HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Udedel i hal
Daffy
Er der nogen der har en ide om det er i orden at have udedelen i en hal m.m. ?

Har en luft/vand vp der opvarmer gulvet i et gammelt autolakeri som jeg har lejet til at renovere en båd i.

Naboen til autolakeriet vil meget gerne opsætte et lagertelt lige hvor udedelen står.

Teltet bliver på ca 300 m2 og sådan en er jo ikke speciel tæt. Skal bruges til at holde træpaller m.m. fri for regn m.m.

Men vil det være en ulempe for driften ?

Udedelen vil i hvert fald ikke blive begravet i sne, og der kommer vel heller ikke rimfrost på udedelen.

Men vil gerne høre erfaringer med nogen der har en udedel f.eks i en carport eller lign.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2637&pid=19823#post_19823]Daffy skrev:[/url]

Er der nogen der har en ide om det er i orden at have udedelen i en hal m.m. ?

Har en luft/vand vp der opvarmer gulvet i et gammelt autolakeri som jeg har lejet til at renovere en båd i.

Naboen til autolakeriet vil meget gerne opsætte et lagertelt lige hvor udedelen står.

Teltet bliver på ca 300 m2 og sådan en er jo ikke speciel tæt. Skal bruges til at holde træpaller m.m. fri for regn m.m.

Men vil det være en ulempe for driften ?

Udedelen vil i hvert fald ikke blive begravet i sne, og der kommer vel heller ikke rimfrost på udedelen.

Men vil gerne høre erfaringer med nogen der har en udedel f.eks i en carport eller lign.


Hej Daffy
erfaring har jeg ikke,
men min fysikforståelse/varme forståelse siger mig det er en dårlig tanke.
Udedelen afkøler jo luften omkring sig, for at flytte varme energien ind i dit hus
hvis vi ser bort fra isolering og højde til loftet og alene ser på kvadratmeter, der skal opvarmes
Så dette tanke eksempel, dit hus er 100kvm, teltet er 300kvm
udendørs temperatur er 0 grader, i huset vil du have 21 grader, denne varme energi skal tages fra luften i teltet, og den vil derfor falde 7 grader (1/3 del) af de 21
Det vil sige at temperaturen i teltet vil blive minus 7 grader, dette udlignes selvfølgelig efterhånden, med varme udefra, men dit hus taber jo også hele tiden varme til omgivelserne som så varme pumpen skal levere.
Da huset er ispleret mere end teltet, så vil mit skøn være at udedelen i teltet vil holde luft temperatueren 2-4 grader under undendørs temperatur på de nul grader i mit tanke eksempel
Så hvis du/naboen kan leve med et telt som permanent er 3-4 grader koldere end udendørs, ja så er det vel en mulighed.
Men jeg ville ikke selv gøre det.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Daffy
Tak for tilbage meldingen..

Teltet skal bruges til at opbevare træpaller og anden emballage, der godt kan tåle kulde, men gerne må være fri for regnvand m.m.

Indenfor skal der "kun" være 12-14 grader for lige at holde båd m.m. varm. Senere i renoverings processen hvor vi skal til at støbe med glasfiber bliver der naturligvis brug for mere varme. men mon ikke Moder natur hjælper noget på det til den tid ;-)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Rhsin
essensen er vel udover at du hæmmer luftcirkulationen i et eller andet omfang omkring varmepumpen, så ødelægger du også driftøkonomien ved at sætte den et sted som hele tiden vil presse varmepumpen, hvis du vil varme indenfor, jo koldere der er hvor udedelen er, jo dårligere er den copværdi du får ud af varmepumpen, og det er noget som kan mærkes på energiforbruget når du rammer ekstremerne.. hvor det i bund og grund er der du har brug for varmepumpen, dernæst falder ydelsen også på varmepumpen.. dvs den kan ikke præstere så godt som tiltænkt.
Sæt den evt sådan at den kan trække luften udefra og kaste det af inde, så der kan skabes en naturlig cirkulation omkring udedelen med "frisk" luft
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Daffy
Hej Rhsin.

Er noget enig i dit indlæg.

Men lagerteltet er jo langtfra tæt. -og indenfor i teltet er der vel ca 1100 m3 luft der skal afkøles

Talte med en vognmand i weekenden der havde en L/L vp til at opvarme en frokoststue m.m. der er en brugt kontorcontainer - denne står i en stor garagehal til lastbiler, og han var absolut tilfreds med opstillingen...

Men hvad med den rimfrost vi fjerner fra biler der står i det fri om morgenen ? Den må jeg vel slippe for ? og vil det ikke (teoretisk) hjælpe på varmepumpens drift ?
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Arhhhh, hvis man nu skal lade varmepumpen ventilere telthallen, er det da rarest man lader varmepumpen suge fra telthallen og så afkaste i det fri. Udedelen vil jo stå og "lege" fancoil i teltet - altså prøve at køle teltet ned. Det lykkedes nok ikke nævneværdig godt, men en grum ulempe vil være at afkastet fra udedelen med nogenlunde sikkerhed er nedkølet til dugpuntet, således det luft der render ud af udedelen formentlig er fuldmættet med vand. Det har træprodukter ikke udpræget godt af.

Så er teltet en lille anelse tæt, nedsætter du varmepumpens ydelse og "leger" kølerum i teltet, hvilket ikke er særlig godt.
 
hamselv
Sådan en LV fætter kører normalt med nogle temmelig store luftmængder, for netop at holde fordampningstemperatur højest muligt i forhold til det luft vi collecter fra. Ergo vil luften lynhurtigt være meget tæt på fuldmættet i telthallen og frit vand vil hurtigt være en sandsynlighed, med heraf følgende bøvl med skimmel og andre fortræffeligheder. Masser af gange har vi set spændende tiltag med anlæg i tagrum og andre spændende tiltag, der er med til at køre tingene mindre heldige. At teltet rummer 1100 m³ kan man næsten gætte måske ikke er fantastisk, når fordamperblæserne måske giver 3500 m³/h (bare et gæt).

Og ja, man kan sagtens flytte varmen til en garage, hvis man f.eks laver klima. Den anden vej altså køler garagen for at lave "billig" varme lyder temmelig meget molboagtigt. Jeg ville være temmelig træt af at have min bil stående i en garage med køl på, da metaller ikke enes ret godt med fuldmættet luft.
 
Daffy
Hej Hamselv

Tak for svarene..

Varmepumpen er en Energy Saver 7 fra Sverige af.

Det vil være relativt nemt at få afkastluften ud i det fri med nogle store ventilationsrør. Måske det bliver resultatet.

Måske endda så man kunne bruge udedelen til at udtørre paller m.m. der står inde i teltet :-D

Vognmanden jeg omtalte har 9 lastbiler til at stå inde i et garageanlæg hvor der altid er åbne porte -og han har ingen ulemper ved at der står en VP derinde...
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Som nævnt ville jeg smide den kolde loft ud, og lade VP suge ind i teltet. Det kommer til at give lidt susen ind her og der, men mon ikke der er en bette sidegevinst i lidt færre blade i udedelen og måske elimination af fugesne og den slags i udedelen. Lyder til en god plan. Og teltet bliver da temmelig velventileret, om end det er lavet med gammeldaws udsugning. Tror pallerne har bedst af det.
 
pmp
@daffy
Du overser en vigtig ting.
Vognmanden har sin kontorcontainer stående i garagen. Det betyder jo, at varmetabet ender i garagen, hvorfra varmen er hentet, og dermed modvirker afkølingen. Et kredsløb der netto tilføres den energi varmepumpen tager fra el-nettet. Derfor har vognmanden ingen problemer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Daffy
Lagerteltet er nu sat op....

I morgen kommer der så ca 2000 våde og kolde -og brugte -industripaller ind i teltet.

I første omgang sætter vi ikke afkastet ud i det fri... Vil lige se om der kommer problemer med kondens på tagdugen m.m.

Ellers sætter vi et ventilationsrør på der går til en gennemløbsbrønd der står lige foran varmepumpen.

Som et kuriosum har jeg lige startet VP her til morgen. Inde i det gl. autolakeri var der 5 grader kl 7... Var så fornuftig at jeg pillede elvarmestaven af inden opstart... ;-)

Kommer forbi igen ved 17 tiden og så er jeg spændt på hvordan det så ser ud.....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Daffy
Vil da lige genoptage den et år gamle tråd.

Har netop startet varmepumpen op igen, da vi skal i gang med båden, der står i hallen i weekenden.
Temperatur inde er 5 grader og i lagerteltet ca. 1 grad.
Der er vel 1000 paller i teltet og en del betonelementer.
Jeg er så spændt på, hvad temperaturen er inde og ude i morgen.

Sidste år havde vi ingen problemer med fugt m.m. i teltet. Faktisk tørrede Pallerne i teltet rimeligt hurtigt op.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Daffy
Ikke så megen interesse for at kommentere tråden ;-)

Vi nåede 17 grader indenfor i går Søndag. Porten er ikke speciel tæt så der er gået en del varme ud af bygningen.

Det hjalp i øvrigt gevaldigt da jeg fik alle gulvvarmekredsene til at virke. Måtte lige motionere ventilerne et par gange.

I lagerteltet var der forbavsende tørt -og ca 3 grader koldere end udenfor, blæsten har nok hjulpet en del på ventilationen også inden for.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,786 Unikke besøg
XHTML CSS