HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fasefejl på Bosch EH 14 kW
DennisP
Hejsa.

Har fået en fasefejl i displayet på min Bosch EH 14 kW LW jordvarmepumpe.

Ved fra tidligere montage at denne fejl fremkommer hvis der er byttet rundt på to faser eller spændingen er for lav (195 V) eller for høj (245 V)

Men da fejlen jo er kommet lige pludselig er der jo ikke pludselig byttet rundt på faserne. Og har ca. 229 Volt mellem alle tre faser og Nul.

Så er der nogen der kender til samme fejl??
 
lars-jacobsen
Hvis den laver fejl hvis spændingen har været under/over så prøv at slukke og tænde igen.
Det kan også være elforsyningsseskabet har rodet lidt rodt ifbm. en kabelomlægning eller lign. Der er jo ikke meget udstyr i privat boliger der er afhængig af faserækkefølge så det er ikke sikkert de er opmærksomme på fejlen.
Som afhjælpning er nok kun at få byttet 2 af faserne og se om ikke det så er OK, - uanset hvad selve fejlårsagen måtte være.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nu er den fejl så set før, men ved ældre varmepumper. En serie fasefølgerelæer fra gode gamle Danfoss var/blev syge og medførte den fejl. Tror udskiftningsprocenten var tæt på 100. Det kunne klart være den. Det er ikke GDS - men kræver en fagmand,så du ikke får et haveri. Alternativt er din strømforsyning syg. Igen en fagmand.
 
hamselv
..og mon ikke der menes EHP (det er nogenlunde - grænsende til temmelig vigtigt at man ved hvilket apparat hvis rådgivningen skal være lidt korrekt). Omtalte serie havde faktisk problemer med fasefølgerelæet. Ret simpel udskiftning, men igen - forkert håntering = haveri. Altså ikke noget man under nogen omstændigheder piller ved selv. Ved bestilling af service gør man opmærksom på at montøren skal have et fasefølgerelæ med - og så kan man passende få lavet sit lovpligtige eftersyn samme tid.
 
hamselv
Skal lige tilføje at jeg 3 - 4 gange har prøvet at el-selskabet havde piller (og ændret) i elskabene på vejen. Så det er også klart en mulighed.
 
lars-jacobsen
Det kunne være interesant, sådan bare for en god ordens skyld at få lidt feedback på om fejlen er blevet afhjulpet - og hvad der var årsagen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nemlig Lars.....Et er at vi sidder her og skyder på løsninger, men hvad fejlede skidtet. Derfor er jeg også af og til så uhøflig så jeg fortæller hvad vi har fundet, når vi har serviceret heatpump-brugere, selvom det måske er lidt på randen af hvad man burde.

Og det er sommetider nogle dybt åndsvage fejl vil finder. F. eks dem hvor el-selskabet har endevendt strømmen. En anden var noget så simpelt som en sikring - som jeg pronto rykkede ud til en week-end, fordi jeg vidste der var babyer i huset. En tredje, var "en eller anden" havde slukket anlægget osv osv.

Men avanceret eller enkelt. Det er rart for andre brugere at vide!
 
hamselv
....en mulighed mere. Den er vist med softstarter - den der. Den kan også være syg.
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2296&pid=16549#post_16549]DennisP skrev:[/url]

Hejsa.

Har fået en fasefejl i displayet på min Bosch EH 14 kW LW jordvarmepumpe.

Ved fra tidligere montage at denne fejl fremkommer hvis der er byttet rundt på to faser eller spændingen er for lav (195 V) eller for høj (245 V)

Men da fejlen jo er kommet lige pludselig er der jo ikke pludselig byttet rundt på faserne. Og har ca. 229 Volt mellem alle tre faser og Nul.

Så er der nogen der kender til samme fejl??


Har du solcelleanlæg? Min VP viser fasefejl, hver gang der er solskin, om sommeren. Så stiger spændingen mellem faserne til over 245V. Jeg kender ikke løsningen på problemet.
 
hamselv
Tror faktisk det er forsyningsselskabet der skal tage action der, Torben. Skal lige høre el-guruerne i morgen! Havde hørt fra Dennis at det var konklussionen.
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2296&pid=19802#post_19802]hamselv skrev:[/url]

Tror faktisk det er forsyningsselskabet der skal tage action der, Torben. Skal lige høre el-guruerne i morgen! Havde hørt fra Dennis at det var konklussionen.


Dennis mente at jeg skulle få servicemanden, ved eftersyn, til at justere følsomhed på fasefølgerelæet.
 
hamselv
Oki, fik du ham til det? Det er lidt nyt for mig man kan indstille det. Har kun hørt om problemet oppe fra dig. Menøhh Bosch drengene har åbenbart set det før.
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2296&pid=19804#post_19804]hamselv skrev:[/url]

Oki, fik du ham til det? Det er lidt nyt for mig man kan indstille det. Har kun hørt om problemet oppe fra dig. Menøhh Bosch drengene har åbenbart set det før.


Jeg har ikke fået lavet service. Jeg spurgte dig, i telefonen, om du havde kendskab til at justere det. Det havde du ikke. Jeg ved ikke hvem der har. Jeg har tænkt at jeg måske bare skulle leve med det.
 
tagestavsdal
Hej

En mulig kommentar omkring fasefejl.
Som måske kan være relevant

Jeg har en Vølund 1255 16kW
Indimellem melder den Inverter alarm type 1

Når man slår fejlkoden 434 op i vølund manualen
så ser jeg nedenstående tekst.

Alarm number: 434 Alarm type: B - alarm
INVERTER ALARM TYPE I

Cause:
A compressor phase has temporarily been missing.

Jeg har for et stykke tid siden snakket med elektriker på mit lokale elværk. (jeg havde en god kontakt, da han var ansat i deres ecodrid projekt, hvor min datter var en ledende medarbejder)

Han kunne analysere strøm og spændings data på transformatorstationen på de tidspunkter hvor min inverter viste fejl,
der var lagret data fra transformatoren, således at man kunne gå flere måneder baglæns og analysere spændings detaljer, aktiv og reaktiv effekt osv på transformatoren på mine fejltidspunkter.

Det viste sig at der var en tydelig sammenhæng mellem min inverter fejl meddelelse og "unormal" opførsel på transformatoren.
Vi blev enige om at det kunne have følgende årsag:
Jeg ligger sidst på nettet fra transformatorstationen, og mellem mig og transformatoren ligger yderligere et eller 2 varmepumpe anlæg.
Hvis min varmepumpe kører (og det gør den konstant som frekvensstyret VP) og naboens VP starter op, samtidig med at der ellers er rimeligt stort forbrug i de andre husstande, Så kan der midlertidigt være et spændings fald på den ene fase således at min VP melder fejl.

en anden mulig forklaring:
På et tidspunkt skrev jeg med ingeniør hos Vølund/Nibe som nævner at fejlen også kan skyldes at et eller andet sted i min installation eventuelt ned til "mastesikringen", kan der være en kan der være en lidt for løst spændt skrue i klemrækken.

For at afslutte lidt kort og konkluderende, så har jeg invertype fejl type 1, der antyder problemer med en fasespænding til kompressoren,
og årsagen til dette kan enten være
1. at mit net er "svagt" og derfor påvirkeligt ved indkobling af andre store forbrugere
eller
2. et sted i nettet,hos mig eller uden for min installation er en af faserne ikke tilspændt tilstrækkeligt i en klemrække, således at spændingen kortvarigt "falder" ud.


Nedenstående har jeg kopieret alarmer/information meddelelser ind siden 29. oktober 2016
der har været 8 gange med inverter type 1 fejl, de 4 lige omkring 29 oktober,
men ellers ingen systematik i fejlene

Hilsen Tage


Dato og klokkeslæt Overskrift
06-01-2017 21:34:26 Høj temperatur på indgående brine.
01-01-2017 16:54:50 starter
01-01-2017 01:12:58 Inverteralarm type I
31-12-2016 16:22:59 starter
28-12-2016 01:23:50 Høj kondensator-indgangstemp.
13-12-2016 08:19:35 Inverteralarm type I
04-12-2016 21:55:08 starter
26-11-2016 01:26:18 Høj kondensator-indgangstemp.
18-11-2016 05:51:52 Inverteralarm type I
18-11-2016 05:35:25 Inverteralarm type I
17-11-2016 12:15:21 starter
16-11-2016 22:12:08 starter
12-11-2016 07:34:51 starter
01-11-2016 21:19:03 Inverteralarm type I
01-11-2016 20:08:13 Inverteralarm type I
29-10-2016 22:57:18 Inverteralarm type I
29-10-2016 22:17:30 Inverteralarm type I
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
hanssing
Angående de to listede muligheder så er den ganske alvorlig:
Er der løs og dårlig forbindelse i ens hus ud til maste sikringen, så kan det rigtigt nok medføre spændingsdyk. Når dette sker så afsættes effekten jo delvist i den løse forbindelse, der har "høj" modstand.
Denne bliver varm, og så har man jo balladen med elektriske brande osv. Derfor skal man ikke lade en sådan mistanke ligge.

Omkring det med spændingsdyk og spændings-stigninger på lavspændingsnettet så skal ens leverandør altså overholde nogle ganske veldefinerede grænser. I henhold til Europanormen EN50160 er der bl.a. spændingsændringer, spændingsubalance og overtoner, og frekvens:
Min 95% af tiden på 207 VAC, og absolut min på 195,5 VAC
Max 95% af tiden på 253VAC, og absolut max på 253 VAC.

Vi betaler jo en hel del i transport til netselskaberne for dette, så skal de skam også levere varen.

Ens phase-overvågning bør selvsagt ikke trippe unødigt indenfor leverings-tolerancerne, med mindre udstyret (altså varmepumpen og dens elektronik, frekvensomformere mv.) ikke kan tåle tolerancespændet. I givet fald må man jo levemed fejludfald. Er overvågningen korrekt, så bør man stille krav om udbedring.

Venligst
Hanssing
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2296&pid=19809#post_19809]hanssing skrev:[/url]

Angående de to listede muligheder så er den ganske alvorlig:
Er der løs og dårlig forbindelse i ens hus ud til maste sikringen, så kan det rigtigt nok medføre spændingsdyk. Når dette sker så afsættes effekten jo delvist i den løse forbindelse, der har "høj" modstand.
Denne bliver varm, og så har man jo balladen med elektriske brande osv. Derfor skal man ikke lade en sådan mistanke ligge.

Venligst
Hanssing


Hej Hanssing

Jeg er helt klar over brandfaren ved en løs og dårlig forbindelse,
min varmepumpe er tilsluttet direkte i tavlen som sidder lige ved siden af varmepumpen, så der er ikke mange steder der kan være en løs forbindelse, og jeg har ingen mistanke om at det er årsagen hos mig,
Slet ikke når analysen hos elselskabet viser en fejl/afvigelse der kan måles helt på transformer niveau, når jeg fejlen på VP.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,021 Unikke besøg
XHTML CSS