HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Mitsubishi
Mitsubishi
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffer vs Akk.tank
Dencker
Vil det være "spildt" at montere en 300ltr akk.tank i forhold til en 150ltr buffertank til en frekvensstyret varmepumpe,eks. Metroair F8 ? eller vil det virke bedre med en så stor akk.tank til en start-stop VP ?
dencker
 
tagestavsdal
[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2688&pid=20426#post_20426]Dencker skrev:[/url]

Vil det være "spildt" at montere en 300ltr akk.tank i forhold til en 150ltr buffertank til en frekvensstyret varmepumpe,eks. Metroair F8 ? eller vil det virke bedre med en så stor akk.tank til en start-stop VP ?
dencker


Jeg ved ikke om det er spild eller ej.
Her skal du jo også tænke på øget plads til buffer/akkumulerings tank, og den øget anskaffelses udgift til en større tank.

jeg kan fortælle hvad jeg selv gør med en frekvensstyret VP (Vølund F 1255-16E):

Mit anlæg blev monteret med en 100L buffer tank.
Varmebærerpumpen i VP opvarmer buffertanken, og i mit tilfælde havde jeg to eksterne cirkulations pumper til at flytte varme energien til radiatorer og gulvvarme.
To pumper fordi mit hus blev forøget med en ekstra bygning i 2006 der også skulle opvarmes (den gang med træpiller).

Undervejs blev jeg interesseret i at undersøge denne mulighed:
Kan jeg klare mig alene med varmebærerpumpen i VP??
Så jeg fik lavet et par gennemgangs stykker af to 5/4" propper med hul til et 3/4" nippelrør.
De erstattede de to eksterne cirkulations pumper, så jeg kunne afprøve min ide, uden at ændre noget på systemet.
Der var en hane på den parallel koblede buffertank, så jeg kunne lukke for gennemstrømning gennem denne.

Konklusion:
Ja jeg kunne sagtens undværre buffertanken og de to eksterne cirkulation pumper: dels kunne den interne pumpe forsyne hele anlægget og dels er der vand nok i mit system, måske på grund af ca 10m lange føderør til varme anlægget i tilbygningen.

For at få lange drifttider på pumpen, når det kun er lunkent udenfor, så pumpen ikke kan køre konstant, så har jeg reguleret på gradminutter fra standard -100 til -350.
Jeg mærker ingen komfort problemer ved at fremløbs temperatur får lov til i en længere periode at være lavere end det beregnede /ønskede, velsagtens omkring 3 gange længere tid, fordi jeg har ændret kravet til pumpestart fra gradminut minus 100 til pumpestart ved gradminut minus 350..

Jeg er tilfreds med få pumpestart i overgangstiden, og specielt tilfreds med at jeg sparer energien til de 2 eksterne cirkulations pumper.
Så hvis jeg skulle bygge nyt, så vil jeg helt undværre buffertank på en frekvensstyrret VP, og nøjes med cirkulation fra den interne pumpe.

Så overvej den mulighed:
køb to 5/4" propper med hul til 3/4", køb et nippelrør i passende længde og monter dette i stedet for den eksterne pumpe,
afprøv om det fungerer på dit anlæg, hvis det gør, så sparer du den konstante energi til den eksterne pumpe.
Ovenstående er kun muligt, hvis der er monteret en hane så du kan forhindre cirkulation i buffertank.
Hvis det ikke virker hos dig, så kan du hurtigt og enkelt vende tilbage til oprindelig montage.

Hvis dit anlæg allerede er monteret, så kan det nok ikke økonomisk svare sig at skifte buffertank, det til er besparelsen nok for lille.
Hvis anlægget endnu ikke er monteret, så få monteret en hane på retur fra buffertanken, så du kan eksperimentere som jeg foreslår.
Husk så, at du kan få længere driftstider ved at fremløbs temperatur accepteres ved at være "for kold" i længere tid end standard på pumpen.
På en Vølund hedder denne indstilling gradminut, hvad det kaldes på andre fabrikater ved jeg ikke.

I øvrigt synes jeg, at det næsten er blevet en religiøs holdning:
jo større buffer tank jo bedre er det, fordi start og stop af kompresser er en katastrofe for holdbarheden, her er jeg nok ikke så overbevist, tænk bare på hvor tit kompresser starter og stopper i vores køleskabe og frysere, og mit køleskab er da omkring 20år gammelt, og skal måske skiftes, fordi energi standarden er blevet meget bedre de senere år. Men det skal ikke skiftes fordi kompresseren ikke kan mere.

Hilsen Tage
VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme
 
Dencker
Jeg er ved at bygge et nyt hus, det er på 175m2 med gulvvarme overalt og det er isoleret midt imellem lavenergi og nul energi. VVS'eren er den lokale = naboen og han laver ikke varmepumper, han vil godt være behjælpelig med opsætning men ikke "projektering" af anlægget. Alle (næsten) fabrikater anbefaler en buffertank så der er nok volume til at afrime om vinteren, jeg har snakket med en "klog" mand og han mente at der burde være akk.tank på alle VP'er uanset om den er frekvensstyret eller ej men så går det smarte vel lidt af den når den kun kører efter forbrug. Jeg har osse tænkt på en akk.tank (300ltr) med solfangerspiral i da der er et rimeligt stort tag mod syd men kan ikke helt gennemskue det med frekvens styring eller ej
Dencker
 
tagestavsdal
[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2688&pid=20428#post_20428]Dencker skrev:[/url]

Jeg er ved at bygge et nyt hus, det er på 175m2 med gulvvarme overalt og det er isoleret midt imellem lavenergi og nul energi. VVS'eren er den lokale = naboen og han laver ikke varmepumper, han vil godt være behjælpelig med opsætning men ikke "projektering" af anlægget. Alle (næsten) fabrikater anbefaler en buffertank så der er nok volume til at afrime om vinteren, jeg har snakket med en "klog" mand og han mente at der burde være akk.tank på alle VP'er uanset om den er frekvensstyret eller ej men så går det smarte vel lidt af den når den kun kører efter forbrug. Jeg har osse tænkt på en akk.tank (300ltr) med solfangerspiral i da der er et rimeligt stort tag mod syd men kan ikke helt gennemskue det med frekvens styring eller ej
Dencker


Hej Dencker
Jeg havde overset at du skal have en luft vand VP, dem har har jeg begrænset viden om.
Men som jeg forstår driften, så benytter man det varme vand i dit anlæg til at afrime udedelen i din VP. Derfor er du nødt til at have vand nok, ellers kan du ikke afrime.

mht solfanger, så lyder det fornuftigt set udfra en energi betragtning, hvor vidt det går rent økonomisk, kan være mere tvivlsomt.
Kan du i fyrings perioden samle energi nok fra solen til at det kan forrente ekstra investeringen.
Hvis du har et lav energi hus så er det jo ikke ret meget energi du skal lave på VP, og så kan det måske ikke opveje ekstra udgiften til solfanger.

Jeg har ikke regnet på det, udover for en del år siden da jeg overvejede solfanger til VV, da det var noget som skulle påbygges et eksisterende anlæg, så forsvandt den økonomiske fordel.
det er måske anderledes, når man kan integrere solfanger i et nyt projekt.

Tage
VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme
 
Dencker
Ja, jeg fik ikke set mig om da jeg skrev indlægget, der er en luft/vand jeg skal have men er noget i tvivl om anlæggets opbygning da min nabo VVS'er som skrevet ikke installerer varmepumper. Det kan godt være at det ikke er rentabelt med solfanger men omvendt så tror jeg at jeg vil sove bedre om natten hvis det er installeret. Der er så bare det med en frekvensstyret vp, den vil vel ikke virke optimalt hvis den kører på en akk.tank framfor at køre med den nødvendige effekt, jeg er bare blevet lidt lun på en Metro Air f8
 
tagestavsdal
[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2688&pid=20430#post_20430]Dencker skrev:[/url]

Ja, jeg fik ikke set mig om da jeg skrev indlægget, der er en luft/vand jeg skal have men er noget i tvivl om anlæggets opbygning da min nabo VVS'er som skrevet ikke installerer varmepumper. Det kan godt være at det ikke er rentabelt med solfanger men omvendt så tror jeg at jeg vil sove bedre om natten hvis det er installeret. Der er så bare det med en frekvensstyret vp, den vil vel ikke virke optimalt hvis den kører på en akk.tank framfor at køre med den nødvendige effekt, jeg er bare blevet lidt lun på en Metro Air f8


Hej Dencker.

Her mine overvejelser om frekvensstyrret eller ej, og størrelse af buffertank.
Mine antagelser:
en 10kW VP on/off, eller en 10kW frekvensstyrret (fra 25% til 100% = 2,5kW til 10kW)
En bufferkapacitet på 450L vand, en temperatur forskel på 4 grader mellem start og stop. så har bufferen en energi kapacitet på 2kWh.

Tænkt arbejdssituation om forår/efterår, varmebehovet er 2kW.
Når bufferkapaciteten er brugt, starter VP.

Den frekvensstyrrede pumpe vil køre med effekten 2,5kW, og har derfor et overskud på 0,5kW til opbygning af bufferkapacitet, og det vil tage 4 timer at genopbygge bufferlageret, da lageret er 2kWh, kan huset klare sig i yderligere en time, så pumpen starter hver 5 time og kører i 4 timer og holder pause i 1 time.

On/off pumpen på 10kW har et overskud på 8kW til opbygning af bufferlageret.
ON/off pumpen skal køre i 1/4time=15minutter, og så er bufferen fuld igen, nu kan huset klare sig i en time med fuldbufferenergi, helt lige som før.
Altså kørsel i et kvarter og pause i en time,
Set på en 5 timers periode:
Så vil on/off pumpen starte 4 gange, køre i et kvarter og holde pause på en time
Den frekvenstyrrede pumpe vil starte 1 gang, køre i 4 timer og holde pause i en time.

Når man kommer længere ind på vinteren, f.eks når effekt behovet bliver 4kW,
så har on/off pumpen et overskud på 6kW, og det tager nu 1/3 time=20minutter at genopbygge bufferlageret, da behovet nu er 4kW, så kan bufferet holde til 1/2 times forbrug.
Så mellem 28 og 29 gange i døgnet vil en on/off pumpe starte og køre 20minutter og pause i 30minutter.
Den frekvensstyrrede vil køre konstant, da den vil lever 4kW, det vil sige køre med 40% af max.

Er man bange for mange start og stop, så kan den frekvensstyrede pumpe anbefales, er man bekymret for holdbarheden i en sådanne, så vælges on/off pumpen.

Hilsen Tage
VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme
 
Varmeihuset
Delta delta delta , den render vi altid ind i
Tages tal er rigtig gode for at vise det med bufferen
men han er vant til jordvarme, heldige ham ;o)

med en luft , der havde vi i nat +5 grader , og om dagen 19,det er ,14 graders forskel
det er en stor forskel på hvordan en luft leverer ved det temperaturer
Tages jordvarme havde nok en forskel tæt på nul

og så vil de fleste invertere ikke levere 20% når de starter op, de starter op med 100%, og justerer så ned , alt imens de føler sig frem til hvad der bliver slugt af den energi de sendte frem

Så bliver tallene lidt dårligere for inverteren men kun lidt

nogle, selv min billige, den kan beordres til kun AT LEVERE XX
så kan man komme tæt på Tages tal

bufferen er til for at der er energi at tage af ved afrimning, og imens den laver varmt vand,, eller begge dele

kan den klare det er den på komfort siden stor nok=man mærker ikke om der laves varmt vand eller afrimes , eller begge dle lige på hindanden
derefter er jo større kun med til længere start stop tider

MEN de kommer først ind i billedet i start slut af fyringsessonen
der er husets enegibehov ikke overraskende lavere end vinter
og fremløb kan tillades lavere
så DER sætter man bare udsvinget på tilladte temperaturer op

jeg har kun en 80 liters , og i den kolde tid kører det fint, da huset fint sluger det pumpem leverer, selv på det laveste
der er der tilladt 2 grader over setpoint, og to under =total 4 grader
det sætter jeg op 4 over og under =total 8 grader
det gir pænt lange driftstider og pauser , og pludselig er fyrings sessonnen forbi

Min buffer , den sender det varme vand ind af et rør der ender lige under toppen
I toppen tapper huset varmebærerpumpe det indsendte vand
når det kommer retur fra radiatorerne, er det under bufferen, der sidder der et t stykke , nu kan det rende tilbage til varmepumpen, eller ind i bufferen
så længe huset aftar al leveret vand, står vandet stille i bufferen
når huset termostater, drosler flovet, så begynder toplaget af varmt vand at forøges
på et tidspunkt , er hele bufferen fyld med fremløbs temperatur vand
vandet som varmepumpen modtager stiger nu i temp, det indtil setponitet er nået, og varmepumpen stopper

nu kører radiatorerne helt og alene på bufferen
varmepumpen modtager stadig vand fra radiatorerne , dog uden at opvarme det, når varmepumpen mærker at vandet er for koldt, så starter den igen
jeg fik aldrig prøvet at drosle pumpen så den opførte som som en 4kw , men det vil jeg når den kommende fyrings sesson starter, det vil gi endnu længere driftstider, men samme pauser som tidligere

man kan indstille effekten både til radiator vand, og varmt vand
så den kan godt gi max ved vv produktion, og reduceret til radiator vand
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Dencker
tak for svarene, det er jo lidt afhængig om man er til den røde eller blå mercedes..........der skal vist lidt mere research til

Dencker
 
Varmeihuset
Hvis dit hus er så godt isoleret, som du nævner, så er det mere varmt vand forbruget der kommer til at diktere størrelsen på din pumpe

I et gammelt hus,med en alm familie der bruges 4/5 af energien på opvarmning af huset
og 1/5 til varmt vand
flytter familien i et hus som dit
så ændres deres varmtvand forbrug ikke
men det kommer til at ende højere end husets forbrug til opvarmning

hvis alle går i bad om morgenen, så skal pumpen levere en pæn slat energi for at fylde varme på vvbeholderen
kan den det, så kan den også holde dit hus varmt

i et gammelt hus er det omvendt, kan den holde huset varmt , har den mange kræfter , og selve vv er er så kun en lille del

det skal du ha for øje når du læser om folks pumper

men nu gik dit spørgsmål jo på buffertank

en luft varmepumpe , den henter jo varmen ud af luften
din pumpe skal så ved minus 14 grader kunne levere varme til huset, og vvbeholder
da huset er godt isoleret, kan du bruge en lille killing til det ved minus 14
og de fleste luft varmepumper ER nogle små killinger ved minus 14
når det lagger enden imod med fyrings sæsonen , så er de vokset til vilde tigre
det er HER problemet er med luft varmepumper

hvor skal de gøre af de kræfter de har ved + 10 til 14 eller mere grader i foråret
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Heatpump.DK
byder
krogh87
VELKOMMEN
som nyt medlem

SuperAdmins: 1
Moderator: 0
10539928 unikke besøgende

Brugere online:
hanssing08:50:38
Varmeihuset15:08:39
ncm> 1 Dag
Per Hojmark> 1 Dag
uhrenholt> 2 Dage
Daffy> 2 Dage
kkrede> 2 Dage
Dinsol> 2 Dage
uffebeck> 3 Dage
anderssk> 3 Dage

Gæster online: 2

Din IP-adresse: 54.198.55.167

VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2018 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt CVR Nr 18966778 Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2018 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

10,539,928 Unikke besøg
XHTML CSS