HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ekstra buffer
Bauta
Hej

Jeg overvejer en ekstra buffer. Jeg har i dag en monteret parallelt, men vil gerne have en mere for at kunne akkumulere mere varme. Kan vedhæftede fungere? Eller har i nogle bud på hvordan det evt. kan monteres?
Bauta tilknyttede følgende billede:billede:
vp_m_2_buffer.jpg
 
Varmeihuset
man kan lagre 1kwh i 860 liter vand per grad
Så i 500 liter kan du lagre 0,5814 kwh per grad ,

i en m2 10cm tyk beton gulv, kan du ca lagre 0,05814kwh per grad

så hvis dit hus fx har 150m2 beton gulv, kan det lagre 8,72kwh per grad

Hvis du har en luft til vand, kunne du evt eksperimentere med at kun lagre varme i gulvet i dagtimerne , når ude temp er høj, det vil kun kunne lade sig gøre i overgangs tiderne, men det er jo der man har brug for at lagre varme, for at få lange driftider på pumpen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Ja jeg tænker også hvad vil du med en ekstra buffer. Der er da ingen grund til at “gemme” vandet der. Det kan da ligeså godt komme ud i rummene hvor det skal bruges. Buffere er jo egentlig kun for at sikre VP har vand nok at arbejde med som kan aftage varmen når den kører. Ikke til “akkumulering”. Der er huset meget bedre.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Bauta
Jeg lidt bekymret for om pumpen er for stor. Den kom op i foråret så jeg ved det reelt ikke endnu. Men det er derfor jeg undersøger muligheden for akkumulering.
 
Varmeihuset
Er det en luft til vand og hvor stor er den? Og har du tung eller let gulvvarme?
Og huset, hvordan er det?

Som du kan se på regnestykket, så kan du i 500 liter lagre 0,05814kwh per grad

så hvis pumpen feks leverer 3kwh, så kan det gi en ekstra driftid på 11min og 38 sekunder, pr grad , men bruger huset på det tidspunkt feks 2kwh i timen, , så er den lagrede energi brugt på 17 min og 26 sek pr grad

besparelsen kommer næppe retur, for det koster at få den buffer
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Bauta
Ja det er en luft/vand - Metrotherm Metroair-i16. Ned til et par minus grader er den omkring 13 kW. har vedhæftet Kw skemaet.

Huset er fra 1938 og er på 280 m2 fordelt på følgende måde.

-1 sal, 79 m2 og med let gulvvarme. 1. salen er fra 2012.

-Stuen, 118 m2 er totalt renoveret og efterisoleret i 2020 og med let gulvvarme.

-Kælder. 83 m2. vægge delvist uisoleret mod terræn, dvs. ca. halvdelen. Der er tung gulvvarme i 27 m2 med fuld isolering under. Planer om isolering af de sidste vægge herunder yderlige 13 m3 tung gulvvarme.
Bauta tilknyttede følgende billede:billede:
metorair_i16_-_kw.jpg
 
Bauta
I tillæg til ovenstående kan jeg sige, at jeg på nuværende tidspunkt har mellem 4 og 6 starter om dagen og køre på varmekurve 3. Målt over den seneste måned ligger VPen på en COP på ca. 3,9 inkl. varmt vand.
 
Varmeihuset
4 til 6 starter er jo ikke ret meget, og vv er måske en del af grunden
Når det blir så koldt at den rimer til,, så får du jo en start pr afrimning,,nok ca en i timen , alså 24 starter i døgnet når det er koldt nok

I foråret får du nok flere starter end nu, da der er mere solindvirkning,der vil komme en tid hvor huset er rigeligt varmt pga sol,,, men kælderen kalder på varme pga den kolde jord , der kan du måske hente noget med en anden indstilling,da du har tung gulvvarme i kælderen
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,391 Unikke besøg
XHTML CSS