HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund F-1245-6 /Nyt anlæg, nyt hus & nybegynder bruger -
dslpower
Hej Alle

Vi er lige flyttet i nybygget hus i august. Huset er med varmepumpe Vølund F-1245-6.

Jeg er helt ny med styrring af varmepumpe, så har læst en del indlæg herinde for at få lidt mere viden om varmepumpen.

Jeg har lagt varmepumpen på Nibeuplink, så det kunne da være spændende hvis nogle ville kigge på den. Skriv PM

Tænker at jeg må vente med at indstille ret meget på den før der bliver lidt større varme behov...

Jeg glæder mig til at følge forummet, og få noget mere viden om varmepumpen.

Tak for et godt forum.
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
woebbe jordvarme siden 1985
Velkommen dslpower, og tillykke med huset og jordvarmeanlægget.

Du kan glæde dig over at du har fået en super god varmepumpe med mange gode muligheder for for efterfølgende finjustering. Det er dog, som du også selv skriver, bedst at finjustere når vi der er et mere konstant varmebehov end der er nu.

Hvis du ikke allerede har fået sat en extra elmåler (bimåler) op som kun måler varmepumpens strømforbrug vil jeg opfordre dig til at få det, så er man altid sikker på hvad varmepumpen bruger og hvad resten af huset bruger i strøm hver for sig.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
dslpower
Hej Woebbe

Tak for din besked.

har ikke bimåler på, men vil da lige undersøge hvad det skal koste... korrekt at det ville være rart at kunne se varmepumpens forbrug "rent".

Kører I andre med tidsplan på varmt vand? min står på øko men uden tidsplan.
Har tidligere læst man kunne justere varmt vand graderne, men synes ikke at have den mulighed, og vandet er VARMT som det er nu...
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
Chr
Jeg bruger VV program. Det vil sige at der laves VV kl 07:00 - 07:30. Da første levende billede normalt er i bad ca 07:15 betyder det at pumpen kører (næsten) den fulde tid og at VV-beholderen er tæt på fuldt opvarmet til resten af dagen. Der er så vand nok til resten af dagen, godt hjulpet af at vi kun er to i hytten.
Der spares en del starter på den måde, og der er stadig masser af varmt vand til resten af dagen. Er der flere i huset skal der selvfølgelig mere køretid til, og bades der om aftenen, så skal den nok kører der også. Men der er ingen grund til at den skal tage en kort kørsel for at toppe tanken om i løbet af natten, bare fordi en har vasket hænderne.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
dslpower
Hej Chr

det vil jeg da kigge lidt på, men imponerende at du kan nøjes med en kørsel på vv om dagen. Vi må nok også have en om aftenen, når ungerne skal i bad.
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
woebbe jordvarme siden 1985
@ dslpower
Hvis du vil stille på varmtvandstemperaturerne skal du blot holde piletasten på displayet inde i ca 10 sekunder, så kommer der en ny fane, den trykker du ok til og derefter trykker du ok i driftindstillinger, og ok til varmtvandstemperaturer.

Her kan du så indstille de forskellige varmtvandstemperaturer, vær opmærksom på at den temperatur der indstilles her IKKE er helt den samme som den temperatur der kommer ud af din vandhane. Temperaturføleren sidder i bunden af varmtvandsbeholderen og derfor ligger den temperatur der kommer ud af vandhanerne ca 5-8 grader højere.

Hver ændring indstilles med drejejehjulet og bekræftes med OK knappen. Når du er færdig trykker du på piletasten x antal gange til du er ude i hoved menuen og til sidst holder du igen piletasten inde i ca 10 sekunder så forsvinder den extra fane.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
@dslpower:
Hvis det er en ny VP så skal energiforbruget måles Iflg. BR såfremt forbruget overstiger 3.000kwh/år.
Så tror lige du skal have fat i din entreprenør/leverandør/husbyggefirma for det er en "mangel".
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Sådan har det faktisk været de sidste 5 år. Og det gælder også ved udskiftning af olie/gasfyr til en ny varmepumpe i et eksisterende eller gammelt hus. Det er ikke kun nybyg.
Det er vist ikke ret mange jordvarmepumpen eller luft/Vand varmepumper der kan slippe for det, men mange der har "glemt" det. Og uvidenhed fritager heller ikke en for ansvar.
 
dslpower
@Woebbe - tak for det god input med vandtemperatur. det vil jeg da prøve at stille lidt på, så må vi se om kæresten opdager det....

@Lars - rigtig god info! Jeg har kigget i energirapport, og der står anslået forbrug til 1400 kwh/år, så mon ikke det er derfor det ikke er installeret?
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
woebbe jordvarme siden 1985
hmm.....1400kwh om året til 150 m2, den tror jeg ikke holder.

Selvom et br 2015 hus er godt isoleret, så er feks forbruget af varmt brugsvand jo lige så stort som i et ældre hus.

mange gange er det anslåede forbrug under forudsætning af at indetemperaturen ligger på 20 grader, men mange mennesker befinder sig bedst ved feks 22 -23 grader grader hvilket også øger energiforbruget.
men lad os nu se, det bliver spændende og se om det holder.....
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
dslpower
@Woebbe - ja, jeg vil holde godt øje med måleren, så må de ud og sætte en bimåler op. Det vil trods alt være rart at se hvad pumpen æder alene.
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2462&pid=18431#post_18431]dslpower skrev:[/url]

@Woebbe - ja, jeg vil holde godt øje med måleren, så må de ud og sætte en bimåler op. Det vil trods alt være rart at se hvad pumpen æder alene.


@dslpower

Jeg har lige fået opsat en luft til luft varme pumpe i vores udlejnings hus,
Montøren sagde omkring bimåler, at en sådanne var der et krav om hvis VP var huset primære varmekilde, og der var intet nævnt omkring en minimum forbrugsgrænse.

Jeg ville selvfølgelig alligevel have en bimåler på VP, ellers har man intet begreb om energiforbruget til varme, så jeg havde slet ikke overvejet at lade være.

Jeg ved ikke lige om PM fungerer pt
men jeg har en bruger konto på nibeuplink
med denne mail adresse tage att stavsdal.dk

Jeg kan invitere dig til også at se på min pumpe, en 1255-16
skal så bare lige have mailadressen

Det er en meget stor fordel for forståelsen og regulering af pumpen at have dens data som kurver på nettet, og jeg vil umiddelbart anbefale at ofre de ca 250kr det koster at have den store datapakke, således at du kan se mange parametre på samme tid, og kan se dine data år tilbage

Hilsen Tage
 
dslpower
@tagestavsdal - det lyder som om jeg skal have kigget lidt nærmere på det. Hvis det er et krav, så skal byggefirma jo eftermontere bimåler uden beregning.

jeg har samtidig tilføjet dig på nibeuplink, og sender dig lige en PM med min mail adresse.
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
dslpower
Lige en lille update

Jeg har været i kontakt med byggefirma, som indrømmer at det er en fejl bimåler ikke er monteret. Den vil blive monteret asap for deres regning.
Så nu har jeg også helt styr på varmepumpens faktisk forbrug :-)
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
dslpower
Hej igen!

Jeg har holdt lidt øje med pumpen, og jeg synes den har mange starter: 8-10 pr dag

Ligger I også i det niveau?

Fra service menuen står der:
Starter: 1896
Kompressor tid: 800 timer
Kompressor varmt vand: 125 timer

Jeg har sat tidstyrring på varmt vand.
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
dslpower
Så rundede vi et år med bimåleren. Det blev til 2272 KWH, så energi rapporten ramte ikke helt.

Men rigtig godt tilfreds med anlægget, og vi har bestemt ikke manglet varme eller varmt vand.
**************************************************
150 m2 - BR 2015 Hus
Vølund F-1245-6kw med 40L buffer, 300 meter slange i østjydsk muld. Gulvvarme i hele huset.
**************************************************
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,172,618 Unikke besøg
XHTML CSS