Brine pumpe kører konstant
|
svabonius |
Lagt på d. 22-09-2013 12:30
|
Begynder
Antal indlæg: 3
|
Hej!
Først en advarsel: Jeg ved alt for lidt om mit Vølund Fighter 1240 jordvarmeanlæg, så bær over med mig, hvis mit spørgsmål er totalt pinligt
Vi har i en periode haft den varmeproducerende del af vores jordvarmeanlæg splittet ad, så der kun er blevet lavet varmt vand (væggen buffertanken hang på var ved at skvatte sammen). Nu har VVS manden så samlet hele herligheden igen, og der er nu dejlig varmt i huset. Så langt så godt.
MEN - så vidt jeg kan se (og høre), så kører brine pumpen konstant, og det mener jeg altså ikke den plejer. Kompressoren kører som normalt dvs. med en til to timers mellemrum eller noget i den stil.
Så mit spørgsmål er somend bare, om det virkelig er normalt, at brine pumpen kører 24/7?
Venlig hilsen,
Jens Rohde |
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 22-09-2013 14:11
|
Begynder
Antal indlæg: 132
|
Prøv at kikke om ikke du har en installationsvejledning....
Ellers kommer den her : (PDF) http://www.gskt.dk/media/files/Fighter_1240_Monterings-_&_Brugervejledning.pdf
På side 24 i denne er der en -mulig- forklaring
Men ellers kik i Menu pkt. 9.2.12
Den skal stå på intermitterende -muligvis står din på Kontinuerlig -noget man bruger for at få luften ud af brinekredsen -dog i max 10 døgn.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
|
|
|
|
svabonius |
Lagt på d. 22-09-2013 23:14
|
Begynder
|
Hej Daffy
Takker for hurtigt svar. Har været nede og bladre lidt, og umiddelbart står den i en tilstand, der vist skal tolkes som "periodically" - noget underligt forkortet. Og mon ikke det er mit anlæg der på engelsk forsøger at sige "Intermitterende"?
Men nu sidder jeg og bliver i tvivl om, hvorvidt jeg bare fejlfortolker ikonerne på displayet. Den der er gang i hele tiden (og som følges på vej af en svag brummen) er en cirkel med en lille trekant i. Trekanten sidder forskudt mod højre. Det slå mig lige pludselig, at det jo faktisk godt kan være den, der signalerer, at det varme vand piskes rundt i mine radiatorer - eller hvad?
Så i virkeligheden kan det være, at skidtet faktisk virker som det skal
-Jens |
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 23-09-2013 12:25
|
Begynder
|
Det lyder da ok, men pumpen skal ikke køre hele tiden med disse temperaturer.
i Menu 8.1.2 kan du indstille sproget.
Et godt tjek er at se om cirkulationspumperne nu også kører og at omskifterventilen nu også virker som den skal. Om lukker helt tæt til radiatorkredsen, når der laves varmt vand.
Hvis der er en lugt af sprit inde i varmepumpen, kan det være den indgående brinekobling er frosset i stykker - Nibe (Vølund) havde et problem med dette på deres pumper.
Ellers må du spørge din Kølemontør, når han laver eftersyn. |
|
|
|
svabonius |
Lagt på d. 23-09-2013 12:28
|
Begynder
|
Hej Daffy
Så det ikon jeg beskriver ER rent faktisk for brine pumpen eller?
Det lugter på ingen måde af sprit, og problemerne med sprængte pakninger er blevet fixed... efter der lugtede af sprit
-Jens |
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 23-09-2013 21:43
|
Begynder
|
Nej, det burde være din kompressBor
-Er pt i Norge og ikke meget på net, men læs (og forstå) nu din manual -så bliver du klogere
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
|
|
|