HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mange eller få kredse
Razz
Hej alle,

Jeg skal have lagt 600m slange ned og havde egentlig regnet med at dele det op i 6 kredse af 100 meter.

Jeg kan se på varmepumpen Nibe 1235-10 at de enkelte kredse maks må være 400m.

Så jeg kom til at tænke på om det er bedst at have mange små kredse eller så få som muligt? I virkeligheden ville jeg jo så kunne nøjes med 2x300m.

Der er sikkert en masse ting der taler både for og imod men jeg ville egentlig gerne høre jeres mening om det.

vh Rasmus
 
PeterKunz
Efter min viden er der følgende fordele og ulemper:

ULEMPER VED MANGE KREDSE:
Mange kredse er dyrere, fordi du skal have flere fittings af den ikke helt billige slags.

Jo flere kredse desto sværere at sikre ensartet flow.

6 kredse giver 12 slangeender, der skal mødes i en brønd. Du mister en hel del effektiv slangelængde, fordi de skal isoleres, når de kommer tæt på hinanden.

FORDELE VED MANGE KREDSE:
Slangerne bliver nemmere at håndtere, da de vejer og fylder mindre.

Det er nemmere at lokalisere og reparere utætheder, da du kan lukke kredsene af en af gangen.

MIT SUMMASUMMARUM:
Jeg har selv lagt 2 x 350 m. Det er billigere og ret nemt at balancere. Jeg har selv valgt ikke at have en samlebrønd. men at føre de 4 slangeender ind i mit bryggers, så jeg ikke har samlinger og haner uden for huset. Desuden synes jeg, det hverken er kønt eller praktisk med brønde i haven.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen

Citer

Desuden synes jeg, det hverken er kønt eller praktisk med brønde i haven

Min sidder uden på vægen, og det er absolut ikke kønt, men hellere det end en brønd. Havde der været plads, så havde jeg også valgt indendørs som PeterKunz.
Men hvordan har du isoleret så du slipper for kondens? (der findes da vel ikke Armacell-agtige ting til manifolder)
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Jeg har lavet min egen manifold.
Se: [url]http://www.heatpump.dk/photogallery.php?photo_id=44[/url].

Enderne af de fire kobberrør går gennem muren og er tilsluttet jordslangerne på den anden side. Jordslangerne kommer op inde i mit brændeskur og går ind i huset oppe i 2 meter højde, da x15 har tilslutningerne siddende i toppen af pumpen.
Senere bygger jeg en kasse rundt om jordslangerne.

Jeg har endnu ikke isoleret den, men har tænkt mig at gøre det med Rockwools Universal Rørskål [url]http://www.rockwool.dk/sw36214.asp[/url], der også kan bruges som kondensisolering, og som er nem at arbejde med.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Her kan man se rørene gå ind i huset:

[url]http://www.heatpump.dk/photogallery.php?photo_id=46[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen

Citer

Jeg har endnu ikke isoleret den, men har tænkt mig at gøre det med Rockwools Universal Rørskål

Har hørt flere steder, at det absolut ikke er en god idé med mineraluld og lign., de "mugner op".
Men med den hjemmelavede manifold skulle det da ikke være noget problem med Armacell eller lignende produkt.
Syntes dog at det er forfærdeligt at arbejde med.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

23,375,920 Unikke besøg
XHTML CSS