HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme eller Luft til vand
TP
Hej varmepumpefolk

Naboen overvejer at skifte fra pillefyr til et luft til vand anlæg. Jeg har dog lidt betænkeligheder og vil gerne høre jeres mening.
Huset er en gammel skole fra 1920 i 2 plan. Grundplan er 180 m2 og førstesal 100 m2.
Loftet og gulve er fint efterisoleret.
Der er gulvarme i hele stueplanet og radiatorer på 1 salen (de er dog sjældent i brug). Der varmes i dag op med 15 kW pillefyr og sidste vinter blev der brugt 6800 kg træpiller i de 5 vintermåneder.

Mine betænkeligheder går på om strømforsyningen er kraftig nok til et luft/vand anlæg en kold vinternat med -15 grader. Jeg formoder anlægget som udgangspunkt skal matche de 15 kW som pillefyret og med COP på 1,5 eller mindre ved kolde nætter, skal der trækkes en del ampere for at pumpen kan køre.

Jeg mener han skal gå mod jordvarme, da der er massere god jord at grave i og bedre COP i de kolde måneder. Hvad siger i har jeg ret i min antagelse eller kan han gå mod den "billigere" løsning som luft/vand er.
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
hamselv
Har man lidt flere penge og pladsen vil jeg da klart vælge det bedste, altså jordvarmen. De sælgende sætninger er netop: Bedste SCOP, bedste levetid, laveste serviceomkostning, mindste krav til elinstallation. Og ja, normalt klare du sådan et hus på en 16A sikring med jordvarme, hvorimod det ligner en 25A til LV,
 
kkrede
Det med strømmen forstår jeg ikke problemet i, der var ingen problemer hos mig. Der blev trukket et 6kvadrat kabel til udedelen og et 2.5kvadrat til indedelen. Fra en ny hpfi over i en bimåler og videre i en 20A til udedelen og en 16A til indedelen.
På udedelen står der at den max kan bruge noget i stil med 12A så der er nok at tage af. Elpatron er sat til max 8A men kan sættes til 16A. Den er dog slået fra.
Jeg glæder mig dog til de -8 gr. i næste uge der har været snakket om, så jeg kan se om min varmekurve skal justeres.
De -3gr. vi har haft kunne klares med 43gr varmt vand, hvor det gamle pillefyr var på 50gr for det samme.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,125,663 Unikke besøg
XHTML CSS