HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nyt Jordvarmeanlæg.
Thomas h p
Jeg skal have nyt anlæg her om 3-4 måneder og skal til og tænke på slanger i jorden, min mester har givet pris på en Danfoss variabel 12kw pumpe, og mener jeg skal have 600m i jorden. Sys det lyder voldsomt. Huset bruger 2050L fyringsolie i året og er 174m2, og vil skyde på der gulvvarme i 30% af huset. huset er fra 1985 så ret okay isoleret. der kommer også nye vinduer og døre i i samme omgang

hvad siger i?
 
hamselv
Som serviceoperatør udi varmepumper oplever vi meget. Og umiddelbart er 12 kW sådan lidt rigeligt, når huset dimensionerende varmetab nærmest ligner <6 kW (ud fra nuværende forbrug). Og så er vore montører ikke ligefrem positivt stemt overfor overhedningsfjernere og ejheller frekvensstyrede modeller. De overhedningsfjernere vi har set indtil nu, kan man ikke bare skifte og slet ikke zippe på en betryggende måde. Danfoss har indtil videre ikke fabrikeret nogen brugbar metodik. Frekvensomformer styring har vi oplevet en del kostbare haverier på, men det har så været andre fabrikater. Som minimum bør man checke prisniveauet på stumper. Men på papiret en imponerende maskine, og Danfoss plejer at levere en flot brugerflade og særdeles lydsvage varmepumper. Vejledningerne er så aldeles "Danfoss'ke", men der kan oftest findes hjælp hos Klimadan og/eller Thermia.


Få pløjet slangen så duer det 100% fra dag et og pløjerne er gode til at holde slangerne rene.

Brug massiv og kraftig skylning af slanger. Med filtrering.

Husk behandlet vand på din varmekreds.

Og rigtig frostisolering, limede samlinger og isolerede rørholdere på brine siden. Og selvfølgelig bøsningsrør.
 
Thomas h p
Altså har også en bekymring angående den frekvensstyrede pumpe, men kender ikke rigtig nogen som har sådan en Danfoss varius pumpe, og er faktisk ikke engang sikker på vi har solgt nogle af dem, tror kun det normale Danfoss varmepumper vi har solgt. Havde en normal Danfoss varmepumpe i det gamle hus, og den kørte 6år uden nogen udgifter, ud over service. og den køre stadigvæk her halvanden år efter uden der lavet noget.
Og den varius er også noget dyrere kan jeg se, men vis den virker køre som det skal, tænker jeg også det dumt og få en "gammeldags" model.
 
Varmeihuset
ER de 2050 liter olie til ren opvarmning ?
hvis nej, hvor meget varmt vand bruges der så ca i huset ?
hvilken temperatur holdes der i huset

Hvis pumpen virkelig kan levere 12 kwh så syntes jeg det lyder voldsomt, selv som huset er pt

hvor store er radiatorerne ca i forhold til m2 gulv ,og er de et to eller tre lags , og er der ribber imellem eller ej

hvor mange m2 ruder alså selve glas arealet er der

hvordan er de nuværende vinduer ? alm termo eller energiglas ?
når du køber vinduerne , så vær ops på hvor gode selve rammerne er ,hvad er planen to eller tre lags ?
alle kan putte goder ruder i, men hvis rammen ikke er så god kan du sagtens få kondens på rammen
vær også ops på at de monteres lufttæt til INDER væggen
har set en del vinduer med smukke lufttætte yder fuger, dog med fri adgang til hulmuren indefra ;o( og det er noget bæ
ta billeder undervejs ,, inden ting bliver gemt bag en inddækning

Hvis du har mulighed for det , så kik ind i hulmuren når vinduerne er ude ,specielt hvor radiatorerne står, nu har du evt muligheden for at putte ekstra isolering i

ang slange , har du pladsen, så er mere bedre, der er ikke så stor forskel i pris ,Det koster lidt slange og lidt tid , men alt andet , transport skylning indhentning af oplysninger osv er jo allerede betalt
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Thomas h p
De 2050L er til opvarmning og varmt vand. vi 2 personer i hustanden pt. og bruger 50m2 vand i året. og vi har omkring 21 grader i huset. ud over vores soveværelse og et andet værelse vi har, der ligger vi omkring 17grader. det skal siges vi har en brændeovn centralt i huset, som vi gode til og bruge.
Altså i de rum der er gulvvarme i er der også radiatorer, for det ikke skal være løgn. alle radiatorer er lavkonvekt og pladseret i vinduerne.
og det er 2 lage med ribber i mellem.
Sys faktisk jeg fik det frem til omkring 18m2 i vinduer, vi har mange store partier, og næsten alle gulv til loft. og de alle fra 1985. huset er fuldmuret med synlige sten, så tvivler på jeg kan kigge ind i hulmuren når de kommer ud. vinduerne bliver træ/alu fra Rationel og kun 2lag, 3 lag vil aldrig kunne tjene sig selv hjem siger alle jeg har snakket med.

Det var mange spørgsmål, håber jeg fik svaret på alle.
 
Varmeihuset
Brændeovn der flittigt bliver brugt,,,det kan alså overtage en MEGET stor del af opvarmningen
Så er spørgsmålet om hvor meget brænde i bruger

Hvis vindue åbningerne er fuldt murede, kan det være en go ide at få skåret en kuldebros afskæring , den skal seføli gøres lufttæt

Med en temperatur forskel på 4 grader , skal i passe på, i vil få en fugtvandring fra de varme rum til de kolde
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Thomas h p
vil tro vi bruger halvanden meter. sådan plus minus. enlig mest for hyggens skyld.

sænkede tempraturen i sommers på det gamle oliefyr, så jeg har en fremløbstempratur på 50 grader til centralvarmen, og 30 grader på gulvvarmen. for og se om huset enlig er egnet til jordvarme. og kan fint holde tempraturen oppe, hvertfald i nu.

Vi sys at vinduerne og døre er ret utætte, så der ingen tvivl om der bliver en del og hente der.

så kunne være rart og kunne halvere varmeregningen, og tror det muligt enlig.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,833 Unikke besøg
XHTML CSS