HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kompressorhaveri på IVT E14
Maze
Hej
Jeg har nu for anden gang på de 14 år, vi har haft Jordvarme (se oplysninger i signaturen) en defekt kompressor. Første gang betalte forsikringen broderparten af udgiften men nu er der vist kun undertegnede til at stå for denne del.
Jeg har fået et tilbud for udskiftningen, men jeg er bange for at noget andet kunne være årsag til nedbruddet efter kun 7 års drift.
Er der nogen der har erfaringer med hvad der kan forårsage haveri, udover uheldig hardware?
Jeg kan læse at der nævnes en termoventil, men den tjekker kølemontøren vil som det første?

Venlig hilsen

Mads, en ellers begejstret jordvarmebruger.
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
hamselv
Termoventil der lukker for lidt kølemiddel igennem er døden for en kompressor. Selv sådan en Mitsubishi som sidder i den kan ikke kapere det. Meeeeen, styringen er spækket med andre advarselskredse der holder øje med tingene. Og en dårlig termoventil ses normalt tydeligt på lavtryksfejl. Højtryksfejl, for høj hedgas temperatur m fl. De gange vi har fundet afbrændte kompressorer på IVT har uautoriserede været og lave "service" (læs lust lavtrykspressostaten fordi man ikke kunne finde fejlen.), Du kan checke om din kølemand faktisk er kælemand på www.kmo-dk . Han skal have et certifikat >2,5 kg for at måtte pille ved en E14.

Ellers har jeg hørt at Bosch drengene dødsdømte en E14 der havde regulært taget skade af at køre i en dårligt udført installation (for lille tank og manglende buffer). Vi har også i et par tilfælde udskiftet AWO'er pga katastrofal montage og efterfølge ignoreren af adskillelig hundrede fejl og selvfølgelig ingen eftersyn.

Vores indtryk er. Er de monteret ordentligt, er IVT pumperne utrolig svære at aflive. Men gennem tiderne har de været ramt af nogle seriefejl, der så mestendels er lavet på garanti. Følerne dengang var ikke gode. De anvendte trevejs ventiler heller ikke for gode. Termoventilerne opgav oftest efter 8-10 år. Efterfølgeren for din, oplevede man nogle fasefølgerelæer der alle døde. Dette heldigvis i garantiperioden, og da man opdagede det, kom der en servicebulletin der bad os skifte dem forebyggende. Men relæerne var så ringe at stort set ingen nåede at køre et år. Bosch/IVT har hele vejen igennem været gode til at få tingene forbedret, når de opdagede noget var galt.

Ellers har vi kun oplevet 14'eren som en blæret god varmepumpe, der bare kører.
 
Maze
Jeg har haft den lokale VVS'er til at efterse anlægget men burde nok ha allieret mig med en mere erfaren leverandør. I forbindelse med min nuværende situation har jeg haft JH El & Køl A/S forbi og de har vurderet udskiftningen af kompressor, tørfilter og kølemiddel til at koste 26.500 plus moms. Og her er der så lige at jeg blot vil sikre mig at de får rettet årsagen til nedbruddet.
Termoventilen lyder som et godt bud på årsagen. Men kunne godt ønske mig en ønske mig et andet blik på skaden inden jeg takker ja til tilbuddet. Hvem kan anbefales i det midtjyske?
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
hamselv
Du kan ikke tjekke termoventilen når ikke anlægget kan køre. Men du må jo vide om der har været fejl på anlægget? Lavtryk, højtryk, for høj varmtgas temperatur? Hvis VVS'eren har været inde og luse sikkerhedskredse har han begået noget ulovligt. 26000 lyder som om det er betalt godt og vel, endda incl termoventilen. Nu er det jo en E-model, dvs relativt god plads. Så en dag gør meget ved det.
 
Maze
Der var fejl umiddelbart inden nedbruddet: Høj varmgas eller kompressor temp høj (kan ikke huske det præcist)
Jeg har ikke kendskab til at der skulle være lavet fusk med følere mv.
Hvis jeg skulle have et andet bud på en pris for udskiftning har du et forslag?
Mvh. Maze

290 m2 hus fra 1885 opvarmet med jordvarme fra en ITV Greenline HT plus E14, 300 L VV, 160L buffertank installeret i 2006.
 
hamselv
Det lyder sært. Normalt vil de andre sikkerhedskredse (lavtryk og høj hedgastemperatur) stoppe anlægget og dermed beskytte kompressoren. Spørgsmålet kan nok være om fyldningen har været korrekt og om det sidste haveri var afbrænding. Er det tilfældet og man har undladt ACID AWAY ved udskiftningen er svaret måske der. Under alle omstændigheder bør man lave en syretest af olien for lige at være sikker på hvad man roder med. Og når man er i gang skal pressostaterne testes.

Forslag til firmaer får du ikke her, idet admin ikke tillader det.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,183,322 Unikke besøg
XHTML CSS