HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaringer med combivarmeanlæg
daniels
Jeg overvejer køb af combivarmeanlæg, er der nogen der har gode erfaringer med disse typer anlæg?

Har de en noget bedre cop end traditionel jordvarme, Hvad er jeres indtryk eller erfaring? For det virker da til at være et smart system med at jordvarme og solfanger arberder sammen og overskydende energi fra solfangerne pumpes ud i jordvarmeslangerne.

Har bl.a set lidt på combivarmeanægget fra Nordic Energy Group er der nogen der kender til anlægget?

daniels
Er der slet ikke nogen der ligger inde med gode eller dårlige erfaringer med disse typer anlæg? og evt. kender til combivarmeanlægget fra Nordic Energy Group?

hamselv
Jo, men de lader sig ikke gengive her. Sorry.

hamselv
Ikke NEG's, men beslægtede har vi besøgt og skrevet lange rapporter om.

Som udgangspunkt ville jeg undlade at blæse og have mel i munden. Vil du kombinere, så vælg en varmepumpe og/eller med en combitank, og undlad alle trylletrick'ene. Vælg en god varmepumpe af anerkendt fabrikat.

daniels
Tak for respons, jeg er ny på området.
Derfor rart med lidt erfaringer og anbefalinger fra andre

Hvad mener du med: "Jo, men de lader sig ikke gengive her. Sorry."

hamselv
Det var såmænd bare et surt opstød, fordi jeg har oplevet et par stykker, hvor advokater endte med at være indblandet. Altså ikke rart.
Hvis man nøjes med at varme med sol og VP hænger tingene sammen. Begynder man at love køl oveni går det galt (og det ser vi desværre). Nogle af de mest snedige vi har set, har ikke ligefrem været godt lavet og ej heller af specielt gode dele. Nu tilspørger du så NEG's udgave. Og som jeg er orienteret, anvender de åbenbart DVI pumper. Og det hæver ihverttilfælde niveauet betydeligt i forhold til dem jeg har set. Men hvordan NEG's er skruet sammen, og hvordan deres brugerflade og dokumentation er, ved jeg ikke. Men de Combianlæg jeg har set (af andet fabrikat) har været så kritisable, at en anmeldelse heraf vil medføre ret kritisabelt sprogbrug.

daniels
Jeg er også stødt på nogen som har haft nogle aldeles kedelige oplevelser med anlægget fra den gamle producent. Men i og med at de bliver producetet nu hos dvi istedet for, burde det jo være væsentlig bedre. De har trosalt en del års erfaring. Men er lidt skeptisk, savner referencer og erfainger til anlægget...

hamselv
Du skal vælge med hjertet og fornuften. Er du usikker, så kig på noget andet. Det er mange penge at putte i noget. Som sagt kan jeg mane til forsigtighed, hvis man lover lidt for mange ting. Hvis man for eksempel lover man kan overføre varme til jorden og samtidig hente kølekalorier fra jordet bliver jeg utrolig mistroisk. Hvis man som sagt "bare" bruger solen til sommervarme og/eller forvarmer brine er tingene ikke uopnåelige. Men jeg er stærkt mistænkelig overfor de genier der kan gemme kogende kakao og isvand i samme kop. Det har jeg meget ondt ved at gennemskue. Og som altid. En ordentlig udførelse er alfa og omega. Så vær sikker på at få noget der er ordentlig udført (og dokumenteret).

daniels
Du har nemlig ret, det er mange penge og derfor vil jeg også undersøge tingende inden jeg bare lige køber noget.
Takker for dine anbefalinger og svar.

hamselv
Ja det er da noget man bør tænke over. Som udgangspunkt er alle de mærkevarepumper jeg har luret på ret gode. Selvfølgelig kan man finde lidt detaljer her og der hvor de afviger. Men vil vædde en gammel ostemad på at de alle kan bringes i et et ret fornemt trim. Det der giver det sidste er simpelthen at det skal installeres ordentlig og have rigeligt slange. Det er sygt når man ser salgsliderlige sælgere der begår kompromis'ser på slangelængden og uøvede installatører der ikke evner at isolere korrekt. Og når så kan se der sjuskes med slangenedlægningen og vi ligefrem kan skylle sten ud af anlæggene får jeg direkte ondt af kunderne. Det tager kun lidt længere tid at lave det ordentligt. Og f. eks her på lav har vi tre ret kapable installationsfirmaer, der gerne måtte lave mit næste anlæg. De må så ikke designe det og opstarte fylde det. Det er min hjemmebane. Men jeg er så også lidt fagidiot. Vi har så også firmaer der faktisk kan fremvise en meget fin udstilling, men det de laver hos kunderne står i styg kontrast til førnævnte udstilling.

Skulle jeg nu bygge i morgen, ville jeg nok vælge kaskade kobling af to stk vp'er (alt for dyrt, men teknisk en superb løsning). Jeg ville betinge mig en dansk brugerflade. Jeg ville foretrække der var adgang via pc (øv, så kan mine egne varmepumper ikke bruges, med mindre jeg vrider armen om på nogen og får protokollerne udleveret). Det skal laves ordentligt og pænt. Al kuldeisolering skal laves ordentligt, med limede samlinger og med isolerede rørholdere. Der skal være en ordentlig garanti. Serviceomkostningen skal være anstændige. Et ubetinget krav her hos mig, er at slangen skal være pløjet ned (jeg har ler). Og kiggede jeg ikke i pungen (det gør jeg ikke når jeg bygger drømmeanlæg), havde min buffer spiral og VV beholderen ligeledes solspiral. Og i tagfladen indbyggede jeg Velux solvarmepaneler (det er det pæneste solvarme jeg har set). Solceller kommer kun op hvis de kan placeres uset. Den skamfering af huse der foregår i DK synes jeg er vildt grim. Og slangen ville blive beregnet aldeles rigeligt i længde. Samlinger skal laves indendørs. Gider ikke have brønde.

Se det var så min ønskeseddel!

lars-jacobsen

hamselv skrev:
Jeg ville foretrække der var adgang via pc (øv, så kan mine egne varmepumper ikke bruges, med mindre jeg vrider armen om på nogen og får protokollerne udleveret).

Hvis bare det er til den gamle Rego600 styring så er protokollen tilgængelig.
Som aut. service firma har du vel også et kabel til serviceporten, ellers er opskriften også frit tilgængelig. (Jeg har et hvis du vil prøve ?)
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Rego 600 er jo noget gammelt noget, og nej protokollen er officielt ikke tilgængelig. Vi har spurgt, men hver gang fået nej. Hvis du har den, er det ikke via officielle kanaler. Og nej vi har aldrig kunne tiltuske os de sager der, og har ikke følt for selv at begynde at pille.

sgj
Jeg har selv et solvarmeanlæg, og et 8kw danfoss jordvarmeanlæg. Solvarmen kan aflevere varme til brugsvand, gulvvarmen via veksler, og til brinen via veksler.Det hele styres centralt fra en PLC, som også frigiver start til varmepumpen. Det er min erfaring at der ikke er den store gevinst ved at varme i brinen. Årsagen er den, at når solvarmen kan producere varme af betydning, så vil jeg hellere bruge varmen direkte i gulvet (næsten gratis) , fremfor at sende den gennem min VP.
Det var nemt for mig at sætte veksleren op, fordi det hele står ved siden af hinanden, og fordi jeg selv laver styringen. Men jeg deler "Hamselvs" skepsis overfor økonomien i det. Jeg tror det er mere idealisme end fornuften der får "os" til at gøre det, fordi tanken er så rigtig.
Mine 10m2 solfangere producere ca. 5000 Kw/h årligt, og mindre end 1000 Kw/h havner i brinen i fyrings sæsonen. (jeg udregner efter flowmåling og temperatur følere fra/til solfangere).
Hvis man har underdimensioneret slangelængden, tror jeg kan der være ide i "energifangere" og den slags, men jeg tror pengene kommer bedre igen hvis man bruger dem på at grave mere slange ned fra starten.

Rasmus

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2124&pid=14970#post_14970]sgj skrev:[/url]

Jeg har selv et solvarmeanlæg, og et 8kw danfoss jordvarmeanlæg. Solvarmen kan aflevere varme til brugsvand, gulvvarmen via veksler, og til brinen via veksler.Det hele styres centralt fra en PLC, som også frigiver start til varmepumpen....

....Det var nemt for mig at sætte veksleren op, fordi det hele står ved siden af hinanden, og fordi jeg selv laver styringen....

Hej, jeg er interesseret i denne tråd da jeg har en CTC varmepumpe, der er forberedt til sol/energifangere

Har du evt. nogle billeder/principskitser af hvordan du har sat dit system op?
CTC 308 fra oktober 2013, 166 m2 opvarmning i stueetage + 80 m2 kælder, 360 m slange i 2 lag.

21 grader, køre med natsænkning, 8 timer, -1 grad

Nu med Morsø brændeovn i stuen :-) ca 22-23 grader når der fyres op i brændeovnen

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.