HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/Luft opvarmning af helårshus ?
FlemmingS
Hej

Er det muligt at lave udelukkende luft/luft opvarmning af et helårs hus som følger:
Huset er 130 kvm, fra 1987, og er isoleret 350mm på loftet, og 190mm i væg.
(Der bruges ca. 7000KWH i el til opvarmning og brugsvand (brugsvand opvarmes via udsug varmepumpe))

Bliver det for meget blæst om ørene?
Kan man overføre den rettet mængde varme via luft?
Jeg tænker ikke på de billige sommerhus pumper, men en rigtigt pumpe med udedel og evt. suppleret med solfanger.

Håber nogle har nogle guldkorn at dele ud af, tak Smile

Mvh. Flemming
 
FlemmingS
ingen der har nogle erfaringer ?
 
hamselv
Mig bekendt er den slags ikke solgt i antal siden AROTO i sin tid markedsførte deres SYSTEM 30 anlæg (AROTO stoppede med den type anlæg omkring 1990 og firmaet gik konkurs i 1994).

Ulemperne er støj, lydoverhør, besværlig indregulering. Ingen mulighed for individuel regulering af de enkelte rum. Prisen.

I den bestående boligmasse skal der lidt halvvoldsomme luftmængder til. Laver man det i nyt lavenergihus, ser det formentlig lidt anderledes ud. Men problemerne er de samme som dengang.

Der findes hide away units fra en lang række fabrikater, blandt andet PANASONIC. Muligvis kan man slippe heldigt fra at anvende deres meget fine BIG RAC anlæg, men jeg tør slet ikke spå om anskaffelsesomkostningerne på noget sådant, men de bliver høje. Styringsmæssigt vil jeg nødigt gætte på, hvilke ulykker man kan rende ind i. Dimensioneringsmæssigt kan jeg dog se at man må påregne en eller anden form for bøvl, idet luftmængderne er halvhøje og til rådighed værende tryk ret lavt.

Så vidt jeg kan se, kunne der være en svag mulighed med f. eks. PANASONIC multiinvertere og små Hide Away's. Disse importeres dog ikke til dk, og vil være skaffevare. Men lurer man så på en 4E27 og 4 stk Hide Away's + tilhørende kanaler, kunne man styre i fire zoner. Men prismæssigt bevæger man sig så ud i noget grimt. Vådrum skal stadig opvarmes med andet. Der vil luftvarme ikke være hensigtsmæssigt.
 
hamselv
Sol vil det være skørt at søge at indbygge. Styreproblemerne forstørres betydeligt. Når solen kan producere varme, har du intet at bruge det til.
 
Joachim Gyldner
Hej Flemming

Da Jeg flyttede ind i vore hus i oktober md sidste år , var huset uden nogen varmekilde (central varme systemet manglede)
Jeg monteres en Luft/Luft VP som midlertidig varmekilde med el varme i badværelset, som forsynnede huset til februar.
Vi kunne fint holde varmen men støj samt træk fra inderdelen var meget belastende! Det værste var at når der skulle afrimes kunne man mærke temperaturen falde betydeligt, når det var koldest uden for kunne stuen falde med til 16-17C Det hjælp da loftet blev isoleret men det var stadig noget man kunne mærke..

Ideen med luft luft som primær varme er noget usikker, da der ikke er nogen supplerings varme i tilfælde ved havari, så hvis problemet er ude en kold vinter aften, kan det blive en knap så hyggelig affære, det må alt andet være en foredel at kunne slå et 3-4kw varmelegeme ind i stedet for ingen ting..

Jeg ville klart anbefale at en luft luft VP holdes som et supplement, til et køkken allerum eller anden stort rum.
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker
 
FlemmingS
tak for svar Smile

Jeg tror jeg må finde på noget andet så, det ville bare være meget nemmere samtidig at få lavet "genveks" og varme, uden at skulle til at lave rør og radiator i hele huset.
 
Brandbirk
Det er godt nok en gammel "tråd" men JA! det kan godt lade sig gøre at opvarme et helt helårshus med en varmepumpe. Se mine tal og varmefordeling her: http://brandbirk.dk/varmepumpe.html
 
KNVarme
Det er godt nok et gammelt svar til en gammel tråd, men:
Fed side du har lavet Brandbirk :-)

Og ja. Det kan man sagtens. Det er gjort mange steder også i helårsbeboelser.
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
VB

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1609&pid=18603#post_18603]KNVarme skrev:[/url]
Fed side du har lavet Brandbirk :-)


Det kan jeg tilslutte mig. Vi benytter i øvrigt samme princip i vores sommerhus, hvor varmepumpen kan fordele brændeovnens varme over det hele. På nær badeværelset.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
FlemmingS
For lige at vende tilbage til min gamle glemte tråd.

Vi gik all ind med et Nilan anlæg til luftskifte + en luft-luft varme pumpe med inderdel på loftet. Den blæser ind vi ind og udsug ventiler i alle opholds rum. Det har nu fungeret fint i de sidste 4 år. På intet tidspunkt har vi haft brug for de gamle el-ovne, som nu alle er pillet ned.
130m2 hus, 1987 med luft-luft varmepumpe. (Varmepumpe til opvarmning af brugsvand), Ca. 6000kWh solceller på taget.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1609&pid=10141#post_10141]Joachim Gyldner skrev:[/url]

Hej Flemming

Da Jeg flyttede ind i vore hus i oktober md sidste år , var huset uden nogen varmekilde (central varme systemet manglede)
Jeg monteres en Luft/Luft VP som midlertidig varmekilde med el varme i badværelset, som forsynnede huset til februar.
Vi kunne fint holde varmen men støj samt træk fra inderdelen var meget belastende! Det værste var at når der skulle afrimes kunne man mærke temperaturen falde betydeligt, når det var koldest uden for kunne stuen falde med til 16-17C Det hjælp da loftet blev isoleret men det var stadig noget man kunne mærke..

Ideen med luft luft som primær varme er noget usikker, da der ikke er nogen supplerings varme i tilfælde ved havari, så hvis problemet er ude en kold vinter aften, kan det blive en knap så hyggelig affære, det må alt andet være en foredel at kunne slå et 3-4kw varmelegeme ind i stedet for ingen ting..

Jeg ville klart anbefale at en luft luft VP holdes som et supplement, til et køkken allerum eller anden stort rum.


er lige nød til at spørge til størrelsen på huset, og hvor stor en effekt varmepumpen havde
kunne dine problemer have været kommet af en for lille dimensioneret varmepumpe i forhold til husets varmebehov ?

det ville forklare både støj , da den ville ha kørt på max konstant, og den ville skulle afrime langt oftere
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,141,998 Unikke besøg
XHTML CSS