HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Let/tung gulvvarme
tagestavsdal
Hej
Vi skal renovere konens barndoms hjem.
Totalt renovere, pt ingen er der isolering og brændeovn er opvarmning.

Jeg vil gerne diskutere problemstillingen omkring tung/let gulvvarme.
Umiddelbart er min tanke at etablere let gulvvarme, og isolere ned ad til med 40cm flamingoskum, afslutte med gulvspån med spor til varmeslanger, herefter et laminat gulv som afslutning.

Hvad er fordele ved dette i forhold til gulvvarme i et støbt dæk, som er isoleret ned ad?
Hvad er ulempen?

Min umiddelbare tanke er en luft vand VP, vi har en 1000kvm grund, som stortset er sandjord,
hvor fungerer jordvarmen bedste, sandjord/ler jord?

Vi er netop blevet pensionister og den gennemsnitlige rest levetid er ca 15-17år.
så hvordan vil det være med det mest rentable med jordvarme eller luft til vand?

Et alternativ til jordvarme kan være bjergvarme, da huset ligget i Melsted, et lille fiskerleje syd for Gudhjem på Bornholm, så bjerget/grundfjeldet er jo lettilgængeligt, og en nabo har bjervarme, men er det ikke meget dyrt at etablere? i forhold til de fordele man kan opnå?

Et sidste spørgsmål, første salen,
her skal der isoleres ordentligt osv, min umiddelbare tanke er også her at etablere let gulvvarme
Men overvejelsen kan jo også være traditionelle radiatorer?
Hvad er jeres tanker

Jeg ønsker meget gerne kommentarer i forbindelse med ovenstående overvejelser.
Så er det jo godt at have denne slags debatfora

Hilsen Tage
 
Ladegaard
Hej Tage.

Komfortmæssigt er let gulvvarme helt klart at foretrække. Det reagere i løbet af 1-2 timer, hvor tung gulvvarme nemt kan være et halvt døgn om overhovedet at reagere.
Det er især en fordel på denne tid af året, hvor gratisvarme i form af solindstråling "slukker" for gulvvarmen hele dagen, og når du så igen får brug for varme om eftermiddag/aften er den tunge gulvvarme et halvt døgn forsinket.
Det giver dig stor overtemperatur om dagen, og for lav temperatur om aftenen og natten.

Prisen er nok det eneste der taler imod let gulvvarme, ihvertfald i underetagen. I overetagen tror jeg prisen på gulvvarme i sporplader kontra radiatorer alt i alt er minimal :-)

Jordvarme er bestemt ikke en dårlig løsning selvom jorden er sandet. Du vil kompensere for det ringere varmeoptag ved at grave nogen mere slange ned.
Nu kender jeg ikke husets areal, men jeg vil da vurdere at grundens areal så rigeligt understøtter husets varmebehov efter så omfattende en renovering hvis arealet er rimeligt tilgængeligt at grave på.

Jeg vil personligt selv foretrække jordvarme når det er muligt:
Du har ingen udedel der skal findes en god plads til som ikke generer dig eller naboer.
En VP der står ude ældes alt andet hurtigere end en maskine der står inde.
Den årlige varmeudgift vil være billigere med jordvarme da du har en højere årsvirkningsgrad.

De priser jeg har set på at få udført vertikale anlæg (boringer) er så afsindig at de overhovedet ikke er interessante, og den minimalt bedre årsvirkningsgrad kontra merprisen er ikke rentabel.

Mvh Ladegaard
 
woebbe jordvarme siden 1985
Med en varmepumpe (jordvarme /luft til vand) ville jeg altid foretrække gulvvarmeslanger indstøbt i beton. Årsagen til mit valg er at gulvvarme indstøbt i beton betyder at varmepumpen kan køre med en betydeligt laver fremløbstemperatur end hvis det var gulvvarmeslanger lagt i varmefordelingsplader med trægulv ovenpå og selv ved feks 30 grader fremløbstemperatur så mærkes betongulvet som dejligt varmt. Værst for driftøkonomien er radiatore.
Lavere fremløbstemperatur = bedre driftøkonomi.

Samtidig virker betonen som en god bufferetank.

ulempen tung/let gulvvarme: er at tunggulvvarme er væsentlig længere tid om ar reagere end let gulvvarme, men den ulempe syntes jeg er til at leve med.

På 1 sal laver man ofte let gulvvarme dvs gulvslanger lagt i varmefordelingsplader, Det er absolut at foretrække i forhold til radiatore.

Mit hus er med tung gulvvarme i underetagen og let gulvvarme på 1 sal. og denne kombination fungere ganske udemærket-
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,973,050 Unikke besøg
XHTML CSS