HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indlæg fra bruger jaba
Admin
Hejsa

Jeg indsætter her forespørgsel fra bruger jaba.

Admin

KLIP.....

Hej alle.Jeg søger her igennemen oplysninger til at få valgt det rette anlæg, som jeg selv vil installere med hjælp fra en erfaren jordvarmemand.

Der bliver 3 x 250m samlet i 2 brønde + ca.2 x 20 m hovedledning under gulvet til pumpen.Kan jeg bruge samme slange (PEM40x2,4PN6,3) til alle 790m ?
Jeg har set en Vølundpumpe (model 1330 22kw), nogen bedre ?

Er der nogle, som kender en installatør, som kan påfylde og starte anlægget, når jeg når så langt ?

Jeg bor på en gammel bondegård på Amager ved København.

På forhånd tak.
jaba
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Sådan som jeg forstår det, har du udgående i den ene brønd og indgående i den anden?

Du kan godt gå videre med samme slange.

Jeg tror 750 m slange er for lidt til en 22 kW pumpe.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Som udgangspunkt er en god gammel tommefingerregel ikke at hente over 20 Watt pr løbende meter slange. Dvs du dimensionerer temmelig snert på. Men 22 kW, hvad fyrer du med idag? Hvad er forbruget. Det lyder da noget vildt!
 
OWL

Citer


Hej alle.Jeg søger her igennemen oplysninger til at få valgt det rette anlæg, som jeg selv vil installere med hjælp fra en erfaren jordvarmemand.

Der bliver 3 x 250m samlet i 2 brønde + ca.2 x 20 m hovedledning under gulvet til pumpen.Kan jeg bruge samme slange (PEM40x2,4PN6,3) til alle 790m ?
Jeg har set en Vølundpumpe (model 1330 22kw), nogen bedre ?

Er der nogle, som kender en installatør, som kan påfylde og starte anlægget, når jeg når så langt ?

Jeg bor på en gammel bondegård på Amager ved København.

På forhånd tak.
jaba


Når du har flere kredse ud fra en samlebrønd skal hovedledningerne normalt altid være en en større dimension end de enkelte kredse, ellers begrænser hovedledningerne flowet.
OWL
 
PeterKunz
Helt rigtigt hvad OWL skriver.

Jeg har set flere anlæg, hvor man går videre fra brønden med 50 mm rør for eksempel.

Men OWL, hvis indgangen i pumpen alligevel ender i 25 mm, hvor meget betyder det så egentlig?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hvac
Netop derfor er det rimelig klogt at gøre brug af en fagmand, der VED lidt om det. Løsningen hedder en TRYKTABSBEREGNING, således man kan se hvor man er henne af. Ved tre strenge kan man ikke balancere rørene og det vil anbefalelsesværdigt at anvende regulerende ventiler på hver streng.
 
ojacobsen
Kunne godt forestille mig at de såkaldte fagmænd egentlig bare bruger tommelfingerregler frem for tryktabsberegning.
Snakkede med Grundfoss, og de siger f.eks. at der ikke bør være 90 gr. vinkler mindre end 1/2 m. fra pumpen. I mit tilfælde var der en 90 gr. union direkte på pumpen, såhhh.... fagmænd er ikke nødvendigvis den store lykke.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
kla
Trykfaldsberegninger skal altid foretages hvis der opsættes en samlebrønd, der er ikke plads til gætterier, i Vores virksomhed foretages dette altid, hvis der er tvivl om slangelængden indsættes flowventiler, vi går ikke på kompromis med dette, det er faktisk hundevigtigt, og kan være forskellen på et velfungerende anlæg og et dårligt anlæg, så jeg håber at andre forhandlere er lige så seriøse som vi er,

kla
 
hvac
Det er vi KLA!!!!!!
 
ojacobsen
Skal lige siges at der er kuglehaner på begge brine kredse i min installation, så der er ikke tale om sjusk i den anledning, men jeg syntes ikke vi kommer nærmere det faktum at det er 25 mm. rør der er i pumpen ???
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

23,375,943 Unikke besøg
XHTML CSS