HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Valg af jordslanger???
svsot
Er der nogle som har gode råd i forhold til størrelse, og længde af jordslanger? Jeg har indhentet 3 tilbud på installering af anlæg + jordslanger, og hvert firma har forskellig bud på jordslangerne, så jeg er fuldstændig i vildrede omkring hvad er bedst.
Jeg har fået flg. bud :
Firma 1 : 1 stk. slange af 345 meter, 40 mm.
Firma 2 : 1 stk. slange af 400 meter, 25 mm.
Firma 3 : 1 stk. slange af 400 meter, 40mm.+ 1 stk af 50 meter, 50mm.
Jeg forstiller mig ihvertfald at en tykkelse på 25mm. er for lidt, når de andre vælger en større.
Håber på hjælp, tak på forhånd!!!
 
Annette G
Vores jordslanger er 300m. (2x150m) 40mm PEL-rør, samt 2 x 40 m hovedledning også af 40mm PEL-rør.
Vores hus er nyt og på 240m2 i et plan.
Hilsen Annette
 
Thomas-Midtfyn
Hej

Mit er tilbudt med 2 x 200m Ø32mm

Det er til et 8 kW anlæg(245 m^2 på 1½plan)

Men jeg ved desværre ikke hvad der er bedst. Troede egenligt at de alle brugte de samme.


Hej
 
kla
Overførsel af energi til væsken i slangerne er afhængig af 3 ting 1. Slangens udvendige/invendige overflade 2. slangens længde. 3. flow over veksleren.

arealet på 350 m 40 mm slanger er 350X100 X
(40 X pi) =439950 cm2

Arealet på 400 m 25 mm slange er 500 X100 X
(25 X pi) = 314000 cm2

OBS jeg tror faktisk at din slange som du kalder 25 mm er 32 mm udvendig diameter, jeg har ikke på noget tidspunkt hørt at nogle leverer mindre rør til jordvarme end 32 mm

Du skal bruge trykklasse PN06 uanset diameter, det er hvad bek. 522 fra 1981 kræver

Du skal sikre dig at du kan optage energi nok fra slangen.

Flowet over slangen kender jeg ikke idet jeg ikke ved hvilke varmepumpe der er tale om, hvis jeg skulle gætte påstørrelsen af jordvarmeanlægget ville mit gæt være ca. 7 kW. jo mindre rørdiameter jo mere energi skal bruges på cirkulation på væsken i slangerne man har brug for at kende nominel gennemstrømning på kuldebærepumpen l/s samt tilladt ekstent trykfald kuldebære Kpa for at beregne om du har den korrekte slangelængde til varmepumpen.og derved beregne den maximalt optagne effekt på jordslangen
Redigeret af kla d. 17-07-2006 13:30
 
svend
hej !

har du overvejet et anlæg med direkte fordampning, her får du markedets absolut bedste virkninsgrad, og ingen bekymring om du nu skal vælge plast ø 25- 32 eller 40 mm
Anlæggene dimensioneres af fabrikkens ingeniører, og den nedgraves specielle pe belagte kollektorer af kobber.

se, mere på www.reftec.dk
 
kla
Jeg vil gerne have nogle Danske erfaringer med direkte fordampning, idet jeg synes at det er useriøst at omtale noget i rosende vendinger uden at der er erfaringsgrundlag at dokumentere ud fra, jeg er ikke interesseret i udenlandske anlæg som dokumentation, kun danske anlæg hvor der er tilladelse givet. derudover forvirrer hjemmesiden den ellers saglige debat ved at give udtryk for at man ikke skal søge tilladelse for at lave direkte fordampning, det er ikke i tråd med lovgivningen, som jo giver tilladelse til nedlægning af fremmedlegemer i de øvre jordlag, kobberrør, og kølemiddel, og olie til smøring af kompressor er fremmedlegemer, altså skal der søges om tilladelse.

kla
Redigeret af kla d. 23-10-2006 19:39
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,195 Unikke besøg
XHTML CSS