HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft luft til sommerhus.
Chr
En kollega har kig på et sommerhus på 135 kvm i det sydfynske.
Huset er bygget i midt 90'erne i musten og med el-gulvvarme.
Det er ikke muligt at få oplyst fra sælger, hvad det tidligere forbrug har været.
Der er en god åben planløsning, så VPën kan opvarme det meste.

Nu til spørgsmålet. Der skal installeres en luft luft VP. Dels for at holde huset på 10ºC når det er ubeboet, dels for at kunne fjernstyre VP'en så der kan være varmt når man ankommer, og dels for at bruge den til at holde en god temperatur når huset er i brug. Det forventes at huset også skal bruges om vinteren, hvor der så kan suppleres med elvarme og brændeovn.

Hvor stor en VP skal der vælges til sådan et hus? Tænker at mustenene indendøre er tungere at opvarme end et træbeklædt hus.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
tagestavsdal

Chr skrev:

En kollega har kig på et sommerhus på 135 kvm i det sydfynske.
Huset er bygget i midt 90'erne i musten og med el-gulvvarme.
Det er ikke muligt at få oplyst fra sælger, hvad det tidligere forbrug har været.
Der er en god åben planløsning, så VPën kan opvarme det meste.

Nu til spørgsmålet. Der skal installeres en luft luft VP. Dels for at holde huset på 10ºC når det er ubeboet, dels for at kunne fjernstyre VP'en så der kan være varmt når man ankommer, og dels for at bruge den til at holde en god temperatur når huset er i brug. Det forventes at huset også skal bruges om vinteren, hvor der så kan suppleres med elvarme og brændeovn.

Hvor stor en VP skal der vælges til sådan et hus? Tænker at mustenene indendøre er tungere at opvarme end et træbeklædt hus.

Chr.


Hej
Du/I kan overveje følgende fremgangsmåde.
1. Varm huset passende op
2. når ønsket temp er nået, så aflæs energiforbrug i et døgn.
3. mål samtidig udetemperaturen i dette døgn
hvis det ikke kan registreres elektronisk, så giv et kvalificeret skøn
4. beregn forskellen mellem udetemp og 20 grader,
som eksempel antag at ude temp er 5 grader, så er forskellen 15 grader
5. hvis du vil kunne varme med varmepumpem til - 5 grader, så vil forskellen være 25grader, eller 66% mere end dit test døgn
derfor skal du bruge 66% mere energi på den kolde dag.
Du kender jo energi forbruget fra din elvarme, er det foreksempel 120kWt
så divider dette tal med 24 og du har nødvendig effekt i kW
i mit eksempel er det 120/24 =5kW

så se pumpens mulige effekt ved udetemperatur på minus 5 grader
Kan den pumpe du/I tænker på klare behovet??


Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Hvis Huset er bygget lovligt, må man kunne se i bbr hvad der som minimum er AF ISOLERING
Evt kan du se tegninger på byggesagarkiv for husets komune

At sælger ikke kender tidligere forbrug lyyyyder lidt mærkeligt, man kan jo gå ind og se det hele på nettet

Da din makker ikke har købt huset endnu, gør desværre at du ikke kan udføre den ellers gode manøvre som Tage foreslår

At huset er med tung væg indenfor, gør det kun lettere at holde det frostfrit, da temp falder langsommere jo mere masse inderst
Hvis man så enda varmer det op til overtemp på en lun dag hvor man ved at det bliver koldt om natten(typisk marts april)kan gi lidt extra besparelse

Da i vil komme ud for at ville hæve husets temp meget hurtigt fra +10 til +20, selv om vinteren med fx minus 7 udenfor , SÅ ville jeg tippe på 7kw ,husk pumpen er ikke en 7kw ved minus
Mindre vil nok sagtens kunne gøre det, men, en del 5 0g 7 pumper er de samme så prisen er også tæt på det samme


Men har i overvejet en luft til vand,og så en kalorifære på som eneste varmekilde
med den ville i ha billigt varmt vand i forhold til en el vvbeholder
eller hvis der er isolering nok i gulvet, fræse slanger ned til gulvvarme
så kan den en stor del af tiden nøjes med at lave varme om dagen mens det er billigt , da gulvarmen er træg
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Normalt vil et sommerhus med elvarme kunne forventes at være lavet ok godt. Ikke prangende, men ok. Du kan intet læse dig til i BBR eller andre steder der kan garantere dig hvor godt. Datidens sommerhuse var omfattet af et lidt ringere krav end enfamilieshuse.

Gætter man, vil de fleste huse med den alder ligge mellem 20 og 40W pr m² svarende til 2,7 - 5,4 kW.

Var det mit hus, kom der en 25'er eller 35'er HERO i. Disse kan levere deres nominelle effekt nede ved -15 (dvs henholdsvis 3,2 eller 4 kW ved -15). Og gevaldigt meget mere ved bivalentpunktet og blodige 6,3 eller 6,6 kW ved +7°. Inden for stort set alle mærkerne er de to mindste ens og adskiller sig kun i styringen, og derfor ville jeg personligt vælge den lille. De par dage om året den er for klejn hjælper vi bare med det eksisterende varmeanlæg.
 
kkrede
Mitsubishi Hero kører rigtig godt. Har en 35'er i 100kvm gildesal med ringe isolering, Den holder det frostfrit til ca 35-40kwh om vinteren og skal der bruges 23gr klarer den det faktisk hurtigt. Nu ved jeg ikke om der er regler for service i Frankrig men den indeholder kun 1000g kølemiddel og "skal" derfor ikke serviceres årligt her i dk.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Chr
Tak for alle svar, som jeg har givet videre til min kollega.

HERO lyder spændende, det er vist den eneste jeg har set, der kan levere nominel så langt ned.

Der er desværre ingen muligheder for at lave noget vandbaseret, hverken pladsmissægt, eller fordi der er faste klinkegulve mm, som vil være meget ærgerlig at skulle ødelægge.

Men jeg kan da også her opfordre til, hvad jeg har sagt til adskillige i de forgangne år, at hvis man bygger sommerhus med el-varme, så at lægge noget vandbåret gulvvarme samtidig. Det giver SÅ mange flere mulighedfer end elvarmen, hvad enten det er solfanger, solceller, husstandsvindmølle, varmepumpe eller noget helt andet. Så meget ekstra koster det ikke at lægge nogle pex-rør i gulvet inden der støbes.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Nemlig Chr.

Vi lavede faktisk en lille u-autoriseret én, idet man kan flytte en lus i HERO'en (sådan den ikke identificerer sig). Så kobler man den sammen med en tank unit eller et hydromodul og får således en ganske lille, meget ydedygtig, særdeles lydsvag luft/vand anlæg. Perfekt til sommerhusbrug.

Og ja, sommerhuset vi fiksede, var født med elopvarmet vandbåret gulvvarme - altså en fremsynet sommerhus bygger.
 
hamselv
...og god jul til dig og dine Chr. Selvfølgelig også god jul til hvem jeg ellers måtte kende på sitet.
 
Varmeihuset

Chr skrev:

Tak for alle svar, som jeg har givet videre til min kollega.

HERO lyder spændende, det er vist den eneste jeg har set, der kan levere nominel så langt ned.

Der er desværre ingen muligheder for at lave noget vandbaseret, hverken pladsmissægt, eller fordi der er faste klinkegulve mm, som vil være meget ærgerlig at skulle ødelægge.

Men jeg kan da også her opfordre til, hvad jeg har sagt til adskillige i de forgangne år, at hvis man bygger sommerhus med el-varme, så at lægge noget vandbåret gulvvarme samtidig. Det giver SÅ mange flere mulighedfer end elvarmen, hvad enten det er solfanger, solceller, husstandsvindmølle, varmepumpe eller noget helt andet. Så meget ekstra koster det ikke at lægge nogle pex-rør i gulvet inden der støbes.

Chr.


Det kan også være en god ide at lægge et rør dybt nede under det hele , til evt fremtidige ledninger osv
Med en snor i ;o), så er der klart til at trække ting igennem
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Chr
Nu er det min egen tråd, så jeg kan godt tillade mig at være lidt off tipic;
Det er altid en god ide at tænke lidt fremad når man (om- eller til-) bygger.
Jeg har f.eks ået lagt tomrør både op til loftet og ud til skel, så der ikke skal leges med dampspærer mm hvis jeg skal have solceller eller antenne på taget eller noget nyt, såsom et stærkstrømskabel- ført ind fra vejen. Det kostede mig ca 500 kr at få det med, da der alligevel skulle lægges kabler til nybyggeriet. Teleselskab kom gratis med kabel og tomrør, hvis jeg stod for at få det gravet ned og ført ind.

Med hensyn til varme, så er det dumt at lægge sig fast på en slags. Det er billigt at lægge el-gulvvarme, men det er dyrt i længden. Så snart der er noget vandvbhåret, så kan dder bruges flaskegas, el, varmepumpe, olie, solfanger og hvad har vi ellers. Selv gulvvarme, der dækker flere run pr loop og med lidt for stor afstand mellem slangerne vil være formålstjenligt i et sommerhus, der skal holdes på 10-16ºC om vinteren, og kunne varmes op på kort tid, når familien skal på weekend.

Det kommer i øvrigt ikke bag på mig, at Hamselv er manden der kan sætte en lille enkel sommerhus varmepumpe sammen. som beskrevet ovenstående Jeg kan sgu godt lide folk der tænker lidt ud af kassen.

Glædelig jul til Ham selv og alle andre på sitet.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Vil ikke tage æren for den der. Det er de kloge teknikere hos Kinnan der har udtænkt den. Vi har så lavet den ved en af vore egne montører. Og i sagens natur taget en lille buffertank med til anlægget så det virkelig bliver topdollar.

Nu tænker og husker jeg i billeder (fotografisk erindring), og morer mig stadig over Flemming der hang ud af vinduet for at afgøre om udedelen kørte, og endte med flere gange at rende rundt om bygningen for at være sikker.

Det er også den "foto-hjerne" der stadig kan se min yndlingshjælper Bjørn slæbe ting for mig, rengøre gravemaskine osv.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,030 Unikke besøg
XHTML CSS