabelt med en dyr (men garanteret bedre) løsning. Forestiller mig heller ikke at værkstedet skulle være opvarmet til 20°C hele vinteren. Måske blot i weekender og et par timer hver aften. Ellers blot holdes frostfrit.

Men jeg gør først og fremmest een ting: sætter en forbrugsmåler på el-radiatoren. Så ved jeg hvad jeg helt konkret har med at gøre. Tak for din interesse og svar for nu.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
hamselv
Det er klart man siger: "Bare lige" og "Jeg skal bare lige". Men i varmepumpeverdenen har der været apparater som ganske simpelthen ikke har virket, når man skulle bruge dem, eller i bedste fald virket sindssygt ringe. Det er ret klart at skal VP'er virke i det nordiske klima, skal afrimning mm være tilpasset dette. Det er forrygende træls at anskaffe sig en varmepumpe, som så ikke duer når det er koldt og man har brug for den. Nu har jeg deltaget i festlighederne i efterhånden nogle år, og det er utrolig svært at forklare folk de er blevet "fuppet". Desværre har jeg i sagens natur set en del eksempler på det billige er blevet det dyre, eksempelvis: Klimacompagniet som nu er konkurs solgte bunker af parallelimporteret Panasonic beregnet for drift i Sydeuropa. Nogle kunder måtte købe nye hovedprint før det virkede. Ligeså med Fukura's (også konkurs) LG'ere, der også skulle have nye print + en masse huller i bunden før det virkede. Eller Nordic varmepumperne der solgtes igennem kuponhæfter (også konkurs), der simpelthen gik i offset og ikke kunne køre i frostgrader. Trælasternes - tja nogle har været fine og lydsvage, de fleste er omgående blevet hvide af is og har ydet intet, når behovet virkelig var der. Oftest har importørerne været en "on nite stand" og så er de væk, og kunderne har stået med smerten og har måttet skrotte ret nye anlæg, der er døde alt alt for tidligt. Så som Tage siger, gør det ordentligt eller lad være. Selvfølgelig kan man forsøge sig, men jeg synes nu at når kravene hedder: Holde frostfri! Så tror jeg at jeg ville vælge billig serien fra en af de anekendte. Holde mig tusind km væk fra paralleldrengene der kan det hele for det halve, og så få garantien fra en anerkendt importør og bruge et rigtigt kølefirma, hvor montørerne har en ordentlig uddannelse. Men det er selvfølgelig mit valg. Min fire år gamle bil skal heller ikke have skiftet olie ude i rallet, men kommer til forhandleren og jeg bibeholder min 200000kms motorgaranti.
 
Per Henrik
Tak for svar "hamselv"

Jeg har jo været med her i et par år, og lært at du professionelt og vidensmæssigt er en klog mand at gæste. Men jeg må også sige, at din viden og dine svar ofte er temmelig nedladende overfor brugere som f.eks mig. Jeg beder om råd til installation af en billig varmepumpe i mit værksted og skal så belæres om at det billige ikke svarer sig på sigt osv. Det er jeg ganske klar over.

Fra en kapacitet som dig, havde jeg forventet lidt mere konstruktive svar end blot "gør det ordentligt eller lad være..."

Jeg erkender alle nuancerne i dit svar, men tillad mig at blive ved det med bilen...

Jeg kører selv i en Mercedes ML350 og kunne ikke drømme om at lade andre end Mercedes servicere min bil. MEN deltog jeg i et forum omkring transport og een spurgte om godt råd til transport hver anden søndag til bageren, så ville jeg klart anbefale ham at købe en Puch Maxi med en mælkekasse bagpå.

Det var på samme måde at jeg startede denne tråd. Forstå mit behov, og svar ud fra det. Eller spring over. Og ingen sure miner herfra...
Bedste hilsner
Per Henrik
 
hamselv
Nu er du absolut ikke fair. Har skam set billig anlæg der virkede. Men desværre en rædsom masse der var bøvl med. Desværre også på mærkevaresiden, det så oftest parallel-drenge der har importeret og så efterfølgende lukket. Vi oplever dagligt frustrationer fra kunder der er trætte af det ikke duer, dokumentation ikke kan skaffes, reservedelslager ikke længere opretholdes. Det er lidt surt. Kan ikke fagligt få mig selv til at anbefale dig at gå til trælast, købe det billige og montere selv, uanet at dette var det billigste her og nu. Synes det er svært at give et klart svar og derfor er jeg også ret vævende. Derfor læner jeg mig op af Tage, men det overså du måske? Skal vi blive i bilverdenen, duer det ikke og gå rundt og se efter Nysynet Mercedes blandt biler til 3000 kr. Der kan man lede længe og skal være vildt heldig.
 
hamselv
....og beklager jeg ikke kan "Puch Maxi" svare. Ingen af de kunder der ringer til os, er bevidste om at de har købt "Puch Maxi". Når problemerne opstår er de alle af en opfattelse at vi tale om minimum Audi, og vi nærmest er idioter at vi ikke kan fremskaffe dele og diagrammer fra Daimler-Puch der så ikke har produceret dimser dertil de sidste 30 år. Og vi er faktisk naragtigt dumme at vi ikke kan tilpasse hjemmelavede mm rør til tommes tilslutningerne. Helt målløse blive man når en servicemanual ikke lader sig fremskaffe på noget man har købt ved en god ven der havde gode kontakter i Kina. Men igen, vi har set dem der duede. HAr bare minus erindring hvad det skal hedde. Seneste vi havde rigtig glæde af, skrev i annoncerne at man brugte mærkevare europæisk styring. Fakta var så at styringen krævede tæt på en professoreksamen at gennemskue. Almindelige fornuftige ting lod sig ikke indstille. De såkaldte mærkevarekomponenter viste sig at være OEM dele. Manualer var ikke til at fremskaffe. Alle de apparater vi til dato har set af samme slags, led af samme skavank - utæthed samme sted pga metaltræthed.

Hvis man kender en kølemontør der vil fuske, er det nok det klogeste, men det kan man jo dårligt anbefale!
 
hamselv
...og Per Henrik. Du bliver ganske simpelthen nødt til at fortælle mig hvori det nedladende består. Giver dig en simpel udredning. ´Og fortæller dig at jeg ville tage billig-serien på en mærkevare. Eller som Tage sige lade være, hvis ikke lysten til investere det der skal til er der. Det har jeg mere end svært ved at se skulle være nedladende.
 
skov
Til Per Henrik

Du skriver:
"Alle kommentarer er velkomne."
Nå ja og det var de så ikke alligevel!

After min opfattelse er der ikke på nogen måde, noget nedladende eller nedsættende i det Hamselv skriver. Hamselv skriver kun om hans egne faktuelle oplevelser, samt hvordan han ville aggere.

Hvis man tager det for nedladende eller tilsvarende, er man efter min opfattelse sensibel ud over alle grænser!
Man bør i så fald fraholde sig fra at skrive: "Alle kommentarer er velkomne."

Mvh
Skov
 
Per Henrik

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2613&pid=19690#post_19690]hamselv skrev:[/url]

...og Per Henrik. Du bliver ganske simpelthen nødt til at fortælle mig hvori det nedladende består.


Jeg beklager, at jeg gik over stregen. Du må tilskrive mine ord en momental frustration. Og det har jeg ingen problemer med at undskylde. Helt oprigtigt...

Den momentale frustration gik på at Tage jo egentlig havde svaret på mine faktuelle spørgsmål OG havde advaret mig mod at købe skrammel.

Efterfølgende fik jeg blot "gode" råd, men helt sikkert velmenende råd, om hvorfor jeg ikke skulle købe skrammel. Og ikke ret meget nyt omkring mine overvejelser etc. Jeg har nået en alder og modenhed som gør mig i stand til at vurdere, hvornår jeg skal købe kvalitet og hvornår jeg skal købe skidt og kanel. Og er også i stand til at vurdere evt. konsekvenser, hvis jeg køber skidt og kanel. Alt her i livet er jo en overvejning af udgifter/konsekvenser. Rødt, velhængt og mørt oksekød koster nu engang mere end fiskefrikadeller. Selv om fiskefrikadeller kan smage ganske dejligt. Især med lidt remoulade og en lille snaps til.

Mit eksempel i starten på en billig J&F pumpe kunne lige så godt overføres til en pumpe mm købt i Gul&Gratis eller lign. Det var prisniveauet der var det essentielle i den sammenhæng.

Jeg håber at roen nu er genoprettet. Jeg har sagt undskyld og håber at det bliver modtaget i god stil.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
hamselv
Ville gerne sige til dig, du bare skal købe den eller den. Men lytter dagligt til jammeret blandt vore montører og de er IKKE glade for lavprisdimserne. Husker så at en af gutterne for 5-6 år siden var afsted og montere en kineser. Den meldte han faktisk tilbage kørte temmelig ok. Men er helt blank mht hvilken model det var. Jammeret fra montørerne er i øvrigt tæt på ligeså træls, når man roder med brugte pumper, dvs noget der har været oppe og nede og op igen. Af årsager vi ikke kender, er fejlraten på sådanne anlæg højere. Om det så er fordi de ikke har været autoriseret nedtaget eller de er parallelapparater beregnet for Sydeuropa ved jeg ikke. Senest har de været ret meget piveri, blandt drengene, hvor der er ret kede af ikke at kunne hjælpe kunderne med dels nogle ret billige LV'ere og også nogle fine mærkevareting hvor grossisten flår en på reservedelene. Netop på det sidste punkt har vores oplevelse med vores største grossist udi LL og LV anlæg været at man var gode med garantien og langt fra røveriske når der skulle bestilles en stump. Faktisk er vi vant til at f.eks en ventilatormotor kan svinge langt over 100% i pris.

Ærgeligt at TI ikke tester noget mere. Sidst de kontrollerede LL'ere afslørede de fuldkommen vildt med snyd blandt trælast og Bilka modellerne. De fine er så også kommet på hylden der, og har almindeligvis fundet til DK via Østeuropa eller Sydeuropa. Og f.eks Bilka der ellers er ret large med garanti, har vi oplevet afvise reklamation på et baldret printkort der aldrig har virket, fordi kunden ikke kunne fremvise en faktura fra et autoriseret kølefirma, med montagen. Så det der skulle være en bette besparelse, vekslede man så til en gedigen overpris, da man måtte til den officielle importør og købe et print.

Så svaret er stadig lige øv set fra min taburet. Og i et værksted kan der ikke rigtig hekses noget tilskud. Genveje er der dog. Billigserierne i de fine mærker kan sagtens vise sig ok, og om det er A++ eller A+++ er ikke så betydende. Og får man en god aftale, kan man måske selv sørge for fysisk montage, stativ mm og have strøm forberedt. Hvis man så har en leverandør hvor man kan stole på hverandre, får man den bare smidt op billigst i regning. Det kan sagtens vise sig at være billigere end hvis man insisterer på at leverandør skal tage al risiko. Og du får så en ok maskine med god garanti, uden at miste både skjorte og bukser.
 
Daffy
Hej Per Henrik.
Hvis jeg var i dine bukser, Ville jeg da forhøre mig omkring i lokalområdet hos el-installatører og andre som sætter L/L varmepumper op, om ikke de havde et (brugt) anlæg som var taget ned, men som ikke skulle bruges mere - De findes -også til meget "høflige" priser....- og du skal jo ikke bruge et anlæg som er +++
Vil derudover ikke deltage i ovenståen debat ;-)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,972 Unikke besøg
XHTML CSS