HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
rum termostat
MHDK
Hej
kan nogen forklare hvordan Rumtermostaterne præcis virker ?

hvis min rum termostat siger der er 23,4 grader varmt i rummet,(i ca 1.5m højde) men jeg "kun" har den indstillet på 20 grader. vil den så overhoved sende noget gulvvarme til rummet ? eller vil jeg skulle indstille den til fx 26 grader, før den sender varme til rummet ?

der er jo tydelig forskel på rum temperatur og varmen på mit gulv, der er en del koldere.
 
hanssing
Der mangler lidt for megen infor til at nogen kan svare.

Men hvis dit gulv er opvarment med varmepumpe så er det kritisk vigtigt at denne er indstillet korrekt, for at opnå korrekt drift.

Sekundært så kræver det selvsagt at termostater er korrekte, virker, og at de åbner den korrekte ventil!

Hvis pumpen er indstillet dårligt, eller bare virker dårligt, ja så får du en høj regning.

Hvis termostatene stpr forkert eller er fejlfortrådet, så åbner et koldt værese for varmen til at forkert rum , og så går det galt.

MAngel af denne type i en lejebolig er udlejers ansvar.
 
MHDK
hej
tak for svar. med på det er udlejeren ansvar. men de sender bare en varmepumpe mand herud, som ikke gør meget gavn og blot sætter det hele på komform tilstand. som så igen har et kæmpe forbrug. men sikker fordi resten står forkert.

men kan man sige noget om, hvis rumtermostaten selv måler fx 24,3 grader i rummet, så kalder den vel ikke på varme, hvis den kun er indstillet til 20 ? jeg er vel nød til at skrive termostaten op på fx26 grader. for at den kalder på varme.?? (uanset hvad varmepumpe/kurve/værdi er sat til)?
 
Varmeihuset
Som jeg spørger om i din anden tråd , er der den temperatur som du kan se på displayet
hvis ja, hvor faen kommer varmen så fra, hvis gulvet er koldt

få målt gulvets og rummets temperatur, med noget du stoler på
gør det i i alle rum
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Du har ikke oplyst hvilken fabrikat og type rumtermostat der er tale om. Nogle kan kalibreres og stille ofset og hysterese hvis de måler forkert. De fle måler dog rimelig nøjagtigt, typisk indenfor +/- 0,5 grad.
Og de fleste har et symbol eller indikering om de er on eller off. uanset hvilken setpunkt der er valgt og hvad rumtemperaturen er.
Men det lyder som om at da der er tale om et nyt og velisoleret hus ja så er rumremperaturen ok og termostaten lukker for varmen. (typis 22-24 gr idag). og hvis der så er fliser på betongulv ja så føles de kolde, men der er ikke noget galt med rumtemperaturen. Mange har den forventning at gulvvarme = lune gulve (som på badeværelser for 20-30 år siden), men sådan er det ikke idag. vil du have "lune gulve" ja så koster det, for så brænder du konstant varme/energi af som der reelt ikke er behov for (i et nyt velisoleret hus).
Med det rette trimning af gulvvarmekredsene samt varmepumpen, kan man finde et passende kompromis, mellem økonomisk drift og comfort. De følges normalt ad, så øget comfort = øget økonomisk udgift. Det er sjældet de er modsat rettet hvor god comfort = billig drift.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
MHDK

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2753&pid=21218#post_21218]Varmeihuset skrev:[/url]

Som jeg spørger om i din anden tråd , er der den temperatur som du kan se på displayet
hvis ja, hvor faen kommer varmen så fra, hvis gulvet er koldt

få målt gulvets og rummets temperatur, med noget du stoler på
gør det i i alle rum

Ja, det er temperaturen jeg kan se på displayet.
jeg kan ikke sige hvorfor en siger den varme i højden. tjekker jeg med lasermåler kommer den ikke i nærheden af de 23-24 grader og man kan også tydeligt mærke på fødderne at det ikke er varmt. altså man kan rende i tshirt men mærke fødderne fryser. hvis det gir mening Wink

det stemmer meget godt med den varme display viser. altså de ca 24 grader. bare ikke i gulvet.
 
MHDK

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2753&pid=21220#post_21220]lars-jacobsen skrev:[/url]

Du har ikke oplyst hvilken fabrikat og type rumtermostat der er tale om. Nogle kan kalibreres og stille ofset og hysterese hvis de måler forkert. De fle måler dog rimelig nøjagtigt, typisk indenfor +/- 0,5 grad.
Og de fleste har et symbol eller indikering om de er on eller off. uanset hvilken setpunkt der er valgt og hvad rumtemperaturen er.
Men det lyder som om at da der er tale om et nyt og velisoleret hus ja så er rumremperaturen ok og termostaten lukker for varmen. (typis 22-24 gr idag). og hvis der så er fliser på betongulv ja så føles de kolde, men der er ikke noget galt med rumtemperaturen. Mange har den forventning at gulvvarme = lune gulve (som på badeværelser for 20-30 år siden), men sådan er det ikke idag. vil du have "lune gulve" ja så koster det, for så brænder du konstant varme/energi af som der reelt ikke er behov for (i et nyt velisoleret hus).
Med det rette trimning af gulvvarmekredsene samt varmepumpen, kan man finde et passende kompromis, mellem økonomisk drift og comfort. De følges normalt ad, så øget comfort = øget økonomisk udgift. Det er sjældet de er modsat rettet hvor god comfort = billig drift.


korrekt de er 4 år gamle. men godt isoleret "rækkehuse" med nabo på begge sider. som sikkert også er med til at holde på varmen i "højden" gulvet er bare pisse koldt Wink eller passer ihvertfald ikke med den temperatur, som vises på displayet.

det hele er danfoss link system. gulvvarme med rum termostat. denne model
https://www.google.dk/search?q=rumtermostat+danfoss&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiTu6n5_rPeAhXKfFAKHXNEC4cQ_AUIDigB&biw=1920&bih=938#imgrc=Po9xTV8nCYIYZM:

nu nævner du "gulvvarmekredsene" er det justeringen på hver ventil der går til hvert rum eller hvad snakker vi her ? dem har jeg nemlig forsøgt at ændre ud fra en danfoss skarbelon. med muligheder fra 1-6 og har mere eller mindre åbne shunten helt. da jeg høre det gir godt gennemgang, det hele føles bare lidt som om at det hele står forkert og der ikke sendes varme rundt i slanger engang imellem.

åbner jeg helt for rumtermostaterne og skruer helt op på varmepumpe rumværdien, så går der et par time også er der varme i alle slanger. men så køre alt også på fuldt drøn og det samme med forbruger i kw. skruer jeg så ned igen. holder den på varmen nogle timer og begynder så at blive koldt. jeg kan bare ikke få den til at sende varme rundt igen. selvom jeg skruer op for rumværdien på varmepumpen.

hvad er et passende forbrug i kw. på sådan et anlæg i døgnet her i vintertiden. er 15-20kw meget ? jeg havde måske en forventning om ca 8-12 for selve varmepumpen ?
 
lars-jacobsen
mit døgnforbrug er i denne tid mellem 18-20 Kwh. på varmepumpen inc. varmt vand.
der er masser af tråde her på sitet omkring vigtigheden af indregulering af kredsene. det kræver viden og tid at optimere og altså ikke "bare lige" et hint man får på Internettet.
og ja det er meget normalt med en temperatur gradient (variation/forskel) på op til 2-5 grader mellem gulv og loft hvor "middel" værdien i hovedhøjde hvor vores menskelige "termostat" sidder passer meget godt med den på vægen.
og ja det koster lidt at få varmet alt betonnnen op og gjert den gennemvarm her i starten af fyringssæssonnen med 25-35 grader lunken vand,men derefter er det nemt/billigt at vedligeholde.
og i øvrigt danfoss link termostaterne kan ikke kalibreres/justeres, der må man accepteres op til 2 graders forskel mellem enhederne (har jeg målt på 5 placeret i den samme lukkede boks for test af nøjagtighden/varians)
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
MHDK
okay.

hvordan køre du med rumfølerne?(hvis du har sådanne) står de hele døgnet til samme temperatur eller blir de sænket nogle timer, fx hvis i ikke er hjemme ?

mine står lige nu til 30 grader. men det betyder jo så vel også. at de hele tiden er åbne og kalder på varme, derved har jeg vel også en varmepumpe der konstant køre og skal sende varme ud, som vel koster ?

jeg tænker det måske mere var noget med, den sendte noget varme rundt, slukkede i "2-3 timer" også sendte nyt varmt vand tundt i gulvene. og derved ikke køre konstant ?

en de ca 20kw i døgnet er måske meget normalt, når der blir koldt så. syntes bare at selvom parket gulvet siger 24grader, så føles det stadig "koldt" for fødderne og det svært overhovedet at mærke noget varme i fødderne.
 
Varmeihuset
Hvis gulvet er 24 grader , og du syntes AT DET , er koldt, så kan du godt glemme alt om varme fødder , det kommer ikke til at ske
Dit hus er så godt isoleret at gulvet ikke skal være ret lunt, for at det kan holde rumtemperaturen

Men er da lige nød til at spørge, hvis gulvet NU er 24 grader, hvad er indetemperaturen i rummene så ??

og om de andre i huset er enige, ikke at de bare er med på at du syntes det er koldt, men at de virkelig også mener de lider under kolde gulve

Men hvis du KLAN nøjes med de 24 grader, og din ønske rumtemperatur er 24, så vil gulvet ikke afgi særligt meget energi til rummet , da luften allerede er 24 grader

når først al betonen er varmet op , skal pumpen kun afgi den energi som smutter ud af bygningen via klimaskærmen og udluftning

Men din varme regning vil blive ca 32 procent dyrere, end hvis du holdte 20 grader i huset
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
majmik
Det er vigtigt at der ikke justeres hele tiden da det tager lang tid for tung gulvarme at reagere! Prøv at skrue op for temperaturen en lille smule og vent så et par dage og se hvordan det så er! Er det ikke nok så giv det et lille nøk mere. det er også først efter flere dage du kan regne med el forbruget da gulvet først skal i balance!
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
MHDK

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2753&pid=21232#post_21232]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvis gulvet er 24 grader , og du syntes AT DET , er koldt, så kan du godt glemme alt om varme fødder , det kommer ikke til at ske
Dit hus er så godt isoleret at gulvet ikke skal være ret lunt, for at det kan holde rumtemperaturen

Men er da lige nød til at spørge, hvis gulvet NU er 24 grader, hvad er indetemperaturen i rummene så ??

og om de andre i huset er enige, ikke at de bare er med på at du syntes det er koldt, men at de virkelig også mener de lider under kolde gulve

Men hvis du KLAN nøjes med de 24 grader, og din ønske rumtemperatur er 24, så vil gulvet ikke afgi særligt meget energi til rummet , da luften allerede er 24 grader

når først al betonen er varmet op , skal pumpen kun afgi den energi som smutter ud af bygningen via klimaskærmen og udluftning

Men din varme regning vil blive ca 32 procent dyrere, end hvis du holdte 20 grader i huset


Når gulvet er de 24 grader (målt med laser) Så står den også på 24 grader på displayet.

det er nok mere de andre i huset der siger de fryser, jeg klare mig fint Wink

må prøve at køre med samme indstilling i 2/4 dage og se om det ændre noget når betonnen er varmet op.

jeg er bare ikke sikker på hvordan jeg kommer på 20 grader. displayet, vil ikke gå under ca 23 grader. (tror det hænger sammen med isoleringen og de tætte naboer.)

jeg er dog i tvivl om hvordan gulvvarmen/varmepumpen opføre sig, hvis displayet siger fx 24 grader. men jeg selv skruer det ned på fx 20 grader. vil gulvet forsøge at køle sig selv, eller hvordan opføre systemet sig ?
(jeg er ikke sikker, men tror mest de andre i huset brokker sig, fordi gulvet/fødderne føles kolde, selvom rummet er 24 grader. og om der er 20 el 24 ved fødderne, tror jeg netop hellere ikke de vil kun mærke forskel på, også vil jeg jo hellere sænke den og køre fx20 grader.)
 
Varmeihuset
Hvis temp ikke steg da gulvet blev hevet op på de 24 grader, så VAR gulvet koldt i forhold til rumtemperaturen

Så tror jeg godt at de fleste vil føle det lidt fodkoldt, der har måske været 4 graders forskel ,og det er MEGET

Men hvor faen kom energien fra til at holde rummene på 24 grader ???

har i gang i en masse elektriske ting ??

Du siger/skriver jo også at det er hver overgangs periode det sker

Har spurgt før , men gør det lige igen ;o) hvor meget strøm brugte pumpen sidste år ??

og sidder pumpen virkeligt lukket inde i en kasse , uden at kunne få luft ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
MHDK
energien før kom sikker på de gode isoleringen og sikker varmen fra naboerne. de er ældre overgang og har ingen forstand på teknikker. så her har viceværten bare være forbi og sat den konstant på komfort. Groft sagt. varmekurven er sat på 28 og rum følerne på 32. tør slet ikke tænke på hvad de koster pr dag.

ikke det store elektrik ting. der et tv der kørt, ikke meget andet.

bruger ca 3500kw i huset om året. når Solcellerne er trukket fra (på gammel ordning 2kw anlæg) hele sommeren køre vi med rum følerne skruet helt ned og varmekurve på 10. fordi det nemt blir så ekstremt varmt herinde. UNDEN noget varme i gulvet. (også lidt "total" modsat om vinteren)
 
Varmeihuset
Hvad med pumpen? er den virkelig lukket inde ?
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
@MHDK (og varmeihuset).
Du har 2 tråde omkring dit (samme) problem. Skal vi ikke sige du har fået svar på hvordan en rumtermostat virker og så lukke denne tråd og kun fortsætte på den anden vedr driften af din varmepumpeinstallation.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
MHDK
jo de er blevet blandet lidt sammen.

jeg har dog et sidste spørgsmål til funktionalitet ved rumfølerne. Når jeg har sat rumfølerne til fx 20 grader. men den viser 24,3 på displaey hvad der der så med gulvvarmen. lukker den ikke ventilen og venter med at sende varme til den kreds, til før rumføleren registrer en temperatur på under 20 grader ?

for så er jeg jo nød til at have den på over 23 grader som standart. da uanset ude tempratur, så har jeg endnu ikke se min rumføler display på under 22,x grader i de 3 år vi har boet her.
 
lars-jacobsen
korrekt.
der vælges et setpunkt på termostaten. er temperaturen over lukker ventilen. er den under åbner ventilen. så kan der være en såkaldt hysterese på f.eks. 0,5 grader. dvs temperaturen i virkeligheden skal svinge 1 grad før der åbnes/lukkes.
eksempel du har valgt setpunkt 20 gr. temperaturen er 18 og ventilen åbner. når temperaturen når 20,5 slukker den. men der går lige et stykke tid inden varmen fra kredsen er overført til rummet og temperaturen når derfor at stige til måske 21-22 grader. så flader den ud og begynder at falde. når den når ned på 19,5 åbner ventilen igen og kalder på vare. det tager så lieg et sykke tid inden det når ud i gulvet og vi ender ned på på 18 grader og så starter vi forfra.
er der 23 gr. rumtemperatur iflg. displayet kommer der ingen varme frem til rummet/gulvet før du stiller setpuktet højere.
igen temperaturen er relativ og ikke 100% nøjagtig, så tag dig ikke af om du opererer omkring de 19-20 grader eller de 23-24. det er den oplede temperatur der skal betemme din comfort. ikke et tal på et display.

så meget for termostat funktionaliten. mht din konkrete så skriv i den anden tråd om du har en central termostat for indetemperaturen (eller på pumpen kan sætte det) der sammen med en udetemperatur føler betemmer fremløbstemperaturene.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Opsummering.

Du bruger 3500 kw om året efter solcellerne (2kw anlæg). Solcellerne laver ikke mere end i hvert fald 1800 kw. Så samlet et forbrug i huset på 5300 kw incl alm forbrug til fjernsyn, elektronik og alt andet.

Du har den ønsket temperatur i huset dog er gulvene kolde. Er vi enige om alt dette ??
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
MHDK
Jo mere eller mindre.
2017 brugte vi ca 3800 kw efter solcellerne var trukket fra. det med gulvvarmen helt slukket i sommermånederne, fordi det blir så ekstremt varmt i de her huse. der er tæt på 29-30 grader indenfor, uden noget varme er tændt
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,143 Unikke besøg
XHTML CSS