HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indeføler til salg
allankj1
Hej

Jeg har leget lidt med indeføler til min varmepumpe men ikke med det resultat jeg ønskede. Jeg har derfor 2 stk. indeføler i overskud.

Hvis der er nogen der eftersørger en indeføler til varmepumpen så kontakt mig.

Passer til IVT og Bosch
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Hvorfor beholder du den ikke som orientering og ekstra fejllampe? Du får jo pludselig feriefunktionen forærende. Du justerer den bare som indflydelse 0. Så sidder den bare til orientering, når du leger med styringen.

allankj1
Hej Søren og Andre.

På GT 5 føleren på varmepumpen er der allerede monteret en lille anordning og jeg kan derfor ikke tilslutte indeføleren. Jeg giver lige en forklaring her:

Jeg har et ventilationsmodul (VBX) i huset som bruger afkastluften til at varme brinvæsken lidt op så denne bliver 1,0 – 1,3 grad varmere. Min udsugning kører ikke 24 timer i døgnet men på bestemte tidspunkter som styres efter et tænd og sluk ur. Jeg oplevede dog tit at udsugningen kørte på andre tidspunkter end varmepumpen med det resultat at den lettere opvarmet brinevæske blev sendt ud i jorden. Noget af den ekstra varme vil derefter forsvinde ud i jorden og jeg tænkte at det måtte være bedre at bruge den lettere opvarmet brinevæske direkte i varmepumpen da varmere brinevæske jo giver bedre COP.

Sammen med PMP her fra heatpump.dk har vi lavet følgende (Det er PMP der er nørden på dette punkt og har udtænkt og bygget det):

Min pumpe kan tilsluttes en indeføler. Hvis denne indeføler måler samme temperatur, som varmepumpen har fået at vide er den temperatur jeg ønsker i huset påvirker den ikke min varmekurve. Får varmepumpen derimod oplysninger om at der er koldere i rummet end den temperatur jeg ønsker, hæver den varmekurven og varmepumpen starter.

Dette har vi udnyttet ved hjælp af 2 justererbare modstande (falske indefølere) og et relæ der fungere på denne måde:

Når min ventilation er slukket er relæet afbrudt (relæet sidder på samme tænd / sluk ur som ventilationen) og varmepumpen tror at rumtemperaturen svare til den temperatur jeg ønsker. Varmekurven påvirkes så ikke. Idet ventilationen så starter, skifter relæet over på en anden modstand og snyder varmepumpen så den tror at min rumtemperatur er faldet 0,7 grader (er stadig igang med testfasen så måske dette skal justeres yderligere). Det betyder så at varmekurven hæves 0,7 grader og varmepumpen starter. Da jeg har betongulv gør det ikke noget at varmepumpen kører 2-3 timer (samme periode som ventilationen) og buffer gulvet med energi, da det så bare vil udskyde en start senere. Når ventilationen igen slukker skifter relæet over på den anden modstand igen og varmepumpen tror nu at min rumtemperatur er nået det niveau jeg ønsker og den slukker igen.

På denne måde får jeg pludselig mulighed for at kører "natsænkning" lige så mange gange i døgnet jeg ønsker, mod den ene gang i døgnet der ellers er muligt i varmepumpens styring.

Det skal lige siges at har min varmepumpe lige kørt 2-3 timer inden ventilationen starter vil den ikke starte igen da jeg kun har hævet varmekurven 0,7 gader. Er der derimod tale om at når ventilationen starter og der måske er 2-3 timer til at varmepumpen starter ja så vil de 0,7 grader jeg hæver varmekurven få pumpen til at starte. Det betyder ikke det store om varmepumpen starter 2-3 timer før da varmen bare bliver buffet i gulvet og jo ikke går til spilde.
Redigeret af Admin d. 02-12-2013 11:15
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

costum
Hej allankj1

jeg kunne godt være interesseret i en af dine indefølere
ville selv ha lavet en med en 4,7 Kohm NTC modstand
men kan ikke rigtig finde en flot kasse til den som jeg
kan holde ud at se på

hvad er prisen og kan du ikke vedhæfte en billede af dyret
har prøvet google for at se hvordan sådan en indeføler ser ud
uden hæld

God Jul

Dennis Johansen

allankj1
Har ikke lige noget billede nu men smider den op på den blå avis. Tænkte på 150 kr + fragt. Så en 175 kr i det hele. Hvordan lyder det??

allankj1
Skriver lige når jeg har lagt den på DBA.

allankj1
Så er annoncen på DBA med billeder

Søg på "indeføler"

http://www.dba.dk/varmepumpe-ivt-bosch-inde/id-1005118672/

costum
har været på den blå og set dyret den nappe jeg da et stk. af

Mvh Dennis Johansen Shock)

hamselv
Meget klogt (til den pris). Pas nu på med indstillingerne. Det er utroligt nemt at indstille den grufuld forkert.

allankj1
Til Costum

Jeg har skrevet til dig inde på annoncen på den blå avis.

Mit telefonnummer kan findes inde under annoncen. Gider du tage kontakt til mig ??

Mvh

Allan

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.